تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
5

چرا شب یلدا به «شب چله» هم معروف است؟

  • کد خبر : 33482
  • 30 آذر 1402 - 9:00
چرا شب یلدا به «شب چله» هم معروف است؟
چرا شب یلدا به «شب چله» هم معروف است؟ فال حافظ چگونه به شب یلدا گره خورد؟ هر میوه‌ی شب چله، نماد چیست؟ سفره‌ی یلدا را چگونه بچینیم؟ فلسفه‌ی «شب چره» یلدایی و آجیل مخصوص آن چیست؟ کدام بخش‌های ایران بلندترین و کوتاه‌ترین یلدا را دارند؟ برای دانستن پاسخ این پرسش‌ها، ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

«صبح من» با آداب و رسوم: دیگر چیزی تا شب یلدا باقی نمانده است، طولانی‌ترین شب سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی که جایگاه ویژه ای در فرهنگ کشورمان دارد.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، شب یلدا درواقع آغاز اولین دوره (چهل‌روزه) فصل زمستان است و به همین دلیل به آن «شب چله» نیز گفته می‌شود. شب چله نام دیگر شب یلدا است. به‌طورکلی ایرانیان قدیم در هر سال، ۳ چله را گرامی می‌داشتند که شامل ۱ دوره چهل روزه در تابستان و ۲ دوره چهل روزه در زمستان می‌شد. چله تابستان که با نام «چله تموز» نیز شناخته می‌شود، برابر با چهل روز اول تابستان است. طبق رسوم ایران باستان، روز ۱ تیرماه (بلندترین روز سال)، آغاز چله تموز می‌باشد و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد. چله تموز نیز همچون شب یلدا از اهمیت ویژه‌ای نزد ایرانیان برخوردار بود.

دو دوره چله زمستانی با عنوان چله بزرگ و چله کوچک شناخته می‌شوند. چله بزرگ از ۱ دی‌ماه تا ۱۰ بهمن شامل چهل روز کامل و چله کوچک نیز از ۱۱ تا ۳۰ بهمن شامل بیست روز و بیست شب است که درمجموع چهل روز و شب می‌شود. شب یلدا در واقع شب آغازین چله بزرگ و مابین آخرین روز پاییز و اولین شب زمستان می‌باشد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=33482

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.