تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 6 October , 2024
8

چگونه می‌توانم یک «گوینده» شوم؟

  • کد خبر : 33041
  • 25 آذر 1402 - 12:21
چگونه می‌توانم یک «گوینده» شوم؟
قدم اول برای ورود به حوزه گویندگی، داشتن صدای خوب و پرقدرت است و یادگرفتن مهارت‌های دیگر به شما کمک‌می‌کند تا در این حوزه موفق‌ شوید. ما امروز می‌خواهیم از قدم‌های اول برای گوینده‌شدن حرف‌بزنیم....

«صبح من» با مشاغل: گویندگی یک درخت پرشاخه است و انواع مختلفی دارد. گویندگی خبر، ورزش، نریشن‌خوانی، گویندگی مستند و … از شاخه‌های گویندگی هستند. برای مثال در نریشن، گوینده یک متن را علاوه بر خواندن، به نوعی روایت‌می‌کند تا احساسات مخاطب را هم درگیر روایت‌ کند. این نوع روایت‌ها را بیشتر روی برنامه‌های تصویری یا شنیداری می‌شنویم.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، در گویندگی ورزشی انتقال هیجان خیلی مهم است و فرد باید خودش اصطلاحات و اطلاعات ورزشی داشته‌باشد. اگر شما هم فکرمی‌کنید صدای خوب و استعداد گویندگی دارید، می‌توانید شانس‌تان را در حوزه‌های مختلف گویندگی مانند پادکست، کتاب صوتی، برنامه‌های رادیویی، تبلیغات، مستند و دوبله امتحان‌کنید چون برای شروع هر کدام باید مهارت‌های آن را یادبگیرید. برای مثال گویندگی خبر با گویندگی مستند یا نریشن‌‌خوانی فرق‌هایی دارد و لحن و نوع روایت کاملا متفاوت است.

ما امروز می‌خواهیم از قدم‌های اول برای گوینده‌شدن حرف‌بزنیم.

قدم اول برای ورود به حوزه گویندگی، داشتن صدای خوب و پرقدرت است و یادگرفتن مهارت‌های دیگر به شما کمک‌می‌کند تا در این حوزه موفق‌ شوید. کسی که مخاطب شماست می‌تواند از طرز بیان داستان و روایت شما میزان اشتیاق و انرژی شما را بفهمد. حتی اگر بهترین صدا را داشته‌باشید مهارت و علاقه‌تان در کار مشخص می‌شود. یک گوینده خوب می‌داند کی، کجا و چطور برای شخصیت‌ها و حالت‌های مختلف آن‌ها صدای خود را تغییردهد.

تغییرصدا در موقعیت‌های مختلف ضروری است و ثابت‌ نگه‌داشتن آن در طول خواندن متن، مخاطب را خسته و خواب‌آلود می‌کند. باید یادتان باشد گویندگان حرفه‌ای یک متن را روخوانی‌نمی‌کنند.

تولید فایل صوتی باکیفیت و حرفه‌ای فراتر از گویندگی یک متن است. در قدم اول باید یک متن داشته‌باشید یا بنویسید. آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید تا بتوانید کلمات را درست تلفظ‌کنید، بدانید کجا باید مکث‌کنید، کجا لحن‌تان سوالی شود و کجا احساسات را به صدای‌تان اضافه‌کنید.

خواندن جلوی آینه هم یکی از راه‌های دیگر است. شما باید به عنوان یک گوینده با بیان‌تان به مخاطب‌تان نشان‌دهید که چقدر تنها ماندن در یک کلبه وحشتناک در دل جنگل، ترسناک است یا پیداکردن دوست صمیمی‌تان بعد از چند سال دوری، چقدر می‌تواند خوشحال‌کننده باشد.

وقتی مطمئن‌شدید می‌توانید متن را خوب و درست بخوانید قسمت ضبط صدای تلفن‌همراه را فعال‌ و یک اتاق یا محیط ساکت را انتخاب‌کنید. میکروفون گوشی را در فاصله‌ای قراردهید که صدا به خوبی ضبط‌شود. وقتی متن تمام‌شد یک دور فایل صوتی را بشنوید و اگر جایی ایراد داشتید آن را روی متن مشخص‌ یا هایلایت‌کنید.

اگر با اپلیکیشن‌های ویرایش و تدوین صوتی آشناباشید می‌توانید به فایل، افکت‌های صوتی و تیتراژ ابتدا و انتها هم بدهید. در نهایت با چندبار تمرین می‌توانید به این کار مسلط‌تر شوید، در سایت‌های مختلفی که در زمینه سفارش گویندگی فعالیت‌دارند، جست‌و‌جوکنید و با ارسال رزومه و نمونه کار خود، شانس‌تان را برای گویندگی و حوزه‌ای که در آن علاقه‌دارید، امتحان‌کنید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=33041

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.