تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
3

نکات کلیدی برای چیدمان اتاق کودک

  • کد خبر : 32315
  • 13 آذر 1402 - 11:00
نکات کلیدی برای چیدمان اتاق کودک
هنگام طراحی اتاق کودک، باید اطمینان حاصل کنید که اتاق کودک دارای عناصر لازم برای اینکه بتواند در آن احساس امنیت و آرامش روانی داشته باشد، است. در این مطلب به یادآوری مواردی مهم در طراحی اتاق کودک می‌پردازیم.

«صبح من» با چیدمان: با وجود سادگی موضوع، تجهیز و هماهنگ کردن اتاق خواب کودک کار آسانی نیست، چراکه این کار، نیاز به تمرکز بر روی برخی مسایل و اطمینان از داشتن عناصر ضروری دارد که آن را به یک اتاق خواب خوب تبدیل کند؛ جایی که کودک در آن احساس امنیت و آرامش کند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، والدین در هنگام طراحی اتاق خواب فرزندان خود همیشه می‌خواهند فضای خاصی را برای آنها ایجاد کنند که به آنها کمک کند خلاقیت خود را افزایش دهد و در عین حال کاربردی و ایمن باشد.

هنگام طراحی اتاق کودک، باید اطمینان حاصل کنید که اتاق کودک دارای عناصر لازم برای اینکه بتواند در آن احساس امنیت و آرامش روانی داشته باشد، است.

به گفته متخصصان طراحی، دلیل اینکه اتاق کودک واقعاً می‌تواند چنین چالشی باشد این است که کودک در این فضا، رشد می‌کند و شخصیت او، شکل می‌گیرد. علاوه بر این نیاز به فضایی راحت و قابل سکونت برای انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌های گوناگون مانند مطالعه، بازی، خواب و نقاشی دارد.

در این مطلب به یادآوری مواردی مهم در طراحی اتاق کودک می‌پردازیم.

مشخص کنید. نقطه کانونی اصلی اتاق خواب، صرف نظر از سن صاحب آن، تخت است و طراحان داخلی معمولا اتاق را پیرامون این عنصر اصلی می‌سازند.

در اتاق خواب فرزندتان، تمرکز باید روی خواب باشد، اما با ایجاد مکانی که می‌توان آن را «گوشه‌ی دنج» نامید، به او احساس استقلال بدهید.

گوشه‌های کوچک مطالعه که به عنوان فضای ذخیره‌سازی کتاب و اسباب‌بازی نیز عمل می‌کنند، می‌توانند راه‌حل مناسبی برای رسیدن به این هدف باشند؛ چه یک صندلی کوچک در کنار پنجره یا قفسه‌ی کتاب و چه ایجاد چادر و کلبه کوچکی برای آنها تا در آن پنهان شوند.

نقاط مخفی برای دادن فضای شخصی به کودک شما ضروری است.

گوشه‌ای بدون استفاده در اتاق فرزندتان را به پناهگاهی کوچک برای سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش تبدیل کنید.

کنترل کامل نور

کنترل نور اتاق خواب در فضای کودک شما بسیار مهم است و اگر بر نور کنترل داشته باشید، می‌توانید با کم کردن نور و تغییر محیط از زمان بازی تا شب، بر روحیه کودک خود تأثیر بگذارید و به طور ماهرانه به او بگویید که زمان خواب است.

در اینجا، کارشناسان توصیه می‌کنند که نور ملایم و لامپ‌هایی را انتخاب کنید که نور را پخش می‌کنند. این کار باعث کاهش تابش خیره‌کننده‌ای می‌شود که ممکن است به چشم‌های کودک شما آسیب برساند.

آباژورهای زمینی و رومیزی نیز گزینه‌ی خوبی هستند که نور ملایمی در شب فراهم می‌کنند و به کودک شما کمک می‌کند به راحتی و سریع بخوابد.

پرده‌ها یکی دیگر از عناصر حیاتی هستند که به شما قدرت کنترل بیشتری می‌دهند، زیرا به جلوگیری از تابش نور در طول چرت‌های روزانه کودک شما کمک می‌کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند از سطوح سخت و گوشه‌های تیز دوری کنید، فضایی فوق العاده ایمن برای کودک خود ایجاد کنید.

اتاق کودک این فرصت را فراهم می‌کند که دست بازی در طراحی داشته باشید و رنگ‌ها، الگوها و بافت‌هایی را انتخاب کنید که ممکن است در جای دیگری از خانه استفاده نشود.

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار استفاده از منسوجات رنگارنگ مانند بالش‌های پرتابی و لایه‌های فرش نرم یا کرکی است.

اگر می‌خواهید اتاق کودکتان شبیه گوشه‌ای از خانه باشد، با مشارکت دادن او در فرآیند طراحی، این احساس استقلال را به او بدهید.

وسایل شخصی مانند کتاب‌ها یا اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک را به صورت سازماندهی شده و در عین حال قابل دسترس قرار دهید.

محل نگهداری وسایل، شاید یکی از مهمترین بخش‌های اتاق خواب کودک شما باشد.

وقتی صحبت از چگونگی چیدمان اتاق کودک به میان می‌آید، همه می‌دانند که کودکان چیزهای زیادی را جمع آوری می کنند، بنابراین داشتن فضای ذخیره‌سازی کافی برای مرتب نگه داشتن فضا بسیار مهم است.

کارشناسان توصیه می‌کنند که تعداد زیادی قفسه‌ اسباب‌بازی قرار داده شود تا زمان تمیز کردن به یک فرآیند سرگرم‌کننده و آسان تبدیل شود و فضایی مرتب و راحت برای چرت زدن و زمان استراحت فراهم شود.

از وسایل ذخیره سازی کوچک مانند جعبه، سبد پارچه‌ای و … برای جمع آوری اسباب‌بازی‌های کودک خود استفاده کنید​.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=32315

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.