تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0

اضطراب ریاضی چیست و چگونه باید بر آن غلبه کرد؟

  • کد خبر : 31763
  • 06 آذر 1402 - 11:00
اضطراب ریاضی چیست و چگونه باید بر آن غلبه کرد؟
اضطراب ریاضی به شکلی از ترس گفته می‌شود که فرد هنگام حل یک معادله ریاضی، ارزیابی سطح ریاضی خود یا حتی فکر کردن به اعداد، تجربه می‌کند. در ادامه، خواهیم گفت که چگونه می‌توانید به فرزند خود در غلبه به ترس ریاضی کمک کنید.

«صبح من» با آموزش: اضطراب ریاضی به شکلی از ترس گفته می‌شود که فرد هنگام حل یک معادله ریاضی، ارزیابی سطح ریاضی خود یا حتی فکر کردن به اعداد، تجربه می‌کند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، محققان دانشگاه میسوری تأیید کرده‌اند که اضطراب در مورد عملیات ریاضی ممکن است بر کودکانی که به تازگی وارد مدرسه شده‌اند و در سنین ابتدایی به سر می‌برند، تأثیر بگذارد. این اضطراب در دوران راهنمایی و زمانی که با مسایل پیچیده‌تری مواجه می‌شوند، بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، احتمال بهبودی کودک از حالت ترس با افزایش سن بدون درمان کاهش نمی‌یابد.

«مولی جیسون»، استاد روانشناسی آموزشی در دانشگاه شمالی کلرادو، اضطراب ریاضی را این گونه تعریف می کند: «شکلی از ترس که فرد هنگام حل یک معادله ریاضی، یا هنگام ارزیابی سطح ریاضی خود، یا حتی فقط به اعداد فکر می کند، تجربه می کند».

به گفته‌ی جیسون، کسانی که از اضطراب ریاضی رنج می‌برند لزوماً فاقد مهارت‌های ریاضی نیستند، اما حالت اغراق‌آمیز اضطراب، آنها را از استفاده از مهارت‌های شناختی که برای حل عملیات ریاضی نیاز دارند، بازمی‌دارد و در نتیجه بر عملکرد آنها در مدرسه و حتی انتخاب‌های دانشگاه و دانشگاه تأثیر می‌گذارد.

کودک مبتلا به اضطراب ریاضی، از پایین آمدن اعتماد به نفس و توانایی‌ها، انتظار شکست، غیبت از کلاس‌های ریاضی و فرار از حل مسأله به همراه علایم دیگری چون قرمزی صورت، افزایش تعریق، ضربان سریع قلب و افکار آشفته رنج می‌برد.

اضطراب ریاضی در بین زنان بیشتر بوده و با اضطراب عمومی و اضطراب امتحان مرتبط است، اما برخی ممکن است فقط از اضطراب ریاضی رنج ببرند

روانشناسان بر این باورند که کشف دلیل ایجاد اضطراب در کودک، نخستین گام برای درمان آن است.

دلایل زیادی برای اضطراب از ریاضی وجود دارد؛ در مسایل ریاضی بر خلاف زبان و علوم اجتماعی که به کودک اجازه می‌دهد پاسخ خود را به آرامی بیان کند، هرگونه خطا در مراحل حل مسأله، پاسخ نادرستی را به دنبال دارد که باعث افزایش اضطراب کودک می‌شود.

«کالین گانلی»، استاد روانشناسی رشد و تربیت در دانشگاه ایالتی فلوریدا، در گزارشی که توسط مجله شناخت عددی در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، می‌نویسد: «اضطراب در مورد عملیات ریاضی نه تنها دشوار، بلکه دردناک است.»

در ادامه، خواهیم گفت که چگونه می‌توانید به فرزند خود در غلبه به ترس ریاضی کمک کنید.

دلیل را پیدا کنید: جیسون تأیید می‌کند، محیط اطراف کودک ممکن است دلیل مستقیم اضطراب او باشد، مانند نظرات منفی در مورد عملکرد او در ریاضی یا توانایی‌های او در ریاضیات. همچنین معلمانی که از روش‌های مستبدانه پیروی می‌کنند و اجازه اشتباه را به کودک نمی‌دهند. کودکان تحت فشار پاسخگویی در مقابل دوستان خود قرار می‌گیرند و در صورت ارتکاب یک اشتباه، دچار مشکل می‌شوند.

زود شروع کنید: مردم فکر می‌کنند که مهارت‌های ریاضی با هوش ذاتی مرتبط است، چیزی که شما یا دارید یا ندارید، اما هر کودکی می‌تواند در ریاضیات برتر باشد، مشروط بر اینکه مهارت‌های اساسی را در سنین پایین بیاموزد. روانشناسان و مربیان دریافته‌اند که پیش‌دبستانی، بهترین زمان برای یادگیری مهارت‌های اولیه ریاضی است، با بردن کودک به سوپرمارکت و دادن کارهای ساده شمارش، او برای آموختن ریاضی، آماده کنید.

به سخنان خود توجه کنید: از گفتن هر عبارتی که نشان می‌دهد ریاضیات دشوار و پیچیده است یا لذت‌بخش نیست خودداری کنید و به کلمات منفی که فرزندتان در مورد شکست و حماقت خود می‌گوید، توجه کنید و با کلمات تشویق‌کننده به او پاسخ دهید.

تلاش برای تمجید و تشویق: با تمجید از تلاش و نه نتیجه به انعطاف ذهنی فرزند خود کمک کنید. به جای اینکه بیش از حد به نمره‌ای که در آزمون ریاضی کسب کرده، توجه کنید، از تلاش او در یادگیری یک مهارت جدید و دشوار ریاضی تمجید کنید.​

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=31763

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.