تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
10

احتمال برخورد شهاب سنگی که در سال ۲۰۲۹ به ما نزدیک خواهد شد

  • کد خبر : 31158
  • 28 آبان 1402 - 16:20
احتمال برخورد شهاب سنگی که در سال ۲۰۲۹ به ما نزدیک خواهد شد
در هفته های اخیر و در کنفرانس پدافند سیاره ای، آژانس های فضایی ضربه یک شهاب سنگ به کره زمین را شبیه سازی کردند. این در حالی است که یک شهاب سنگ واقعی وجود داشته که در ۱۰ سال اخیر بسیار به سیاره خاکی ما نزدیک شده است. بر اساس گزارش کن نیوز شهاب سنگ آموفیس (Apophis) که با شماره ۹۹۹۴۲ شناخته می شود یکی از اجرام آسمانی بوده که در اطراف زمین در حال حرکت است.

«صبح من» با نجوم: کارشناسان ستاره شناسی در بررسی‌های خود خاطر نشان کردند که عبور شهاب سنگ آپوفیس (Apophis) از نزدیکی زمین در ماه آگوست سال جاری میلادی، تهدیدآمیز نیست اما این دانشمندان در عین حال تأکید کردند که اگر در سال ۲۰۲۹ میلادی شهاب سنگ آپوفیس در دامنه گرانش زمین قرار گیرد، احتمال برخورد آن با سیاره زمین در سال ۲۰۳۶ میلادی افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر احتمال خطر برخورد این سیارک با زمین بسیار ناچیز است.

به گزارش مجله خبری صبح من، در هفته های اخیر و در کنفرانس پدافند سیاره ای، آژانس های فضایی ضربه یک شهاب سنگ به کره زمین را شبیه سازی کردند. این در حالی است که یک شهاب سنگ واقعی وجود داشته که در ۱۰ سال اخیر بسیار به سیاره خاکی ما نزدیک شده است. بر اساس گزارش کن نیوز شهاب سنگ آموفیس (Apophis) که با شماره ۹۹۹۴۲ شناخته می شود یکی از اجرام آسمانی بوده که در اطراف زمین در حال حرکت است.

اگرچه که پس از مطالعاتی که در سال ۲۰۰۴ بر روی شهاب سنگ آموفیس صورت گرفت احتمال برخرود آن با زمین کاهش پیدا کرده است اما از سوی دیگر در سال ۲۰۲۹ این جرم آسمانی بسیار نزدیک سیاره خاکی ما خواهد بود. شهاب سنگ آموفیس که طولی معادل ۳۴۰ متر دارد در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ به شکلی باورنکردنی در فاصله ۳۳ هزار کیلومتری کره زمین قرار خواهد گرفت. برای اینکه بتوانید این میزان فاصله را به خوبی درک کنید لازم است بدانید که فاصله زمین تا کره ماه به طور میانگین بیش از ۳۸۰ هزار کیلومتر است. بنابراین حضور شهاب سنگ آموفیس در فاصله ای کمتر از یک دهم فاصله زمین تا کره ماه می تواند مشاهده و مطالعه بر روی آن را برای اخترشناسان و دانشمندان بسیار در دسترس و راحت نماید.

جالب توجه است که محققان و دانشمندان چگونه توانسته اند احتمال کم برخورد شهاب سنگ آموفیس با کره زمین را به دست آورند. اما یک نکته وجود داشته و آن اینکه همواره مدلسازی های تحقیقاتی دارای مقداری خطا نیز هستند. محققان در برنامه ریزی ها و مدلسازی های خود پیش بینی کرده اند، در صورتی که شهاب سنگ آموفیس انرژی پتانسیل خود را گسترش دهد احتمال اینکه از مدار زمین عبور کرده و در نتیجه برخوردی ایجاد نشود وجود خواهد داشت. هرچند تحقیقات بیشتر بر روی این جسم آسمانی می تواند اطلاعات بیشتری را به دست محققان داده تا بتوانند مسیرهای جدیدی را برای این شهاب سنگ مشخص نمایند.

در حال حاضر محققان شهاب سنگ آموفیس را با دقت بسیار بررسی کرده و بر اساس مدلسازی هایی که داشته تخمین زده اند که در سال ۲۰۲۹ این جرم آسمانی با کره زمین برخورد خواهد کرد. البته که محققان همچنان گزینه های عدم برخورد و یا رد شدن از فاصله ای بسیار نزدیک را رد نکرده اند. بنابراین به گونه ای می توان گفت که این شهاب سنگ همچنان مسیر مشخص و دقیقی ندارد. هرچند در فوریه ۲۰۱۹ پنچ سیارک و جسم آسمانی دیگر وجود داشته که میزان ریسک و خطر برخورد آن ها با کره زمین بالاتر از شهاب سنگ آموفیس می باشد اما با این حال محققان در خصوص این جرم آسمانی نگرانی های خود را دارند. به طور متوسط می توان انتظار داشت که شهاب سنگی به اندازه آموفیس هر ۸۰ هزار سال یکبار با زمین برخورد کرده و یا بر روی آن تاثیر بگذارد.

یوری بالگا (Yuri Balega) اخترفیزیک شناس و معاون آکادمی علوم روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که عبور شهاب سنگ آپوفیس در سال ۲۰۲۹ میلادی دیگر تهدیدآمیز نخواهد بود. این شهاب سنگ در ماه آگوست سال جاری بر فراز زمین قرار گرفته و عبور خواهد کرد و طبق محاسبات کارشناسان و متخصصان این امر، عبور آن برای سیاره زمین کاملاً بی خطر است.

بلگا در توضیحاتش اضافه کرد این شهاب سنگ در ماه آوریل سال ۲۰۲۹ میلادی چنان به زمین نزدیک می‌شود که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده خواهد بود. او تأکید کرد در آن زمان هم عبور این شهاب سنگ خطرناک نخواهد بود. البته اگر در سال ۲۰۲۹ میلادی، این شهاب سنگ در زمان عبور، در دامنه گرانش زمین قرار بگیرد، احتمال برخورد آن با سیاره ما در سال ۲۰۳۶ میلادی افزایش پیدا می‌کند. با تمام این اوصاف، احتمال برخورد این شهاب سنگ با زمین در سال ۲۰۲۹ میلادی تقریباً یک در صد هزار یا بسیار ناچیز خواهد بود.

در این مصاحبه مطبوعاتی از بالگا سؤال شد که در صورت وجود احتمال برخورد شهاب سنگ به زمین، آیا امکاناتی برای جلوگیری از این برخورد وجود دارد؟

این دانشمند در پاسخ به این سؤال گفت: امروز بشر توانایی جلوگیری از برخورد با اجسام آسمانی را ندارد. در حال حاضر فقط برنامه‌هایی وجود دارد که توسط آن می‌توان به چگونگی دستیابی به این هدف، در آینده دست پیدا کرد. البته پیشنهاد‌هایی همچون منفجر کردن شهاب سنگ یا استفاده از بادبان‌های خورشیدی (solar sail) برای مقابله با چنین رویدادی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=31158

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.