تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
5

آشنایی با عجایب طبیعی و غیرطبیعی در زیر آب ها!

  • کد خبر : 30174
  • 16 آبان 1402 - 14:20
آشنایی با عجایب طبیعی و غیرطبیعی در زیر آب ها!
هزاران موجود عجیب‌وغریب و برخی اوقات وحشتناک زیر آب‌های کره زمین زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که اکثر اکتشافات زیر دریا اصلاً موجود زنده نیستند! بله موجودات زنده شگفت‌انگیز هم کم نیستند اما در طی سال‌هایی که بشر توانسته به کف اقیانوس‌ها برسد، از دیدن خیلی چیزهای دیگر در کف دریاها شوکه شده‌است.

«صبح من» با دانستنی ها: هزاران موجود عجیب‌وغریب و برخی اوقات وحشتناک زیر آب‌های کره زمین زندگی می‌کنند. ولی این همه چیزهایی نیست که زیر چند صد متر آب دریا هستند، اشیائی بسیار عجیب از سازه‌های باستانی بگیرید تا هواپیماهای مدرنی که در اقیانوس سقوط کرده‌اند در زیر دریا آرام گرفته‌اند. هرکسی که سعی کرده در کف اقیانوس‌ها به جست‌وجو بپردازد به این مسئله اعتراف می‌کند که گشتن اقیانوس‌ها هیچگاه یکنواخت و حوصله‌سربر نیست. در بین‌اشیایی که در کف دریاها پیدا شده‌اند، برخی از بقیه شگفت‌آورتر هستند. برخی از آن‌ها حتی ربطی به جایی که از آن سر در آورده‌اند، ندارند!

به گزارش مجله خبری صبح من، جالب است بدانید که اکثر اکتشافات زیر دریا اصلاً موجود زنده نیستند! بله موجودات زنده شگفت‌انگیز هم کم نیستند اما در طی سال‌هایی که بشر توانسته به کف اقیانوس‌ها برسد، از دیدن خیلی چیزهای دیگر در کف دریاها شوکه شده‌است.

۱۲٫ استون هنج زیر آبی

در وسط دریاچه میشیگان و در بستر دریاچه، یک بنای سنگی بسیار قدیمی‌خوابیده است، بنایی بسیار شبیه استون هنج (Stonehenge) واقع در بریتانیا. هیچ‌کس نمی‌داند که چرا و چگونه چنین چیزی از کف دریاچه‌ای در آمریکا سر در آورده است. همین ویژگی هم آن را در لیست ما قرار می‌دهد.

۱۱٫ پارک مجسمه‌های زیر آبی

زیر خلیج کنکان (Cancun) در کشور مکزیک، یک پارک مجسمه‌ای ساخته‌شده‌است که تنها کسانی که در زیر دریای کاراییب به غواصی بپردازند می‌توانند آن را ببینند. کسانی که جرئت شنا در این دریا را داشته باشند می‌توانند تا ۵۰۰ مجسمه زیرآبی را از نزدیک تماشا کنند.

۱۰٫ شهر باستانی زیر آب

نه از آتلانتیس افسانه‌ای حرف نمی‌زنیم، یک شهر زیرآب دیگر هم در زیر دریاچه کیاندو در کشور چین وجود دارد و قسمت جالب قضیه اینجاست که این شهر به تازگی به زیر آب رفته است. در واقع این جاذبه (شاید هم فاجعه!) توریستی کار یک شرکت بزرگ عمرانی در چین است!

۹٫ عنکبوت‌ها همه جا، حتی زیر آب

بله درست خواندید، عنکبوت! اگر فکر می‌کنید در زیر آب از عنکبوت در امانید اشتباه می‌کنید. برخی از گونه‌های عنکبوت حباب‌های هوایی در اطراف تورشان درست می‌کنند و به زیر آب می‌روند و در آنجا با استفاده از حباب‌های اطرافشان نفس می‌کشند.

۸٫ جلسه کابینه در زیر آب

محمد نشید، رئیس‌جمهور مالدیو یکی از جلسات هیئت دولت را در زیر آب برگذار کرد. در آن جلسه در مورد تغییرات آب‌وهوایی و تاثییرات آن بر اقیانوس‌ها به بحث و گفتگو پرداخته شد.

۷٫ لوکوموتیوهایی در اعماق

شاید عادی باشد که در کف دریا قایق و کشتی غرق شده پیدا شود. اما لوکوموتیو غرق شده چطور؟ در سال ۱۹۸۵ لوکوموتیوهای بخار متعلق به اواسط قرن نوزدهم در کف اقیانوس کشف شد! هیچکس نمی‌داند این لوکوموتیوها چطور از وسط اقیانوس سر در آورده‌اند. اما به نظر می‌رسد یک ضرر و زیان مالی احتمالی باعث شده کسی در موردش حرفی نزند.

۶٫ یادبود باستانی زیر آب

یادبود یوناگونی (Yonaguni) در زیر اقیانوس و در خلیج ژاپن قرار دارد. این یادبود ۵۰۰۰ سال است که آنجاست!

۵٫ رودخانه‌های زیردریایی

یک لحظه صبر کنید … رودهای زیر دریا؟ بله، این رودهای شگفت‌آور به دلیل مخلوط نشدن آب شور و شیرین به وجود می‌آیند.

۴٫ اشیاء فضایی

یکی از موتورهای سفینه آپولو ۱۱ به تازگی در اقیانوس اطلس پیدا شد. جف بزوس، مدیر عامل شرکت معروف Amazon هزینه انجام این جست‌وجو را تقبل کرده است. جالب است بدانید چندین تن زباله‌هایی که قرار بود در فضا باشند در زیر دریاهای کره زمین خوابیده‌اند.

۳٫ گنج‌های زیر دریا

شمش‌های نقره متعلق به جنگ جهانی دوم به تازگی در سواحل ایرلند یافته شده‌اند. ۶۱ تن از این فلز گران‌بها به دلیل در هم شکستن یک کشتی باری انگلیسی در آنجا غرق شده بود.

۲٫ وقتی دهان زمین، زیر دریا باز شود

عمیق گودال‌ها (sinkhole)، همان چاله‌های بسیار عمیقی که در روی زمین وجود دارند یا به ناگهان ایجاد می‌شوند، به اندازه کافی وحشتناک هستند. چنان وحشتناک که ما فارسی زبان‌ها برایش تعبیری هم داریم «باز شدن دهان زمین!» حالا فکر کنید زمین در زیر آب‌ها هم می‌تواند دهان باز کند! آب، مواد شیمیایی، گذر زمان و عدم مدیریت برداشت‌های زیر زمینی مفصر این گودال‌های عمیق کف دریاها هستند.

۱٫ پرندگان زیر دریایی

مرغان ماهیخوار گانت (Gannets) پرندگانی هستند که در دریا شیرجه می‌زنند تا غذا پیدا کنند. البته انواع زیادی از پرندگان ماهی‌خوار وجود دارند. اما این پرندگان به دلیل عمق شیرجه منحصربه‌فرد هستند، ۳۰ متر زیر سطح آب عمق شیرجه این پرندگان دیوانه است.

باستان‌شناسی زیر دریا هم یکی از رشته‌هایی علمی‌است که می‌تواند بسیار هیجان باشد. البته ممکن است که در زیر دریا با یک کوسه مواجه شوید که احتمالاً شما را به شکل یک غذای آماده می‌بیند. این بخش از زیر دریا زیاد جالب نیست. اینطور نیست؟

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=30174

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.