تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

کشف ارتباط عجیب نشستن طولانی مدت با زوال عقل

  • کد خبر : 29627
  • 10 آبان 1402 - 11:00
کشف ارتباط عجیب نشستن طولانی مدت با زوال عقل
کارشناسان به کسانی که شغلشان، پشت میز نشینی و استفاده‌ی زیاد از کامپیوتر است، توصیه می‌کنند، از نشستن طولانی مدت، پرهیز کنند. هرچند ممکن است بسیاری از افراد، از مضرات نشستن زیاد آگاه باشند اما تأثیر آن بر سلامت مغز، در گذشته مشخص نبود. تحقیقات جدید در این زمینه هشدارهای جدی می‌دهد.

«صبح من» با سلامت: کارشناسان به کسانی که شغلشان، پشت میز نشینی و استفاده‌ی زیاد از کامپیوتر است، توصیه می‌کنند، از نشستن طولانی مدت، پرهیز کنند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، تحقیقات نشان داده است که نشستن طولانی مدت، خطرات زیادی از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا، افزایش سطح کلسترول مضر و تجمع چربی در اطراف کمر را به دنبال دارد.

محققان دریافته‌اند، نشستن برای مدت طولانی روی مبل یا صندلی، جلوی صفحه‌ی نمایش یا پشت میز و حتی پشت فرمان اتوموبیل، بسیار مضر است.

کسانی که بیش از ۸ ساعت در روز بدون هیچ گونه فعالیت بدنی، می‌نشینند، به ویژه با افزایش سن، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.

محققان توصیه می‌کنند، هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شوید حتی برای نوشیدن یک فنجان قهوه!

هرچند ممکن است بسیاری از افراد، از مضرات نشستن زیاد آگاه باشند اما تأثیر آن بر سلامت مغز، در گذشته مشخص نبود. در مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است، مشخص شده، احتمال زوال عقل در افرادی که برای ساعت‌های طولانی در محل کار یا خانه، می‌نشینند، بیشتر است.

محققان خاطرنشان کرده‌اند، اثرات نشستن طولانی مدت می‌تواند بسیار قوی باشد. جالب است بدانید حتی کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، اگر به مدت طولانی بنشینند، با این خطرات روبرو هستند.

«اندرو بودسون»، استاد علوم اعصاب در دانشگاه بوستون، می‌گوید: در مطالعه که داده‌های نزدیک به ۵۰ هزار نفر ۶۰ ساله یا بالاتر را تجزیه و تحلیل کرده است، نشان داده شده است که افراد بدون تحرک، امکان ابتلای بیشتری به زوال عقل را دارند.

مطالعات نشان می‌دهد زنان و مردانی که تا ۱۰ ساعت در روز، می‌نشینند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این مقدار می‌نشینند، ۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل در هفت سال آینده هستند. زوال عقل در میان کسانی که نزدیک به ۱۲ ساعت در حالت نشسته، سپری کرده‌اند، بیشتر است.

دکتر «دیوید ریچلین»، استاد علوم زیستی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: نشستن طولانی مدت در محل کار و سپس در خودرو و پس از آن جلوی تلویزیون، خطر از دست رفتن حافظه را افزایش می‌دهد.

به گفته‌ی وی، جریان خون در مغز، تحت تأثیر نشستن قرار می‌گیرد که باعث کاهش اکسیژن و انرژی مغز می‌شود. علاوه بر این، آسیب‌های خوردن تنقلات یا وعده‌های غذایی ناسالم هنگام نشستن طولانی مدت مقابل تلویزیون یا نمایشگرها، به سلامت مغز در بلندمدت، آسیب می‌رسانند.

محققان در کمال شگفتی دریافته‌اند اگر افراد ورزش کنند و سپس ده ساعت یا بیشتر بنشینند، اثرات مفید ورزش برای آنها کمتر خواهد شد.

بر پایه‌ی تحقیقات علمی، نیم ساعت فعالیت بدنی روزانه برای تقویت و سلامت جسم و روحیه‌ی ما کافی است با این حال مطالعات جدید که در فنلاند انجام و در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و در آن ۳۷۰۰ مرد و زن شرکت کردند نشان‌دهنده‌ی قند خون، کلسترول و چربی بدن بالا در بسیاری از کسانی که به مدت نیم ساعت ورزش کردند و سپس ۱۰ ساعت نشستند، بود.

«رایجا کورپیلینن»، استاد ورزش سالم دانشگاه اولو می‌گوید: «علاوه بر ورزش، باید به طور متناوب حرکت داشته باشید. حرکاتی مانند نظافت، بالا رفتن از پله‌ها، راه رفتن در سالن و … چرا که هر حرکت اضافی می‌تواند مفید باشد.»

دکتر متیو بومن، استاد دانشگاه آریزونا نیز پیشنهاد می‌کند که خود را تشویق به بلند شدن و حرکت کنیم.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=29627

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.