تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
7

آشنایی با خواص و تفاوت های جو دوسر و جو پرک

  • کد خبر : 28972
  • 02 آبان 1402 - 13:40
آشنایی با خواص و تفاوت های جو دوسر و جو پرک
جو پرک و جو دوسر را همه می‌شناسید. اما مهمتر از شناخت اسمی آنها این است که بدانید هر کدام چه خاصیتی دارند. برای اینکه از ویتامین‌ها و خواص و مواد مغذی بهره‌مند شوید بهتر است قبل از مصرف هر خوراکی اطلاعات مفید و مختصری راجع به ویژگی‌هایشان داشته باشید که با استفاده اشتباه متحمل ضرر نشوید. جو پرک و جو دوسر از نظر ظاهری کمی شبیه هستند اما اگر دقت کنید تفاوت‌هایشان را خواهید فهمید.

«صبح من» با دانستنی های آشپزی: جو پرک و جو دوسر را همه می‌شناسید. اما مهمتر از شناخت اسمی آنها این است که بدانید هر کدام چه خاصیتی دارند و نحوه استفاده‌شان به چه صورت است. برای اینکه از ویتامین‌ها و خواص و مواد مغذی بهره‌مند شوید بهتر است قبل از مصرف هر خوراکی اطلاعات مفید و مختصری راجع به ویژگی‌هایشان داشته باشید که با استفاده اشتباه متحمل ضرر نشوید.

به گزارش مجله خبری صبح من، جو پرک و جو دوسر از نظر ظاهری کمی شبیه هستند اما اگر دقت کنید تفاوت‌هایشان را خواهید فهمید.

جو پرک

جو پرک رنگ روشنتری دارد، کمی تپل‌تر و دانه‌هایش سفت‌تر از جو دوسر است. حتما باید به صورت پخته مصرف شود و هرگز خام آن را نخورید. در سوپ و آش خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نسبت جو دوسر زمان بیشتری برای پخت لازم دارد. عطر و طعم خاصی هم ندارد و لعابش هم کمتر است.

به ازای هر ۱۰۰ گرم جو پرک شما ۳۵۴ کالری، ۱۲/۵ گرم پروتئین و ۱۷/۳ گرم فیبر دریافت خواهید کرد.

خواص جو پرک

۱- خاصیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. آنتی اکسیدان های موجود در جو پرک دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مثل ویتامین C، E و سلنیوم معدنی هستند.

۲- برطرف کننده یبوست

– از آنجا که جو پرک غنی از فیبر است، می تواند به رفع یبوست کمک کند.

– استفاده از جو پرک برای کسانی که مشکلات گوارش در روده دارند بسیار مفید است. یک فنجان جو دو سر پرک دارای ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول می باشد، فیبر نامحلول در جو پرک آب را به خود جذب کرده و در روده باعث خیس شدن مدفوع می شود، پر آب شدن مدفوع باعث نرم شدن و خروج راحت آن خواهد شد.

۳- کمک به تقویت انرژی

– جو پرک صبحانه ای مناسب و مقوی برای بدنسازان و ورزشکاران بوده زیرا دارای خاصیت هایی برای تقویت انرژی است.

– جو پرک، انرژی را افزایش می دهد؛ اما نگران نباشید جو در بدن خیلی کندتر جذب می شود و این جذب تدریجی قند و انرژی باعث چاقی نمی شود.

– جو پرک دارای نیاسین، تیامین و فولات است که باعث متابولیزه شدن انرژی می شوند و قدرت مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می کنند.

۴- درمان فشار خون

– جو پرک نه تنها فشار خون شما را کاهش می دهد، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز ۲۲ درصد کاهش می دهد.

– افرادی که رژیم غذایی پر فیبری داشته باشند، مانند مصرف منظم جو پرک، کاهش چشمگیری در فشار خونشان به وجود خواهد آمد.

۵- بهبود سیستم ایمنی بدن

– بتا گلوکان در بلغور جو پرک می تواند سطح ایمنی بدن را افزایش دهد. اکثر سلول های ایمنی بدن شما دارای گیرنده های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده اند. این گیرنده ها موجب فعالیت گلبول های سفید خون می شود و از بیماری ها پیشگیری می کند.

– جو همچنین غنی از سلنیوم و روی می باشد که در مبارزه با عفونت نقش دارند.

– جوپرک می تواند بهبود زخم را تسریع کند و آنتی بیوتیک ها را در انسان ها موثرتر کند.

– جوپرک برای بهبود ایمنی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن یا استرس های جسمی یا عاطفی استفاده می شود.

– جو پرک در درمان و پیشگیری از آسم موثر است.

مضرات احتمالی جو پرک

  • با مصرف زیاد جو آسیب به مثانه و روده و نارسایی و ضعیف شدن آن ها پیش می آید.
  • مصرف افراطی جو برای افرادی که مشکلات گوارشی از جمله نفخ معده دارند، افراد با معده مرطوب و افراد سرد مزاج، مضر است.

جو دوسر

جو دوسر را با برندهای مختلف و حتی به صورت فله‌ای هم دیده‌اید. از جو پرک قد بلندتر و باریکتری دارد. رنگش کمی تیره‌تر است و بافت نرم‌تری دارد. جو دوسر را هم می‌توانید به صورت خام مصرف کنید و هم به صورت پخته قابل استفاده است. لعاب بیشتری دارد و تمام کسانی که ورزشکار هستند یا تناسب اندام برایشان مهم است از جو دوسر زیاد استفاده می‌کنند. به صورت اوت میل پخته یا یخچالی، کوکی، کیک رژیمی خیلی استفاده دارد.

به ازای هر ۱۰۰ گرم جو دوسر پرک شما ۳۸۹ کالری، ۱۶/۹ گرم پروتئین و ۱۰/۶ گرم فیبر دریافت خواهید کرد.

خواص جو دوسر

۱٫ لاغری و کاهش وزن

جو دوسر سرشار از فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری، شاخص توده بدنی را کاهش داده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

پیشنهاد می شود که افراد چاق، جو دوسر پرک را هر روز به عنوان صبحانه به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا زودتر نتیجه بگیرند؛ شما می توانید جو دوسر پرک را برای تهیه پنکیک صبحانه، غلات صبحانه با انواع میوه های تازه مانند بلوبری، انبه، آناناس، انگور، موز، میوه های خشک شده و مغزیجات استفاده کنید.

۲٫ نوزادان و کودکان

گفته می شود که اگر به نوزاد پس از ۵ ماهگی جو دوسر پرک داده شود، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی را کاهش می دهد.

۳٫ درمان علائم یائسگی

جو دوسر حاوی مقادیر بالای ترکیبی پلی فنلی به نام لیگنان است که در واقع نوعی فیتو استروژن بوده و با بهبود هورمون ها در دوران یائسگی به درمان علائم آن از جمله گر گرفتگی کمک می کند.

۴٫ یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر و همچنین بلغور جو دوسر به بهبود حرکات روده کمک کرده و یبوست را درمان می کند.

۵٫ قند خون و دیابت

جو دوسر شاخص گلیسمی پایینی دارد، همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در آن به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

۶٫ بدنسازی

جو دوسر مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات دارد؛ کربوهیدرات های موجود در جو دوسر به افزایش انرژی مورد نیاز ورزشکاران برای تمرینات ورزشی و بدنسازی کمک می کند.

متخصصان توصیه کرده اند که ورزشکاران ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی یک وعده حاوی جو دو پرک مصرف کنند؛ شما می توانید پنکیک صبحانه، غلات صبحانه و یک کاسه سوپ کدو با جو دوسر پرک استفاده کنید.

۷٫ کلسترول خون

تحقیقات در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که مقادیر بالای بتاگلوکان که در واقع همان فیبر موجود در جودوسر است و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.

۸٫ فشار خون

مطالعات نشان می دهد که جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به درمان فشار خون بالا کمک می کند. گفته شده که جو دوسر می تواند فشار خون سیستولیک را به میزان ۷٫۵ و فشار خون دیاستولیک را به میزان ۵٫۵ درجه کاهش دهد.

جو دوسر سطح هورمون استرس را کاهش داده و سروتونین را افزایش می دهد، همین باعث احساس آرامش و کاهش فشار خون بالا می شود.

۹٫ قلب

ویتامین E موجود در سبوس جو دوسر به کاهش جذب کلسترول از روده کمک کرده و باعث حفظ سلامت قلب می شود.

فیبر موجود در جو دوسر به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی را کاهش می دهد.

۱۰٫ سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در جو دوسر به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان رکتوم و کولون ا کاهش می دهند.

ترکیبات فنولی موجود در جو دوسر به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

۱۱٫ تقویت سیستم ایمنی بدن

بتاگلوکان یا فیبر موجود در بلغور جو دوسر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ اکثر سلول های ایمنی بدن دارای گیرنده های خاصی هستند که برای جذب بتا گلوکان طراحی شده اند. این موجب فعالیت گلبول های سفید خون شده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

۱۲٫ پوکی استخوان

جو دو سر مقادیر بالای سیلیکون دارد که به تشکیل و تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

۱۳٫ درمان بی خوابی

اسید های آمینه و سایر مواد مغذی موجود در جودوسر به تولید ملانین در بدن کمک کرده و بی خوابی شبانه را درمان می کنند.

جو دو سر همچنین تولید انسولین را افزایش داده و به مسیر های عصبی کمک می کند تا تریپتوفان را دریافت کنند. تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به عنوان یک آرام بخش برای مغز عمل کرده و بی خوابی را درمان می کند.

توصیه می شود که برای درمان بی خوابی، هر شب یک لیوان مخلوط جو دوسر پرک با شیر تازه و عسل یا موز را ترکیب کنید و بخورید.

۱۴٫ درمان افسردگی

جو دوسر مقادیر بالای ویتامین های B دارد که به کاهش هورمون استرس و افزایش سروتونین کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کنند.

۱۵٫ سلیاک

جو دوسر گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند.

نکته ی مهمی که باید بدانید این است که برخی افراد مبتلا به سلیاک به برخی پروتئین های موجود در جو دوسر حساسیت نشان داده اند.

۱۶٫ درمان آکنه و جوش صورت

جو دوسر یکی از بهترین مواد طبیعی برای کاهش چربی پوست می باشد؛ افرادی که پوست چرب دارند بیشتر دچار آکنه و جوش صورت می شوند و جو دوسر می تواند به درمان این بیماری پوستی کمک کند.

همچنین جو دوسر دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

۱۷٫ درمان خارش و خشکی پوست

براساس یک مطالعه، بلغور جو دوسر به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد، برای درمان خشکی پوست و خارش پوست مفید می باشد.

۱۸٫ مرطوب کننده طبیعی پوست

جو دوسر یک مرطوب کننده طبیعی پوست محسوب می شود که به داخل پوست نفوذ کرده و رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم می کند.

۱۹٫ روشن کننده و سفید کننده پوست

جو دوسر به عنوان یک روشن کننده و سفید کننده طبیعی پوست عمل می کنید. شما می توانید هر روز از ماسک جو دوسر و شیر استفاده کنید تا رنگ پوست روشن تر و سفید تر شود.

۲۰٫ پاک سازی پوست صورت

جو دو سر حاوی ترکیباتی به نام ساپونین است که به عنوان پاک کننده های طبیعی عمل می کنند و به پاک سازی پوست صورت کمک می کنند.

۲۱٫ ضد آفتاب طبیعی

اسید های چرب و پروتئین های موجود در بلغور جو دوسر به عنوان ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهند.

۲۲٫ تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جو دوسر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شوند.

۲۳٫ درمان شوره سر

جو دوسر دارای خواص ضد التهابی است که خارش پوست سر را کاهش داده و به درمان شوره سر کمک می کند.

۲۴٫ درمان ریزش مو

جو دوسر حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کنند.

اسید های چرب امگا ۶ موجود در جو دوسر هم به درمان مو های آسیب دیده کمک کرده و ریزش مو را کاهش می دهد.

۲۵٫ براق کننده و درخشان کننده مو

جو دوسر به عنوان یکی مرطوب کننده عالی برای مو ها عمل کرده و به براق تر شدن و درخشان تر شدن موی سر کمک می کند.

مضرات جو دوسر

دوران بارداری و شیردهی

مصرف جو دوسر و جود دوسر پرک ممکن است باعث نفخ و احتباس گاز در روده ها شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف جو دوسر و ترکیبات آن اجتناب کنند.

نفخ شکم

زیاده روی در مصرف جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد ممکن است باعث نفخ شکم و احتباس گاز در روده ها شود.

با مطالعه تفاوت‌ها و دیدن خواص آنها حتما در رژیم غذاییتان از جو به هر شکلی که مناسب سبک زندگیتان است استفاده کنید.  

گردآوری و تنظیم: مجله خبری صبح من

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=28972

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.