تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
10

آشنایی با خوابالوترین حیوانات جهان

  • کد خبر : 27208
  • 09 مهر 1402 - 15:00
آشنایی با خوابالوترین حیوانات جهان
عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، زیستگاه، تکامل و نیازهای آنها می تواند بر میزان خواب مورد نیاز حیوان تأثیر بگذارد، به عبارت دیگر، خواب نیز وسیله ای برای حفظ انرژی است در اینجا قصد داریم ۱۰ حیوانی که از خوابیدن زیاد لذت می برند را به شما معرفی کنیم، با ما و این مقاله زیبا همراه باشید

«صبح من» با دانستنی ها: حیوانات نیز مانند انسان ها پس از یک روز خسته کننده نیاز به استراحت دارند با این حال، الگوی خواب حیوانات باهم متفاوت است و برخی از آنها ممکن است به خواب بیشتری نسبت به یک انسان معمولی که ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابد نیاز داشته باشند

به گزارش مجله خبری صبح من، عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، زیستگاه، تکامل و نیازهای آنها می تواند بر میزان خواب مورد نیاز حیوان تأثیر بگذارد، به عبارت دیگر، خواب نیز وسیله ای برای حفظ انرژی است در اینجا قصد داریم ۱۰ حیوانی که از خوابیدن زیاد لذت می برند را به شما معرفی کنیم، با ما و این مقاله زیبا همراه باشید

۱۰ – سنجاب

سنجاب ها مانند انسان ها در طول روز بسیار فعال هستند و شب ها می خوابند؛ انواع مختلف سنجاب ها، مانند سنجاب های پرنده، سنجاب های زمینی و سنجاب های درختی، رفتارها و ترجیحات خواب منحصر به فردی دارند، آن‌ها در حفره‌های خود که می‌توانند سوراخ‌های زمینی، لانه‌ها یا درای‌ها باشند، آرامش بیشتری پیدا می‌کنند و تمایل دارند روزانه حدود ۱۵ ساعت بخوابند.

سنجاب ها در زمستان برای گرم ماندن، ترجیح می دهند با هم در یک لانه بخوابند، به طور معمول، آنها شب ها در درختان یا لانه های زیرزمینی می خوابند با این حال، سنجاب‌های خاکستری عمدتاً در هنگام گرگ و میش و سحر فعال و پرکار هستند و در روز می‌خوابند و در طول شب چندین چرت خواب کوتاه می‌زنند، این چرت های کوتاه نیز به آنها کمک می کند تا در برابر شکارچیان هوشیار باشند.

۹ – جوجه تیغی

جوجه تیغی ها موجوداتی هستند که در شب بیدار و در طول روز خوابند، این ویژگی باعث شده است که آنها در تنبلی شهرت پیدا کرده اند اما در واقعیت، آنها تنها به مقداری خواب برای ادامه زندگی نیاز دارند.

به طور متوسط، این موجودات دوست داشتنی، روزانه حدود ۱۸ ساعت می خوابند، اگرچه این ممکن است بسته به محیط، نژاد و زمان میزان آن متفاوت باشد.

جوجه تیغی های بچه به خواب بیشتری نیاز دارند و می توانند تا ۲۰ ساعت در روز بخوابند، در طول زمستان، آنها به خواب زمستانی می روند و با کاهش ضربان قلب، دمای بدن و تنفس، انرژی خود را حفظ می کنند.

در طبیعت، جوجه تیغی ها با استفاده از موادی مانند برگ های مرده، پرچین، و یونجه لانه می سازند و ترجیح می دهند در محیط های تاریک که نور روز را پنهان می کند بخوابند.

۸ – شپشک های درختی

شپشک های درختی موجودات کوچکی هستند که تقریبا دو سوم روز را می خوابند، آنها در روز فعال هستند و بیشتر شب ها می خوابند، این حشرات درختی الگوهای خواب متفاوتی دارند و جالب اینجاست که چرخه خواب آنها بیشتر از سایر جوندگان شبیه انسان ها است، چرخه خواب طولانی‌تر آن‌ها به شکل‌گیری حافظه کمک می‌کند.

شپشک های درختی شب ها در لانه خود می مانند زیرا در روز چشمان آنها توانایی بینایی ندارد، آنها برای مطالعات تحقیقاتی خواب، بسیار مفید هستند و می توانند بینشی در مورد مکانیسم های تنظیمی و عملکرد خواب در گونه های مختلف جوندگان ارائه دهند.

۷ – میمون جغد

میمون های جغد که میمون های شب نیز نامیده می شوند، دارای ویژگی های مانند چشمان قهوه ای درشت هستند، آنها عمدتاً در جنگل های بارانی متراکم استوایی آمریکای مرکزی زندگی می کنند و فقط در شب بیرون می آیند، به همین دلیل است که جمعیت آنها به آرامی در حال کاهش است، علیرغم عدم وجود نور روز، این میمون جغدها چابکی فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند به سرعت در جنگل‌های بارانی حرکت کنند و بدوند.

آنها با محیط خود سازگار شده اند و بینایی آنها در شب عالی است که باعث می شود درشکار و بقا درون تاریکی ماهر باشند، میمون های جغد معمولاً ۱۵ دقیقه پس از غروب آفتاب محل خواب خود را ترک می کنند، تا حدود نیمه شب به صورت گروهی سفر می کنند و هر روز قبل از طلوع آفتاب برمی گردند.

۶ – اپوسوم آمریکای شمالی

اپوسوم های آمریکای شمالی که با نام ویرجینیا اپوسوم نیز شناخته می شوند، معمولاً هر روز حدود ۱۸ ساعت می خوابد، آنها به عنوان یک حیوان شبگرد، بیشترین فعالیت را در شب دارد و در روز استراحت می کنند.

اپوسوم ها ترجیح می دهند در لانه های درختان توخالی یا غارها و ساختمان های متروکه یا اتاق زیر شیروانی روی زمین بخوابند، آنها در طول روز به دنبال مناطقی هستند که به خوبی پوشیده شده اند تا مطمئن شوند که در معرض نور قرار نمی گیرند.

اپوسوم ها معمولاً پس از شکار کردن به جای خوابیدن در حالی که از دم خود آویزان هستند، در تنه های توخالی یا لانه های رها شده جوندگان پنهان می شوند، آن‌ها به دنبال مکان‌هایی برای استراحت می‌گردند که از دست شکارچیان در امان باشند، پوشش خوبی داشته باشند و در مناطق نزدیک به غذا و آب باشند.

۵ – مار پایتون

پایتون ها عمدتاً در شب فعال و بیدار هستند، این مارهای شبانه دارای چشم های تخصصی هستند که به آنها اجازه می دهد حرکات را ببینند و در تاریکی شکار کنند با این حال، دید آنها در طول روز ضعیف است و شکار را برای شکارچیان مشغول به کار سخت می کنند، برای محافظت از چشمان خود در برابر نور یو وی، ترجیح می دهند در طول روز در فضاهای تاریک بمانند.

اگرچه آنها در شب ها بیدار هستند، اما مارهای پایتون عاشق خوابیدن حدود ۱۸ ساعت در روز هستند، الگوی خوابی که دارند به آنها کمک می کند تا انرژی خود را برای هضم صحیح غذا حفظ کنند و قبل از بازگشت به حالت فعال با مشاهده محیط اطراف خود و حرکت سر خود چرت های کوچکی می زنند.

۴ – آرمادیلو غول پیکر

آرمادیلوهای غول پیکر حدود ۸۰ درصد از روز خود را می خوابند، از آنجایی که پستانداران شبانه هستند، بیشترین فعالیت را در طول شب دارند، جالب اینجاست که آنها درست بعد از غروب خورشید و قبل از طلوع آن پرانرژی به نظر می رسند و در طول روز، آنها معمولا ۱۸-۲۰ ساعت می خوابند.

این حوان دو نوع خواب دارند، خواب غیر رم و خواب رم که در خواب غیر رم، قبل از خواب عمیق، مرحله ای از خواب سبک را پشت سر می گذارند که در طی آن دمای بدنشان کاهش می یابد، ضربان قلب کاهش می یابد، حرکت چشم ها متوقف می شود و ماهیچه هایشان شل می شود و بعد از یک ساعت وارد خواب رم می شوند که معمولاً ده دقیقه طول می کشد. فعالیت مغز آنها در طول خواب رم افزایش می یابد و یک فلج موقت را تجربه می کنند.

۳ – خفاش قهوه ای

خفاش های قهوه ای رایج ترین گونه خفاش است که معمولاً در ایالات متحده آمریکا یافت می شوند، آنها در شب فعال و بیدار هستند، هنگام غروب از خانه خود بیرون می آیند و تا سحر به دنبال شکار خود می روند و توقف های کوتاهی برای استراحت و هضم غذای خود نیز دارند.

در آماده شدن برای خواب زمستانی، خفاش های قهوه ای برای ذخیره مواد مغذی غذای زیادی می خورند و می توانند وزن بدن خود را تا ۳۰٪ افزایش دهند.

در طول خواب زمستانی، آنها می توانند تغییرات دمایی چشمگیر را بدون تأثیرات نامطلوب تحمل کنند و ضربان قلب خود را تا ۸ ضربه در دقیقه در مقایسه با میزان تابستان خود کاهش دهند، در این مدت، آنها تا حد امکان انرژی خود را حفظ می کنند و به طور متوسط ۲۰ ساعت می خوابند.

۲ – تنبلی

آیا می دانستید که تنبل ها موجودات شایان ستایشی هستند که در سایبان جنگل های استوایی آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می کنند؟ این حیوانات حرکات کندی دارند و بیشتر عمر خود را در بالای درختان می گذرانند که می توانند بدین شکل از دید شکارچیان پنهان شوند، در حالی که برخی ممکن است سرعت آرام آنها را با تنبلی اشتباه بگیرند، اما تنبل ها در واقع کاملاً فعال هستند، در اطراف حرکت می کنند و برای استراحت به همان نقطه برمی گردند.

اگرچه این رفتار به نظر می رسد که آنها چندین روز می خوابند،اما آنها روزانه تا ۲۰ ساعت می خوابند، در طبیعت نیز، برخی از تنبل ها حدود ۱۰ ساعت در شبانه روز می خوابند، آنها همچنین نقاط خواب مورد علاقه ای دارند که در طول روز و شب ترجیح می دهند همانجا بخوابند.

۱ – کوالا

کوالاها کیسه‌داران بامزه‌ای هستند که ویژگی‌های زیادی با وومبت‌ها دارند، از جمله این ویژگی ها می توان به کیسه‌ای که در عقب آنها قرار دارد، اشاره کرد.

این حیوانات معمولاً در جوامع جنگلی و جنگل‌های باز در سراسر کوئینزلند، ویکتوریا و منطقه کوچکی در استرالیای جنوبی زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه آنها به انرژی زیادی برای شکستن برگ های سمی دارند، کوالاها اغلب روزانه ۲۰ تا ۲۲ ساعت می خوابند.

شاخه های بلند درختان از آنها در برابر شکارچیان محافظت می کند و منبع بی حد و حصری از برگ های اکالیپتوس را فراهم می کند.

در طول چهار تا پنج ساعتی کوالاها بیدار هستند و به خورندگان سیری ناپذیر معروفند، آنها می توانند تقریباً یک کیلوگرم برگ اکالیپتوس را روزانه مصرف کنند و حتی می توانند مقداری از آن را برای استفاده بعدی نیز ذخیره کنند.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=27208

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.