تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
1
قسمت نخست

ایده هایی جالب با استفاده از کاغذهای باطله

  • کد خبر : 26939
  • 05 مهر 1402 - 15:41
ایده هایی جالب با استفاده از کاغذهای باطله
هر روز مقادیر زیادی زباله تولید می‌کنیم که موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند. درست است که بخشی از این زباله‌ها بازیافت می‌شوند، ولی حتی بازیافت هم به انرژی نیاز دارد و ضایعات و گازهای مضری را تولید می‌کند. برای کاهش این آلودگی‌ها می‌توانیم از زباله‌های کاغذی و پلاستیکی دوباره استفاده کنیم تا میزان زباله تولیدی خود را کاهش دهیم.

«صبح من» با هنر در خانه: هر روز مقادیر زیادی زباله تولید می‌کنیم که موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند. درست است که بخشی از این زباله‌ها بازیافت می‌شوند، ولی حتی بازیافت هم به انرژی نیاز دارد و ضایعات و گازهای مضری را تولید می‌کند. برای کاهش این آلودگی‌ها می‌توانیم از زباله‌های کاغذی و پلاستیکی دوباره استفاده کنیم تا میزان زباله تولیدی خود را کاهش دهیم. در ادامه پس از ارائه ایده‌هایی برای ساخت کاردستی با کاغذ باطله و در قسمت دوم، راهکارهایی برای استفاده مجدد از کاغذهای استفاده‌شده مطرح کرده‌ایم.

چرا باید از کاغذهای باطله استفاده کنیم؟

به گزارش مجله خبری صبح من، تقریبا ۹۳درصد کاغذی که استفاده می‌کنیم از چوب درختان تولید می‌شود. برای تولید ۱ کیلوگرم کاغذ ۳۲۴ لیتر آب لازم است و تولید فقط ۱ برگه کاغذ A4 به ۱۰ لیتر آب نیاز دارد. برای برطرف‌کردن نیاز روزافزون به کاغذ، درختان به‌سرعت قطع می‌شوند و با پیامدهای جدی جنگل‌زدایی مواجهیم. انتظار می‌رفت که انقلاب الکترونیکی نیاز به کاغذ را کاهش دهد، ولی دسترسی نابرابر به مزایای الکترونیکی موجب شده است که در کشورهای در حال توسعه نیاز به کاغذ همچنان افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ ۲ برابر شود.

ساخت انواع کاردستی با کاغذ باطله

۱. وسایل دکوری با پاپیه ماشه (Paper mache)

پاپیه ماشه خمیری است که با ترکیب‌کردن یک‌چهارم آب و چسب با سه‌چهارم کاغذ تهیه می‌شود. از این خمیر و نوارهای کاغذباطله برای ساخت وسایل دکوری در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود.

۲. کاسه با پاپیه ماشه

برای ساختن کاسه با خمیر پاپیه ماشه از یک کاسه ساده (شیشه‌ای یا استیل) استفاده کنید و تکه‌های کاغذ را با خمیر دور آن بچسبانید تا زمانی که به ضخامت دلخواهتان برسد. سپس دست‌کم ۱۰ ساعت صبر کنید تا کاسه خشک شود.

۳. سبد با روزنامه

با کنار هم قراردادن نوارهای روزنامه در الگوهای مختلف می‌توانید این سبدها را ببافید. البته برای بافتن این سبدها به مهارت سبدبافی نیاز دارید. می‌توانید از سبد کاغذی بافته‌شده برای جمع‌آوری آگهی‌های تبلیغاتی بی‌استفاده و کاغذهای باطله برای استفاده مجدد استفاده کنید.

۴. قاب‌عکس

برای ساخت قاب‌عکس می‌توانید برگه‌های کاغذ را لوله کنید و کنار هم قرار دهید تا به‌شکل حاشیه‌های قاب‌عکس دربیایند. می‌توانید از اقلام تزئینی ساخته‌شده از کاغذ نیز روی قاب‌عکس خود استفاده کنید تا زیباتر شود.

۵. کیسه خرید

برای ساخت کیسه کاغذی از دو ورق روزنامه استفاده کنید که افقی تا و در انتهای بازشان منگنه شده‌اند. برای ساخت دسته می‌توانید از نوارهای ساخته‌شده با لباسی کهنه یا طناب کنفی استفاده کنید.

۶. نشان کتاب با چوب‌بستنی

چوب‌بستنی‌های استفاده‌شده را جمع کنید و آنها را به شکل‌های گوناگونی رنگ‌آمیزی کنید. برای کودکان از اشکال حیوانات و شخصیت‌های کارتونی استفاده کنید. همچنین می‌توانید روی چوب‌ها جملات زیبا یا نام نویسنده کتاب را بنویسید.

۷. جاقلمی

تکه‌های روزنامه را لوله‌ کنید و با چسب به هم بچسبانید یا با نخ و رشته‌های کنفی به هم متصل کنید. از نوارهای کاغذی رنگی نیز می‌توانید برای جلوگیری از جداشدن آنها استفاده کنید. برای ته جاقلمی از یک تکه مقوا استفاده کنید.

۸. تزئینات دیواری

روزنامه‌هایی با رنگ‌های مختلف را به قطعاتی دایره‌ای ببرید. از یک توپ لاستیکی یا پلاستیکی به‌جای پایه استفاده کنید. سپس با چسب مایع یا نوارچسب دوطرفه دور توپ را بپوشانید و تکه‌های بریده‌شده روزنامه را به آن بچسبانید.

۹. دستبند و انگشتر

چوب‌بستنی‌ها را ۳۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید. سپس آب را خالی کنید و چوب‌ها را خم کنید و بگذارید خنک شوند. برای دادن شکل مناسب به چوب‌ها از لیوان شیشه‌ای استفاده کنید. سپس روی آنها طرح‌ها و شکل‌های دلخواهتان را نقاشی کنید.

می‌توانید مجلات قدیمی و کاغذکادوها را به‌شکل مهره‌های کاغذی دربیاورید و با آنها زیورآلاتی خاص بسازید. این کار سرگرمی خوبی برای کودکان نیز خواهد بود.

۱۰. گوشواره کاغذی

یکی از ایده‌‌های ساختن کاردستی با کاغذ باطله، درست‌کردن گوشواره کاغذی است. برای ساخت گوشواره کاغذی باید از ورقه‌هایی ضخیم مانند جلد مجلات استفاده کنید. از خمیر پاپیه ماشه نیز می‌توان استفاده کرد. برای ساختن گوشواره با کاغذ با نوارهای کاغذی اشکال دایره‌ای یا هر شکل دلخواه دیگری را درست کنید. مزیت استفاده از نوارهای کاغذی این است که می‌توانید قبل از چسباندنشان به هم، آنها را به رنگ دلخواهتان رنگ‌آمیزی کنید.

۱۱. عروسک‌های کاغذی

می‌توانید مقواهای محکمی مانند پشت کارت‌های تبریک را به‌شکل عروسک‌های کاغذی ساده ببرید، سپس با کاغذکادوهای رنگی یا کاغذهای A4 برایشان لباس بسازید. می‌توانید عروسک‌ها را خودتان نقاشی کنید یا از الگوهای آسان موجود در اینترنت استفاده کنید.

۱۲. حلقه گل کاغذی

یکی از ایده‌های ساختن کاردستی با کاغذ باطله این است که از صفحات کتاب‌های قدیمی برای درست‌کردن برگ‌های حلقه گل کاغذی استفاده کنید. می‌توانید این حلقه گل تزئینی را از دیوار اتاق خود آویزان کنید.

۱۳. کارت‌های دست‌ساز

یکی از روش‌های جالب برای استفاده مجدد از کارت‌های تبریک بریدن و بیرون‌آوردن تصاویر آنها برای درست‌کردن کارت تبریکی جدید است. مثلا می‌توانید با کارت تبریک سال نو که سال گذشته از مادربزرگتان گرفته‌اید، کارت جدیدی بسازید و در نوروز بعدی آن را برایش ارسال کنید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=26939

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.