تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
2

افرادی با ویژگی‌های اخلاقی مشابه مناسب ازدواجند یا ویژگی‌های متضاد؟

  • کد خبر : 26703
  • 03 مهر 1402 - 11:00
افرادی با ویژگی‌های اخلاقی مشابه مناسب ازدواجند یا ویژگی‌های متضاد؟
برخی بر این باورند که افرادی با خصوصیات اخلاقی متضاد، بیشتر جذب یکدیگر می‌شوند اما محققان دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه کلرادو به دنبال تحقیق درباره‌ی این فرضیه هستند که آیا افرادی با خصوصیات اخلاقی متفاوت بیشتر جذب یکدیگر می‌شوند یا خیر و کدام یک ازدواجی موفق خواهند داشت؟

«صبح من» با سواد زندگی: شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که افرادی با خصوصیات اخلاقی مشابه، جذب یکدیگر می‌شوند یا خصوصیات اخلاقی متضاد؟ برخی بر این باورند که افرادی با خصوصیات اخلاقی متضاد، بیشتر جذب یکدیگر می‌شوند اما محققان دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه کلرادو به دنبال تحقیق درباره‌ی این فرضیه هستند که آیا افرادی با خصوصیات اخلاقی متفاوت بیشتر جذب یکدیگر می‌شوند یا خیر و کدام یک ازدواجی موفق خواهند داشت؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، محققان نتایج بیش از یک قرن مطالعه را بررسی کردند. آنها ۲۲ ویژگی شخصیتی را در ۱۹۹ نظرسنجی از زوج‌های متأهل ملیت‌های گوناگون، مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین، از داده‌های ۱۳۳ ویژگی در نزدیک به ۸۰ هزار زوج که قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته بود، استفاده کردند. اما نتیجه جالب بود؛ شواهد کمی دال بر جذب افراد با خصوصیات اخلاقی متفاوت به یکدیگر پیدا شد. در عین حال، ویژگی‌های ۸۲ تا ۸۹ درصد زوج‌ها مشابه بود!

ویژگی‌های مورد بررسی شامل نگرش‌های سیاسی، مذهبی، سطح تحصیلات، بهره‌ی هوشی، ویژگی‌های جسمی و شخصی بود.

در بررسی‌های صورت گرفته، مواردی نادر از خصوصیات اخلاقی متفاوت پیدا می‌شد از جمله، ترجیح به زود خوابیدن در مقابل دیر خوابیدن، تمایل به نگرانی و استرس، احساس شادی عمومی، رضایت از زندگی، زندگی حرفه‌ای، دوستی‌ها و سلامت عمومی.

پژوهشگران دلایل شباهت ویژگی‌‎های همسران را اینگونه توضیح می‌دهند: برخی از آنها در یک بافت اجتماعی و جغرافیایی بزرگ شده‌اند، برخی ترجیح داده‌اند فردی شبیه به خود را انتخاب کنند و خصوصیات برخی دیگر از آنها، با گذر زمان، به یکدیگر شبیه شده است.

«متیو جانسون»، استاد روانشناسی و مدیر مطالعات ازدواج و خانواده دانشگاه بینگهمتون ایالات متحده، در تحقیقی به این امر پرداخته است که چرا هنوز برخی بر این باورند که افرادی با خصوصیات اخلاقی متفاوت، جذب یکدیگر می‌شوند.

جانسون در این تحقیق، به دو نوع ازدواج اشاره کرده است، اولی ازدواجی کاملا سنتی است که مبتنی بر انتخاب فردی با سطح تحصیلات، منابع مالی و ظاهر فیزیکی مشابه است و دیگری ازدواج مکمل. در ازدواج مکمل، فرد به دنبال همسری می‌گردد که دارای ویژگی‌هایی متفاوت با خود است مثلا فرد عصبی، به سمت آرامش می‌رود و فردی را انتخاب می‌کند که آرام و خجالتی باشد.

جانسون می‌گوید: ما ازدواجی را کامل می‌دانیم که در آن زوجی با ویژگی‌های فردی و اجتماعی مشابه، در کنای یکدیگر باشند اما گذر زمان، اختلاف‌ها در مسایل جزیی را آشکار می‌کند. اختلافاتی مانند تا دیروقت بیدار ماندن یا اضافه وزن و … .

نظریه‌ی دیگری وجود دارد که توسط انجمن جامعه‌شناسی آمریکا ارایه شده است. در این نظریه، زوج مکمل، اساسا یک زوج با ویژگی‌های مشابه هستند که در طول سال‌ها به طور خودکار، نقش‌ها را بین یکدیگر تقسیم کرده و تیمی یکپارچه تشکیل داده‌اند.

موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه محققان روانشناسی اجتماعی دانشگاه کالج لندن در سال ۲۰۱۷ با مشاهده نمایه‌های فیس بوک نزدیک به ۱۰۰۰ زوج متأهل و ۵۰ هزار زوج در آستانه‌ی ازدواج، تأیید کرده‌اند، شباهت شخصیت، آن دو را به یکدیگر جذب کرده است.

در پایان باید گفت، زوج‌هایی با ویژگی‌های اخلاقی مشابه، بیشتر جذب یکدیگر شده و زندگی موفق‌تری خواهند داشت.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=26703

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.