تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
0
هفته هفتم

رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری

  • کد خبر : 26049
  • 26 شهریور 1402 - 13:40
رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری
از هفته هفتم به بعد شما چیزی را در رحم خود احساس می کنید که شاید نتوانید توصیفش کنید. معمولا این چیز مرموز یک حالت سنگینی، سفتی و ضخیم دارد که باعث ایجاد علائمی مانند بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل و خستگی می شود. در ادامه به مرور ادامه مطلب بپردازید. با مجله خبری صبح من همراه شوید.

«صبح من» با بانو: از هفته هفتم بارداری شما مادر عزیز باید طبق برنامه ای که پزشکتان به شما می دهد، تا زمان زایمان مرتبا با او ملاقات داشته باشید و مراحل مختلف بارداری کاملا کنترل شود. این کار به حفظ سلامت شما و نوزادتان کمک می کند و باید آن را جدی بگیرید. در ادامه به مرور ادامه مطلب بپردازید. با مجله خبری صبح من همراه شوید.

همه چیز در مورد هفته هفتم بارداری

– از هفته هفتم به بعد شما چیزی را در رحم خود احساس می کنید که شاید نتوانید توصیفش کنید. معمولا این چیز مرموز یک حالت سنگینی، سفتی و ضخیم دارد که باعث ایجاد علائمی مانند بیماری صبحگاهی، یبوست، سوزش سر دل و خستگی می شود. 

– اکثر زنان با پیشرفت حاملگی ناراحتی های سه ماهه اول بارداری را فراموش می کنند.

– در هفته هفتم بارداری شکم در آینه به خوبی دیده می شود اما این بزرگی شکم بعلت نفخ و یبوست است. البته وضعیت شکم در خانم های مختلف متفاوت است و شاید تا سه ماهه دوم بارداری تغییر سایز شکم به وضوح مشخص نباشد.

هفته ۷ بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته ۷، شما یک ماه و دو هفته است که باردار هستید. 

وضعیت جنین در هفته ۷ بارداری

در هفته هفتم بارداری اندام های نوزاد شما مانند کلیه ها به سرعت رشد می کنند و هنوز جنسیت جنین قابل تشخیص نیست. در این هفته صورت جنین هنوز کامل نشده است و حفره های بینی در حال شکل گیری است.  چشم ها خیلی بزرگ و بدون پلک هستند. روده ها در حال شکل گیری در داخل طناب نافی بوده و به داخل شکم حرکت می کنند.

تغییرات جنین

در این زمان، باید به ظاهر شدن بند ناف در رحم خوش آمد گفت! این لوله به جنین و جفت متصل میشود و مواد مغذی و اکسیژن را به جنین میدهد و مواد زائد را از بدن او میگیرد و وارد جریان خون میکند

در هفته هفتم بارداری ، پلاگ مخاطی تشکیل میشود و روی دهانه رحم را می پوشاند و مانند یک مهر و موم چوب پنبه ای محکم است که رحم را از عفونت محافظت میکند

در این هفته از بارداری، دست و پای جنین در هم تنیده شده و مانند یک دستبند بهم وصل هستند. بزودی انگشتان و شست جنین ظاهر میشود، در حال حاضر دست و پای جنین شبیه پارو است

سونوگرافی جنین در هفته هفتم بارداری

شنیدن ضربان قلب جنین در این هفته به عنوان یک نشانه مثبت می باشد. سرعت قلب از bpm 130 به ۱۶۰ افزایش می یابد.  سن بارداری در سه ماهه اول بارداری معمولا با استفاده از اندازه گیری طول تاج شکم تا کفل (CRL) محاسبه می شود. این عدد بلندترین طول جنین یا نطفه است که شامل اندام و کیسه زرده نیز می باشد. گاهی اوقات پزشکان برای بررسی بهتر جنین از سونوگرافی واژینال به جای سونوگرافی شکمی استفاده می کنند، زیرا خطای کمتری دارد.

زمان مناسب برای سونوگرافی

هفته هفتم بارداری بهترین زمان برای انجام اولین آزمایش سونوگرافی است. سونوگرافیست با دقت جنین را بررسی می کند و سن جنین و رشد نطفه در رحم را مشاهده می کند. در این زمان، جنین وارد مرحله اصلی رشد شده است و خصوصیات منحصر به فردی از خود نشان می دهد.

در این هفته تشخیص سن جنین کار آسانی نیست و میزان رشد در همه خانم ها یکسان نخواهد بود. در هفته هفتم بارداری می توانید نکات مهمی را در خصوص بارداری بفهمید. سونوگرافی در ابتدای بارداری برای تشخیص موارد زیر انجام می شود:

  • بارداری را تایید می کند.
  • سن دقیق جنین را مشخص می کند.
  • علت خونریزی و لکه بینی را تعیین می کند.
  • نشان می دهد رحم، تخمدان و لوله های رحم شکل مناسبی دارند.
  • بارداری خارج از رحم را مشخص می کند.
  • رشد و تکامل جنین را بررسی می کند.
  • به شما اجازه می دهد ضربان قلب جنین را از طریق سونوگرافی بشنوید.

در سونوگرافی اول اطلاعات زیادی از جنین دریافت نمی کنید. زیرا جنین و ساک بارداری به قدری کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. سونوگرافی اول بیشتر جهت اطمینان از سلامت جنین و وضعیت بارداری انجام می شود.

دکتر بیتا هرمز متخصص زنان و زایمان اشاره کرده اند که در این هفته تغییرات شکم به خوبی مشخص نیست چون رحم هنوز داخل لگن هست و تغییر محسوسی ندارد ممکن است نفخ روده ها محسوس باشد، برای کم کردن تهوع از زنجبیل و بوییدن و خوردن لیمو ترش میتوان استفاده کرد.

توصیه ها درهفته هفتم بارداری

مسواک زدن ممکن است عق زدن و حالت تهوع را دراوایل حاملگی بیشتر کند ولی نباید از بهداشت دهان خودداری کنید. برای بهبود این وضعیت به نکات زیر توجه کنید:

  • یک مسواک نرم بخرید.
  • خمیردندانی انتخاب کنید که نسبت به بوی آن حساس نباشید.
  • به پشت زبان فشار کمتری وارد کنید.
  • دمای آب را تنظیم کنید تا از راحت بودن آن برای معده خود مطمئن شوید.

علائم طبیعی درهفته هفتم بارداری

۱٫ حالت تهوع:

حتما در این هفته دنبال یک راه حل می‌گردید که تهوع صبحگاهی خود را برطرف کنید. ما به شما چند روش را آموزش می‌دهیم:

  حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. وقتی بدنتان به دلیل خستگی ضعیف می شود حالت تهوع نیز بیشتر خواهد شد.

  ویتامین‌های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین‌ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین‌ها به همراه غذا، هنوز هم معده‌ اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی حاوی مواد مغذی کمتر برای شما تجویز کند.

  عوامل محیطی که باعث حالت تهوع می‌شوند را رفع کنید. مثلا از مصرف عطر، روشن کردن شمع یا شمع های خاموش اسانس دار و پاک کننده‌های خانگی که تهوع را افزایش می دهند اجتناب کنید. همچنین دمای اتاق و نور مناسب به بهبود تهوع شما کمک می کند.

۲٫ یبوست:

انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود قرار دهید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار برای بهبود یبوست استفاده کنید.

۳٫ بی خوابی:

بی خوابی از علائم شایعی است که در این هفته به آن دچار می شوید. برای درمان این عارضه نکات زیر را مد نظر قرار می دهیم:

  •  قبل از خواب ورزش نکنید.
  •  از مصرف کافئین در بعد از ظهر بپرهیزید.
  •   قبل از خواب غذا نخورید.
  •   قبل از خواب شیر گرم بنوشید.
  •   قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.
  •   قبل از خوابیدن مطالعه کنید.

هشدارها درهفته هفتم بارداری

  • ۱٫ خوردن فست فود ممنوع: شما و کوچولویتان در هفته هفتم  به یک برنامه غذایی سالم احتیاج دارید تا تمام نیازهای غذایی بدن شما تکمیل گردد. غذاهای لذیذ و خوشمزه ای را انتخاب کنید که هم ویار و گرسنگی را برطرف کند و هم سلامت شما و فرزندتان را در طول ۴۰ هفته بارداری تضمین نماید. پس از همین امروز غذاهایی را که از نظر ارزش غذایی و سلامتی کامل به‌ درد نخور هستند، ترک کنید و سعی کنید غذاهایی سلامت و سودمند مصرف کنید.
  • ۲٫ خونریزی یا لکه بینی
  • ۳٫ درد کمر
  • ۴٫ محو ناگهانی علائم حاملگی

هفته هفتم بارداری چه بخوریم؟

–  در این هفته مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید. معمولا مصرف ۲۷ میلی گرم آهن به صورت روزانه برای شما تجویز می شود که به طور کامل در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود. 

–  باید به مصرف میزان آهن مورد نیاز بدنتان و آن هم به طور منظم توجه زیادی داشته باشید. زیرا افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد. کم خونی نیز خطرات نقص سیستم عصبی نوزاد را به دنبال دارد.

–  آهنی که در مواد غذایی قابل دسترس است، هِم نام دارد که در گوشت ‌گاو و مرغ یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود را به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خوراکی های دارای ویتامین سی به جذب بیشتر آهن کمک می کنند.

–  ویتامین‌های بارداری منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها نباید هیچ گاه جایگزین غذای اصلی بشوند.

–  تغذیه بین هفته‌های ۵ تا ۸ بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل جنین ایفا می‌کند.

ورزش درهفته هفتم بارداری

با استفاده از وزنه‌های سبک می توانید عضلات زردپی، باسن، قسمت تحتانی کمر و شانه ها را تقویت کنید تا بعدها در وضع حمل، حمل کردن کودک با کالسکه، بغل کردن کودک، کیف بچه و . . . با مشکل مواجه نشوید. همچنین انجام حرکات ورزشی روحیه شما را شاد نگه داشته و استرس را کاهش می دهد.

نکاتی برای پدرها در هفته هفتم بارداری

– هنگامی که همسرتان را در حال بالا آوردن می بینید عذاب می کشید. او در این دوره خسته می شود و حالت روحی نامناسبی دارد. سعی کنید این وضعیت را به خوبی تحمل کرده و با او مهربان باشید.  منزل خود را تمیز و بهداشتی نگه دارید. سعی کنید از مواد شیمیایی در تمیزکاری استفاده نکنید زیرا برای مادر و جنین ضرر دارد.

– به صحبت های همسر خود گوش کنید؛ گاهی احساس بدبختی، یاس و بی حوصلگی می کند. این شرایط زودگذر است و به دلیل تغییرات هورمونی است. اگر به خوبی او را درک کنید، این شرایط زودتر تغییر می کند.

– اگر از پدر بودن می ترسید نگران نباشید و فکر نکنید پدر بدی هستید. بیشتر مردها این حس را پیدا می کنند اما در هنگامی که فرزندشان به دنیا می آید مهارت های موردنیاز را می آموزند.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=26049

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.