تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
9
قسمت اول

خاطره بازی با سریال های پلیسی ایرانی از دهه ۸۰ تاکنون

  • کد خبر : 25906
  • 22 شهریور 1402 - 14:20
خاطره بازی با سریال های پلیسی ایرانی از دهه ۸۰ تاکنون
سریال های پلیسی ایرانی از دهه 80 تاکنون رشد و پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در طی چندین سال اخیر سریال های پلیسی بسیار خوبی ساخته شده است. اغلب مخاطبان ممکن است با شنیدن نام سریال های پلیسی به یاد آثار جذاب مهدی فخیم‌زاده، به خصوص سریال پربیننده «خواب و بیدار» بیفتند. در ادامه این مقاله و در قسمت اول، بهترین سریال های پلیسی ایرانی در دهه 80 را به شما معرفی می‌کنیم.

«صبح من» با جعبه جادویی: بهترین سریال پلیسی ایرانی که دیده‌اید چه نام داشت؟ سریال‌های ژانر جنایی و پلیسی در ایران بازار داغی دارند و سالانه حداقل یک مجموعه با این ژانر ساخته می‌شود و عمدتا پرمخاطب می‌شود. از این رو قصد داریم تا در این مقاله به معرفی سریال های پلیسی ایرانی بپردازیم.

به گزارش مجله خبری صبح من، سریال های پلیسی ایرانی از دهه ۸۰ تاکنون رشد و پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در طی چندین سال اخیر سریال های پلیسی بسیار خوبی ساخته شده است. اغلب مخاطبان ممکن است با شنیدن نام سریال های پلیسی به یاد آثار جذاب مهدی فخیم‌زاده، به خصوص سریال پربیننده «خواب و بیدار» بیفتند. با این حال مجموعه های تلویزیونی پلیسی ایرانی بسیاری وجود دارند که برخی از آنها به دلیل استقبال بینندگان به فصل دوم و سوم نیز رسیده‌اند. در ادامه این مقاله و در قسمت اول، سریال های پلیسی ایرانی در دهه ۸۰ را به شما معرفی می‌کنیم.

سریال های پلیسی ایرانی در دهه ۸۰

در این بخش مروری بر سریال های پلیسی ایرانی در ژانرهای مختلف در دهه ۸۰ خواهیم داشت و هریک را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم. سریال های پلیسی ایرانی دهه هفتاد به جز چند مورد، چندان قوی عمل نکردند و در واقع این دهه ۸۰ و آثار مهدی فخیم‌زاده بودند که روح را بر پیکره بی‌جان این ژانر در تلوزیون دمیدند.

۱٫ سریال پلیس جوان

سال ساخت: 1380

شبکه پخش کننده: شبکه سه سیما

کارگردان: سیروس مقدم

بازیگران: داریوش ارجمند، شهاب حسینی، مریلا زارعی و فرهاد اصلانی

پلیس جوان یکی از سریال های پلیسی جذاب دهه ۸۰ است که برای اولین بار از شبکه سوم سیما پخش شد. این سریال یک سریال اکشن و جنایی نیست، اما حول محور زندگی شخصی و کاری یک پلیس می‌چرخد که به دنبال کشف رازهایی سر به مهر است. این سریال در زمان پخش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بازخوردهای خوبی از سوی بینندگان دریافت کرد.

سریال پلیس جوان درباره زندگی پسر جوانی به نام «یونس» است که پدرش به شکل مشکوک و ناگهانی به قتل می‌رسد. او با انگیزه پیدا کردن قاتلان پدرش وارد دانشکده پلیس می‌شود و پس از مدتی در مقام ستوان آگاهی، شروع به کار می‌کند. در همین حین نیز برای پیدا کردن علت قتل پدرش تلاش‌هایی می‌کند و به سرنخ‌های جالبی دست پیدا می‌کند.

۲٫ سریال خواب و بیدار

سال ساخت: 1380

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: ‌مهدی فخیم‌زاده

بازیگران: رویا نونهالی، مهدی فخیم‌زاده، دانیال حکیمی، محمد صادقی و لادن طباطبایی

سریال پلیسی ایرانی دهه هشتاد، خواب و بیدار، یکی از جذاب‌ترین سریال های پلیسی این دهه و تمام دوران تلوزیون است. این سریال برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد و توانست توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند؛ به طوری که در زمان پخش این سریال خیابان‌ها خلوت می‌شد. این اثر یکی از ماندگارترین ساخته‌های مهدی فخیم‌زاده محسوب می‌شود که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و یکی از نقش‌های اصلی این سریال را نیز بر عهده داشت. سریال خواب و بیدار، نوستالژی دهه ۸۰ است که در زمان خود بسیار خوش درخشید و به یک اثر ماندگار تبدیل شد.

داستان سریال خواب و بیدار درباره شخصی به نام توران است که همه او را به نام «ناتاشا» می‌شناسند. ناتاشا پس از سال‌ها به ایران بازمی‌گردد و با شریک سابق خود به نام «عبدالله پلنگ»، دوباره شروع به کارهای خلاف و سرقت مسلحانه می‌کنند. ناتاشا پس از انجام چندین سرقت، ناچار می‌شود عبدالله را به قتل برساند. پس از قتل عبدالله، ناتاشا تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرد و از دست ماموران در خانه ناپدری خود قایم می‌شود. این سریال بسیار پرماجرا و مهیج است که ارزش چندین بار تماشا کردن را دارد.

۳٫ سریال کلانتر

سال ساخت: 1382

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: محسن شاه محمدی

بازیگران: ایرج نوذری، بابک نوری و مریم سلطانی

مجموعه تلویزیونی کلانتر نیز یک سریال پلیسی جذاب است که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد و در ۱۳ قسمت به سه داستان پلیسی مجزا پرداخته است. این سریال نیز بینندگان بسیاری داشت و توانست توجه طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند. به دنبال این استقبال نیز در سال ۱۳۸۴ مجموعه «کلانتر ۲» در ۱۷ قسمت و ۳ اپیزود مختلف ساخته شد. سری دوم کلانتر نیز مانند فصل اول توانست نظر بینندگان را به خود جلب کند. پس از گذشت ۴ سال از پخش سری دوم سریال کلانتر، در سال ۱۳۸۸ نیز «کلانتر ۳» در ۳۰ قسمت و با ۵ اپیزود جذاب ساخته شد.

سریال پلیسی معمایی ایرانی کلانتر درباره ماموریت‌های مختلف سرگرد علی امیری به همراه ستوان رضا بیات است که شخصیت‌های ثابت سریال هستند و در هر اپیزود یک داستان پلیسی را روایت می‌کنند.

۴٫ سریال تب سرد

سال ساخت: 1382

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: علیرضا افخمی

بازیگران: شهاب حسینی، کامبیز دیرباز، حمید گودرزی، شهرزاد عبدالمجید و سولماز غنی

تب سرد یکی از مجموعه های تلویزیونی پلیسی ایرانی بود که در زمان پخش مخاطبان بسیاری را با خود همراه می‌کرد و به اصطلاح جزو سریال های خیابان‌ خلوت‌کن تلویزیون محسوب می‌شد. حضور شهاب حسینی به عنوان نقش اول سریال از جذابیت‌های این مجموعه بود. داستان تب سرد درباره شخصی به نام شهاب کیانفر است که کارخانه‌اش به دلیل مشکلات مختلف بدهی‌های زیادی بالا آورده و از آنجاییکه در آستانه ورشکستگی و از دست دادن موقعیت شغلی و اجتماعی نزد خانواده همسرش قرار دارد، ترفند عجیبی به ذهنش خطور می‌کند. او تصمیم می‌گیرد با همکاری پرستار فرزندش وانمود کند که آدم‌رباها پسرش را دزدیده‌اند.

به عبارت دیگر شهاب کیانفر می‌خواست با سواستفاده از فرزندش و درگیر کردن احساسات پدربزرگ او، پول هنگفتی را به طور غیرمستقیم و به عنوان باج از پدرزنش دریافت کند. از طرفی دو جوان آس و پاس که شهاب آنها را اجیر کرده بود تا مدتی نگهداری پسرش را برعهده داشته باشند وقتی متوجه می‌شوند که پول هنگفتی در میان است به همراه پسربچه ناپدید می‌شوند و این چنین پای پلیس به این پرونده پیچیده باز می‌شود. تب سرد در زمان پخش علاوه بر مخاطبان فراوان، حاشیه‌های زیادی هم برای خود دست و پا کرد و چندین مدل آدم‌ربایی با روش معرفی شده در این سریال انجام شد که جنجال‌های زیادی به پا کرد.

۵٫ سریال دایره تردید

سال ساخت: 1383

شبکه پخش کننده: شبکه یک سیما

کارگردان: امیر قویدل

بازیگران: فرامرز صدیقی، علی اوسیوند، رضا رضوی، بهزاد خداویسی و لیلی رشیدی

دایره تردید یکی از سریال های پلیسی اکشن ایرانی به کارگردانی امیر قویدل و با نویسندگی فرهاد توحیدی و مرحوم خشایار الوند است که در آن سه افسر زبده آگاهی تلاش می‌کنند پرونده‌هایی پیچیده و جذاب را حل کنند و متخلفین و تبهکاران را به دام بیندازند. پرونده‌های دایره تردید اغلب پرونده‌های جنایی معمایی واقعی بود و تلاش شده بود با ریتم تند به گونه‌ای روایت شود که تعلیق و هیجان را به مخاطب منتقل کند. فرامرز صدیقی بازیگر قدیمی سینمای ایران به همراه علی اوسیوند و رضا نظری در این سریال نقش پلیس آگاهی را بازی می‌کردند.

۶٫ سریال گارد ساحلی

سال ساخت: 1383

شبکه پخش کننده: شبکه سه سیما

کارگردان: محسن شاه‌محمدی

بازیگران: اکبر زنجان‌پور، حدیث فولادوند، ایرج راد و احمد نجفی

یکی از برترین سریال های پلیسی ایرانی که باید به شما معرفی کنیم، سریال گارد ساحلی است. این اثر جز پرطرفدارترین سریال‌های ژانر پلیسی محسوب می‌شود و در بندرعباس فیلم‌برداری شد. داستان این سریال درباره دختر یک تاجر اهل تهران است که برای پیدا کردن پدر خود که مدتی است ناپدید شده، به بندر خمیر می‌آید. استوار سوبان اسماعیلی در این راه به دختر کمک می‌کند.

۷٫ سریال حس سوم

سال ساخت: 1384

شبکه پخش کننده: شبکه دو سیما

کارگردان: مهدی فخیم‌زاده

بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، نسرین مقانلو، لیلا برخورداری و حبیب دهقان نسب

سریال حس سوم یکی از سریال های پلیسی ایرانی جذاب دیگر این فهرست از مهدی فخیم‌زاده است که برای اولین از شبکه دو سیما پخش شد. این سریال در ژانر پلیسی و اکشن و با چاشنی طنز ساخته شده است که در زمان پخش، طرفداران بسیاری داشت. حس سوم درباره دستگیری باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر است. اما حس سوم، تفاوت عمده‌ای با سایر فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده با مضمون مواد مخدر دارد و پلیس در این سریال به روشی جالب و جذاب به دنبال دستگیری خلافکاران است.

سریال مواد مخدر ایرانی حس سوم درباره زندگی سیما و ایرج است که شبی بر اثر سانحه تصادف، حس بویایی سیما چندین برابر می‌شود، به طوری که از فاصله دور می‌تواند بوی مواد مخدر را استشمام کند. ایرج در ابتدا با استفاده از حس بویایی همسرش از مردم اخاذی می‌کرد و پول در می‌آورد. اما پلیس متوجه این ماجرا می‌شود و با کمک سیما شروع به دستگیری باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر می‌کند.

۸٫ سریال بی صدا فریاد کن

سال ساخت: 1386

شبکه پخش کننده: شبکه دو سیما

کارگردان: مهدی فخیم‌زاده

بازیگران: مهدی فخیم‌زاده، سارا خوئینی‌ها، فریبا کوثری، کامران تفتی و لیلا برخورداری

بی‌صدا فریاد کن یک سریال پلیسی ایرانی مواد مخدر جذاب دیگر این فهرست به نویسندگی و کارگردانی مهدی فخیم‌زاده است. این سریال برای اولین بار از شبکه دو سیما پخش شد و مانند سریال‌های دیگر فخیم‌زاده مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت. سریال بی‌صدا فریاد کن در ژانر پلیسی و اکشن به موضوع دستگیری باندهای بزرگ تولید قرص‌های اکس و روان‌گردان می‌پردازد.

بی‌صدا فریاد کن از سریال های جنایی ایرانی درباره تولید غیر استاندارد قرص‌های اکس بوده که منجر به مرگ یک جوان شده است. سرگرد افخمی این گزارش را به پلیس می‌دهد و خودش مسئولیت انجام این پرونده و پیدا کردن باند بزرگ تولید این قرص‌ها را بر عهده می‌گیرد.

۹٫ سریال هوش سیاه

سال ساخت: 1389

شبکه پخش کننده: شبکه سه سیما

کارگردان: مسعود آب‌پرور

بازیگران: حسین یاری، کیکاووس یاکیده، کمند امیر سلیمانی، رضا آشتیانی و ارسلان قاسمی

هوش سیاه یکی از بهترین سریال های پلیسی جنایی با مضمون جنایت و جرایم رایانه‌ای است. این سریال پلیسی تلویزیون برای اولین بار از شبکه سوم سیما پخش شد و به دلیل پرداختن به موضوعی جدید و جذاب توانست توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. به دنبال استقبال گسترده بینندگان از سریال هوش سیاه ۱، در سال ۱۳۹۲ فصل دوم آن ساخته شد. فصل دوم این سریال ادامه فصل اول آن است و تمام شخصیت‌های کلیدی در آن حضور دارند و روایتگر قصه‌ای جذاب و متفاوت هستند. سری دوم هوش سیاه نیز بسیار هیجان‌انگیز بود و نسبت به فصل اول، مخاطبان بیشتری داشت و در زمان خود یکی از سریال های پلیسی پرمخاطب تلویزیون بود.

داستان سریال هوش سیاه درباره شخصی به نام «جمشید کاظمی» است که با نام تقلبی «کامران بوریایی» زندگی می‌کند. جمشید نابغه کامپیوتر است و به همراه دوستان خود، جرایم اینترنتی مانند سرقت و هک انجام می‌دهند. سرگرد احمدی به همراه دستیاران خود به دنبال دستگیری جمشید هستند، اما او آنقدر باهوش است که به سادگی به دام پلیس نمی‌افتد.

۱۰٫ سریال ساختمان ۸۵

سال ساخت: 1389

شبکه پخش کننده: شبکه دو سیما

کارگردان: مهدی فخیم‌زاده

بازیگران: محمود پاک‌نیت، مهدی فخیم‌زاده، رویا نونهالی و لیلا برخورداری

ساختمان ۸۵ نیز جزء بهترین سریال های پلیسی ایرانی و ساخته دیگری از مهدی فخیم‌زاده است. این عنوان برای اولین بار از شبکه دو سیما پخش شد و مانند دیگر سریال‌های فخیم‌زاده توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند. سریال ساختمان ۸۵ داستان قتلی است که در یک ساختمان مسکونی اتفاق افتاده است که با پیدا شدن قاتل و ورود پلیس به ماجرا، هریک از ساکنین دچار مشکلات و حواشی می‌شوند.

در قسمت دوم این گزارش به بررسی بهترین سریال های پلیسی ایرانی در دهه ۹۰ خواهیم پرداخت.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=25906

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.