تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

آشنایی با ده کامیون برتر نظامی در جهان

  • کد خبر : 25535
  • 19 شهریور 1402 - 14:20
آشنایی با ده کامیون برتر نظامی در جهان
در کامیون هایی که فقط برای اهداف نظامی طراحی شده‌اند و نقش اساسی آنها نقل و انتقالات تجهیزات جنگی و پرسنل نظامی می‌باشد، از فاکتورهای اصلی ماننده میزان ظرفیت باری که می‌تواند حمل کند، قابلیت استفاده در زمین‌های ناهموار و قابل اطمینان بودن اشاره کرد.برای معرفی برترین کامیون‌های نظامی در جهان، همراه ما باشید.

«صبح من» با دانستنی ها: در دنیای امروزه بیش از صدها مدل کامیون برای اهداف جنگی ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای معرفی برترین کامیون‌های نظامی در جهان، همراه ما باشید.

به گزارش مجله خبری صبح من، برخی از کامیون‌های نظامی، همان مدل معمولی ای تجاری بوده و با تغییر رنگ وارد عرصه نظامی شده‌اند اما در مدل‌های دیگرش که فقط برای اهداف نظامی طراحی شده‌اند، که نقش اساسی این کامیون‌ها نقل و انتقالات تجهیزات جنگی و پرسنل نظامی می‌باشد و از فاکتورهای اصلی در طراحی این خودروهای نظامی می‌توان به میزان ظرفیت باری که می‌تواند حمل کند، قابلیت استفاده در زمین‌های ناهموار، قابل اطمینان بودن اشاره کرد.

۱. کامیون Mercedes-Benz UNIMOG

نمونه اولیه این کامیون نظامی در سال ۱۹۴۶ که دو سال بعد از خاتمه یافتن جنگ جهانی دوم تولید شد، که در ابتدا این کامیون ۴ درب برای مقاصد کشاورزی، حمل و نقل انواع بار و.. طراحی شده بود که بسیار مناسب بود. در ادامه تشخیص دادن که این کامیون کارایی بسیار بیشتری را در عرصه‌های مختلف داراست و تا الان که هنوزه تولید این خودرو ادامه دارد.

این کامیون که بعد از ۷۰ سال تولید، تغییر اساسی در آن ایجاد نشده است. همچنین این کامیون به عنوان یک خودروی آفرودی توسعه یافته که می‌تواند ۷.۵ تن بار را در شرایط ناهموار حمل کند. این خودرو در اصل چهار درب تولید شده است اما مدل شیش درب آن هم موجود است که تا کنون به ۳۰ کشور مختلف صادر شده است.

انتقال سربازان، استفاده به عنوان آمبولانس، حمل تجهیزات نظامی، خودروی فرماندهی و… از دیگر نقش‌های دیگر این خودرو در میدان جنگ می‌باشد و این کامیون نظامی دارای موتور دیزلی می‌باشد که توانایی حرکت در زمین‌های صعب العبور را دارد.

۲. کامیون‌های خانواده M۱۰۷۸ LMTV و M۱۰۸۳ MTV  ساخت آمریکا

کمپانی Stewart & Stevenson طی قراردادی در سال ۱۹۹۱ وظیفه طراحی خودرو تاکتیکی سایز متوسط را برای ارتش آمریکا را بر عهده گرفت تا کامیون‌های قدیمی و فرسوده از ناوگان ارتش خارج شوند. اولین نمونه‌های این کامیون در سال ۱۹۹۶ وارد عرصه شدند و جایگزین کامیون‌های M۸۰۹ و M۳۵ که در دهه ۱۹۴۰ ساخته شده‌بودن، شدند.

طراحی این کامیون‌ها از مدل Steyr ۱۲M۱۸ که ساخت اتریش می‌باشد، الهام گرفته شده است که ۹۰ درصد مشابه هم می‌باشند که تغییراتی نظیر چهار درب و شیش درب در ساختار این خودرو داده شده است. برتری این کامیون‌های آمریکایی قابل اعتماد بودن، هزینه نگهداری پایین و کارآمدی در دراز مدت می‌باشد.

از این کامیون‌ها برای نقل و انتقال سرباز و تجهیزات نظامی استفاده و بار اصلی حمل و نقل در آمریکا را انجام می‌دهند و بر اساس تجربیاتی که در جنگ عراق بدست آورد باعث شد یک کابین زرهی برای این کامیون‌ها ساخته شد که در میدان نبرد توسط دو نفر در عرض چهار ساعت با نمونه معمولیش جایگزین می‌شد.

۳. کامیون‌های سری MAN SX ساخت آلمان

این سری از کامیون‌ها که جایگزین نمونه‌های KAT ۱ قبلی شده‌اند که تا اواخر ۱۹۶۰ از آن‌ها استفاده می‌شده است. این کامیون‌ها را به خاطر تحرک بسیار بالا و ظاهر متفاوت و شیشه‌های صاف جلوی آن می‌توان شناخت. این سری از کامیون در خیلی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تکنولوژی به کار رفته در این سری در خانواده‌های FX و LX وجود دارد با این تفاوت که خانواده MAN SX دارای شاسی محکم‌تر و قابلیت تحرک بسیار بالاتری را دارد.

کامیون SX۴۵  یک کامیون سنگین ۸ در ۸ می‌باشد که برای شرایط آفرودی و بسیار ناهموار ساخته شده است و تا ۱۴ تا ۱۶ تن را می‌تواند حمل کند. اما مدل کوچکتر آن یعنی مدل ۶ در ۶ با نام SX۴۴ وجود دارد که فقط برای مقاصد نظامی ساخته شده است و برای حمل تجهیزات جنگی و تخصصی مانند رادارها، دکل‌های آنتنی، پناهگاه‌های فرماندهی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین این کامیون‌ها قابلیت کانتینر و محفظه‌های تخت باری را دارند. کامیون‌های خانواده MAX SX دارای یک کابین ماژولار است که می‌توان با یک کیت محافظتی زرهی آن را تقویت کرد، سیستمی که در مقابل آتش سلاح‌های سبک، ترکش‌های آتشباری، نارنجک و مین‌های کوچک ضد نفر مقاوم است. این کیت‌های محافظتی به قسمت خارج کابین متصل شده و در میدان نبرد در مدت ۱۰ ساعت نصب خواهند شد.

نکته متفاوت دیگر در مورد این کامیون قرار گرفتن موتور در پشت و زیر کابین است که باعث کاهش ارتفاع کلی کامیون شده است. همچنین رادیاتور نیز پشت کابین راننده واقع شده و براحتی دچار صدمه یا پر شدن از گل و لای نخواهد شد. این کامیون طوری طراحی شده که بتواند دوشادوش خودرو‌های نظامی غیرباری در هر عوارض زمینی به پیش برود. سازندگان این کامیون ادعا می‌کنند که خانواده در حال حاضر قابل اعتمادترین در نوع خود بوده و بیشترین قابلیت تحرک را نسبت به دیگر کامیون‌های نظامی کنونی دارد.

۴. کامیون Ural-۴۳۲۰ ساخت روسیه

این کامیون سنگین آفرودی که از مدل Ural-۳۷۵ مشتق گرفته است که در سال این مدل در سال ۱۹۶۱ معرفی شده است و تقریبا تا سال ۱۹۷۶ بدون هیچ تغییری تولید می‌شد. این کامیون ساخت روسیه برای مقاصد نظامی و غیر نظامی بسیار کارآمد می‌باشد و در چند کشور دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی این کامیون بسیار سنتی بوده و ظرفیت باری که می‌تواند در حالت آفرودی حمل کند ۴.۵ تن و در جاده‌های با سطح سخت تا ۶ تن را داراست و برای حمل بار و سرباز ساخته شده است. این کامیون توانایی یدک کشیدن تریلر و قطعات توپ‌خانه را دارد. همچنین این کامیون دارای سیستم انتقال چهارچرخ متحرک و سیستم فشار تایری متمرکز می‌باشد. کامیون wheel drive در زمین‌های ناهموار بسیار قابل اعتماد و از موانع آبی به عمق ۱.۷۵ متر را دارد و در دمای منفی ۵۰ و مثبت ۵۰ هم به خوبی کار می‌کند.

۵. کامیون KrAZ-۶۳۲۲ ساخت اوکراین

این مدل که نسخه توسعه یافته مدل‌های KrAZ-۲۵۵ و ۲۶۰ و در سال ۱۹۹۹ طراحی شده است و تولید آن تا اکنون ادامه داشته است. این کامیون‌ها به بسیاری از ارتش کشورها شامل هند، اوکراین، مصر، آنگولا، اندونزی، یمن صادر شده است البته تعدد زیادی از این مدل به سفارش آمریکا برای ارتش عراق سفارش داده شده است.

البته که نمونه‌های از این کامیون‌ها در اختیار ارتش ایران و برخی کشورها قرار دارد. از این کامیون برای حمل و نقل سربازان که با نصب صندلی چوبی گنجایش ۲۴ سرباز را دارد و توان حمل تریلر و توپخانه تا حداکثر ۳۰ تن را داراست همچنین این کامیون توان یدکش کش کردن هواپیما بیش از ۷۵ تن را در میدان نبرد دارد.

۶. کامیون MTVR ساخت ایالات متحده

کامیون Medium Tactical Vehicle Replacement یک خودروی تاکتیکی متوسط باربری که توسط کمپانی Oshkosh ساخته که برای اهداف خاصی طراحی گردیده است. اولین نمونه اول این کامیون در سال ۱۹۹۸ تولید شد و در سال ۲۰۰۵ وارد تولید انبوه گردید که اکنون در اختیار نیروهای تفنگدار ویژه قرار دارد. البته این کامیون جایگزین نمونه‌های ۶در۶ نسخه M۹۳۹ و نمونه‌های قدیمی M۸۰۹  که در سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ تولید می‌شده است.

این کامیون‌ها که نسبت به مدل‌های قبلی خود تحرک، ظرفیت باری و کارآمد بیشتری را دارد. از این کامیون تاکنون بیش از ۱۱ هزار مدل تولید و تحویل کشورهای مصر، یونان، عراق، بریتانیا و دیگر کشورها شده است. قلب این کامیون زیر یک کاپوت فایبرگلاس قرار گرفته و سقف کابین راننده از جنس آلومینیوم بوده و با شیشه جلو و قالب درها اتصال لولایی دارد که می‎‌توان برای کاهش ارتفاع کلی کامیون از آن‌ها را تا کرد.

این کامیون‌ها در حالت آفرودی می‌توانند تا ۷ تن و در حالت جاده نرم‌تر تا ۱۵ تن بار حمل کنند و توانایی به یدک کشیدن ۱۱ تن را نیز داراست. ایمن کامون‌ها مجهز به موتور دیزلی توربوشارژ ۱۱.۵ لیتری Caterpillar C-۱۲ با سیستم تعلیق مستقل و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک را داراست که از این کامیون برای حمل هوویتزر‌های M۷۷۷، سربازان، سوخت، آب و انواع مختلف تجهیزات استفاده می‌شده است. همچنین این خودرو قابلیت مجهز شدن به کیت زرهی محافظتی را داراست که در مقابل مسلسل‌های ۱۲.۷ و ۷.۶۲ میلیمتری مقاومت می‌کند.

۷. کامیون KamAZ-۵۳۵۰ ساخت روسیه

این سری از کامیون‌ها به دنبال مدل  KamAZ-۴۳۱۰ ساخت روسیه است که در سال ۱۹۸۰ تولید می‌شده‌اند و به ستون فقرات ارتش جماهیر شوروی مشهور بودند. اکنون این سری KamAZ-۵۳۵۰ از سال ۲۰۰۳ تولید شده و مدل‌های نظامی و غیر نظامی آن در بازار وجود دارد.

این کامیون دارای سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک بوده است و به سیستم فشار هوای لاستیک مرکزی مجهز است که توانایی حمل بار تا ۶ تن در شرایط ناهموار و سخت و می‌تواند تا حداکثر ۷ تن را به یدک بکشد.

۸. کامیون HEMTT ساخت ایالات متحده

این کامیون‌ها با قدرت تحرک ۸ در ۸ که توسط شرکت اشکوش طراحی شده و توسط ارتش ایالت متحده قرار دارد.  HEMTT ابتدا در سال ۱۹۸۲ وارد سرویس شده و جایگزین M۵۲۰ Goer شد و هم اکنون بیش از ۱۵۰۰۰ دستگاه از آن تولید شده است. این کامیون‌ها به سرعت آماده می‌شود و کارایی خودش را در تمامی مراحل جوی حفظ می‌کند.

از این کامیون مدل‌های مختلفی تولید شده است البته که شاسی همه مدل‌های یکسان بوده است اما کاربری یکسانی ندارند به طور مثال کامیون M۹۷۷ دارای سیستم جرثقیلی بوده و در تعداد زیادی تولید شده است. این کامیون را می‌توان توسط ابزارهای جنگی شامل زره که سرنشینان خودرو را در برابر ترکش‌های توپخانه و سلاح‌های سبک محفوظ می‌دارد و یک دستگاه تیربار روی سقف کامیون نصب می‌شود.

HEMTT مجهز به یک موتور توربوشارژ Detroit Diesel ۸V۹۲TA دیزلی بوده که پشت کابین رانده قرار گرفته که به همین خاطر است که ارتفاع کامیون پایین می‌باشد. این سری از کاموین‌ها دارای قدرت آفرودی بسیار بالایی را دارند و مدل‌های جدیدتر آن بسیار توانمندتر هستند.

۹. کامیون LVSR ساخت ایالات متحده

نیروهای تفنگدار دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ کامیون LVSR که توسط کمپانی Oshkosh طراحی شده بود را با نمونه‌های قدیمی Oshkosh Mk.۴۸ که در سال ۱۹۸۵ وارد سرویس شده بودند، جایگزین کرد. اولین باری که از این کامیون‌ها استفاده شد در سال ۲۰۰۹ در افغانستان بود که وظیفه‌‌اش انتقال تجهیزات مهندسی سنگین و نظامی، کانتینرها و تجهیزات حیاتی مانند مهمات، سوخت و آب است.

کامیون LVSR توانایی حمل بار تا ۱۲ تن در حالت آفرودی و تا ۲۰.۴ تن در جاده‌های مسطح و سخت را داراست و توان به یدک کشیدن توپخانه و تریلر را نیز داراست. این کامیون سنگین ۱۰ در ۱۰ دارای سیستم یکپارچه زرهی کابین و صندلی‌های جاذب انرژی بوده و به کابین راننده کیت‌های محافظتی برای امنیت بیشتر نصب می‌شود. موتور دیزلی توربو شارژ Caterpillar C۱۵ بوده که در قسمت زیرین و پشت کابین راننده قرار دارد که باعث کاهش ارتفاع کامیون و همچنین از صدمه زدن به رادیاتور یا گیر کردن آن در گل و لای جلوگیری می‌شود.

۱۰. کامیون IVECO M۲۵۰ ساخت ایتالیا

IVECO یک کمپانی اروپایی که سابقه زیادی در ساخت کامیون‌های نظامی را دارد و کامیون  IVECO M۲۵۰ که سری جدید این شرکت می‌باشد را برای حمل بار در تمامی مدل‌های جاده به صورت آفرودی طراحی شده است. معمولا مدل آن ۶ در ۶ بوده، اما نمونه‌های ۴ در ۴ و ۸ در ۸ نیز وجود دارد که ۶۶ درصد قطعاتشان یکسان می‌باشد. این کامیون در سال ۲۰۰۳ به ایالات متحده به صورت اختصاصی تحویل داده شد و نمونه دیگری را برای صادرات از آن ساخته‌اند.

بلژیک، اسپانیا و دیگر کشورها از این کامیون برای ارتش خود تهیه کرده‌اند که نسخه‌های متفاوتی بر اساس طول از این کامیون وجود دارد که هر یک توانایی حمل بار متفاوتی را دارد. که سری M۲۵۰ توانایی حمل بار تا ۸ تن را دارد و توان یدک‌کش کردن تریلر و سیستم توپخانه‌ای را دارد. این کامیون دارای یک کابین اختصاصی برای اهداف نظامی می‌باشد که جای خواب پرسنل داخل کابین و می‌تواند سه نفر را در درون خود جای دهد. ارتش بلژیک یک نمونه سفارشی از این کامیون سفارش داده‌اند که در مقابل مین مقاوم بوده و با اضافه کردن پنل‌های داخلی زرهی خودرو را در مقابل سلاح‌های سبک و ترکش‌ها مقاوم می‌سازد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=25535

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.