تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
6

چرا صدای ترکاندن حباب کیسه‌های نایلونی، لذت‌بخش است؟

  • کد خبر : 25012
  • 13 شهریور 1402 - 11:00
چرا صدای ترکاندن حباب کیسه‌های نایلونی، لذت‌بخش است؟
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید در برابر ترکاندن حباب نایلون‌های حباب‌دار مقاومت کنید، امروز دلیل این امر و خاصیت‌های جالب آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

«صبح من» با دانستنی‌ها: آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید، کیسه‌های نایلونی را که محافظ ابزار و وسایل است، بیرون بیاورید و از ترکاندن حباب‌های آن، لذت ببرید؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید در برابر ترکاندن حباب این کیسه‌ها مقاومت کنید، امروز دلیل این امر و خاصیت‌های جالب آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

به نظر می‌رسد احساس رضایت حاصل از صدای ترکیدن این حباب‌های نایلونی کوچک برای بسیاری از مردم در فرهنگ‌های گوناگون به اندازه‌ای جالب است که در سال ۲۰۰۷ میلادی، یک برند ژاپنی، شروع به فروش جاکلیدی‌هایی کرد که صدا و حس ترکیدن حباب پلاستیک‌ها را تداعی می‌کردند.

جالب است بدانید نخستین مطالعه‌ی علمی در مورد علاقه به ترکاندن کیسه‌های نایلونی در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. در این مطالعه، ۳۰ دانشجوی یک کالج برای ارزیابی اینکه «آیا ترکاندن حباب کیسه‌های نایلونی، باعث کاهش استرس می‌شود؟»، شرکت کردند.

بنا بر نتایج این مطالعه که در مرکز بیوتکنولوژی کتابخانه ملی ایالات متحده منتشر شد، شرکت‌کنندگان پس از ترکاندن حباب‌ها، احساس انرژی بیشتر، خستگی کمتر و آرامش بیشتری داشتند.

یک استاد روانشناسی در دانشگاه «وسترن نیوانگلند» دریافت که تکرار این فعالیت، باعث کاهش سطح استرس و اضطراب و افزایش سطح انرژی می‌شود.

در گزارش «دیلی‌میل» بریتانیا آمده است: والدین کودکان اوتیسمی اعلام کرده‌اند، ترکاندن حباب کیسه‌های نایلونی، بر کودک مضطرب آنها، اثری آرام‌بخش داشته باشد.

محققان همچنین دریافته‌اند، ترکاندن حباب‌ها به درمان بیماری خودرو، کمک می‌کند. برخی اشخاص پس از سوار شدن در خودرو، احساس تهوع دارند، ترکاندن حباب باعث می‌شود، ذهن، منحرف شود و احساس تهوع، از بین برود. همچنین ترکاندن این حباب‌ها به بهبود تمرکز، کمک می‌کند.

محققان دانشگاه سوانسی بریتانیا، زمانی را صرف مطالعه پدیده‌ی «چیزهای عجیب و لذت بخش» کردند. کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از شرکت کردن در این مطالعه، ترکاندن حباب کیسه‌های نایلونی را «به طرز عجیبی رضایت‌بخش» توصیف کرده‌اند. نتیجه‌ای که محققان گرفتند این بود؛ چنین فعالیت‌هایی، منجر به ترشح هورمون شادی یا «دوپامین» می‌شود.

لمس و تعامل با کیسه‌های حباب‌دار، برای برخی افراد، سرگرم‌کننده است زیرا می‌توانند در حین انجام این حرکت، ریتم‌های مختلفی را در ترکاندن و فشار دادن حباب‌ها تجربه کرده و احساسی لذت‌بخش داشته باشد. ترکاندن و فشار دادن حباب‌ها باعث ایجاد احساس رهایی و تسکین اضطراب و استرس می‌شود.

سایت «تایمز آف ایندیا» می‌نویسد: صدای ترکاندن حباب کیسه‌های پلاستیکی، صدایی متمایز است که می‌تواند آرامش‌بخش باشد و استرس روانی را از بین ببرد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=25012

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.