تاریخ : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024
2
بخش نخست؛

جهان کهکشان‌ها؛ دنیایی شگفت‌انگیز و خیره‌کننده

  • کد خبر : 24147
  • 02 شهریور 1402 - 14:00
جهان کهکشان‌ها؛ دنیایی شگفت‌انگیز و خیره‌کننده
امروز می‌خواهیم با هم به جهان کهکشان‌ها برویم. می‌خواهیم با انواع کهکشان‌ها آشنا شویم و آنها را بهتر بشناسیم. پس با «صبح من» همراه شده و با ما به این سفر پر رمز و راز بیایید.

«صبح من» با نجوم: حداقل ۱۲۵ میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد. هر کهکشان، از تعداد زیادی ستاره و مقدار زیادی گاز و غبار تشکیل شده که با نیروی جاذبه در کنار هم قرار گرفته‌اند. کهکشان‌ها در شکل، اندازه و تعداد ستاره‌ها متفاوت هستند. بیشتر کهکشان‌ها، سیاهچاله‌ی بزرگی در مرکز خود دارند. امروز می‌خواهیم با هم به جهان کهکشان‌ها برویم. می‌خواهیم با انواع کهکشان‌ها آشنا شویم و آنها را بهتر بشناسیم. پس با «صبح من» همراه شده و با ما به این سفر پر رمز و راز بیایید.

شکل کهکشان‌ها

شکل کهکشان‌ها، به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ کهکشان‌های حلزونی، کهکشان‌های حلزونی بسته، کهکشان‌های بیضی و کهکشان‌های نامنظم. شکل کهکشان‌ها ثابت نیست. زیرا ستاره‌ها در مدارهای مختلفی به دور مرکز کهکشان می‌چرخند.

کهکشان‌های حلزونی بسته

کهکشان‌های حلزونی بسته، مانند کهکشان‌های حلزونی گرد هستند، اما بازوهای آنها از ناحیه‌ای شبیه به میله که از ستاره‌ها تشکیل شده، منحنی می‌شوند. ستاره‌ها در هر دو نوع کهکشان حلزونی، هر صد میلیون سال، یک دور کامل می‌زنند.

کهکشان‌های حلزونی

کهکشان‌های گردی که بازوهای پیچ‌دار دارند، کهکشان‌های حلزونی نامیده می‌شوند. مرکز این کهکشان‌ها از ستاره‌های پیر تشکیل شده و بازوها از ستاره‌های جوان و درخشان. در بین بازوها نیز ستاره‌هایی وجود دارند. اما نور آنها از نور ستاره‌هایی که در بازوها قرار دارند، خیلی کمتر است.

کهکشان‌های بیضی

کهکشان‌های توپی شکل، کهکشان‌هایی هستند که مثل توپ فوتبال، کاملاً گردند. همچنین کهکشان‌های بیضی شکل هم وجود دارند. بقیه‌ی کهکشان‌ها، شکلی بین این دو دارند. کهکشان‌های کوتوله‌ی بیضی، معمول‌ترین شکل کهکشان‌ها هستند.

کهکشان‌های نامنظم

کهکشان‌هایی که شکل مشخصی ندارند، به عنوان کهکشان‌های نامنظم طبقه‌بندی می‌شوند. این کهکشان‌ها نسبتاً کوچک و آکنده از گاز و غبار هستند. بیشتر ستاره‌های آنان نیز جوان هستند.

کهکشان‌های فعال

کهکشان قنطوروس آ

بعضی از کهکشان‌ها، مانند «قنطوروس آ»، نور بیشتری از آنچه مورد انتظار است، دارند. این نور از ماده‌ای است که دور مرکز کهکشان را فرا گرفته است. ذرات ماده از اطراف سیاهچاله محو می‌شوند.

در این بخش از سفر، با انواع کهکشان‌ها آشنا شدیم وآنها را طبقه‌بندی کردیم. در قسمت بعد، می‌خواهیم با نام بعضی از کهکشان‌ها، خوشه‌های کهکشانی و کهکشان خودمان، یعنی راه شیری، بیشتر آشنا شویم. منتظر بخش بعدی این سفر علمی جذاب، باشید.

تایپ، تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری صبح من ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز می‌باشد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=24147
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا ـ نوشته‌ی کارول استات
  • 423 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.