تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3
هفته سوم

رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری

  • کد خبر : 23581
  • 28 مرداد 1402 - 13:40
رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری
شما در حال حاضر در هفته سوم بارداری قرار دارید و در بدن خود از مسافر کوچولویی مراقبت می کنید که برای آمدن به این دنیا راه طولانی را در پیش دارد. در این مرحله هنوز هم شما علائم خاصی را مشاهده نخواهید کرد.

«صبح من» با بانو: شما در حال حاضر در هفته سوم بارداری قرار دارید و در بدن خود از مسافر کوچولویی مراقبت می کنید که برای آمدن به این دنیا راه طولانی را در پیش دارد.

به گزارش مجله خبری صبح من، در هفته سوم بلاستوسیت (سلول های تقسیم شده از تخمک اولیه) که مانند یک توپ توخالی است و در راه عبور از لوله های فالوپی است. این سفر ۳ تا ۵ روز طول می کشد. تا زمانی که سفر ادامه می یابد، سلول ها به کارشان ادامه می دهند و آماده لانه گزینی در لایه رحمی هستند که ظرف هفته گذشته ساخته شده است. زمانی که بلاستوسیت به داخل رحم وارد شد و عمل لانه گزینی با موفقیت انجام شد، سیگنال هایی مبنی بر اینکه حضورش را اعلام کند به مغز میفرستد. در این مرحله هنوز هم شما علائم خاصی را مشاهده نخواهید کرد.

وضعیت جنین درهفته سوم بارداری

در این هفته نی نی شما به اندازه یک بذر وانیل است

قد: ناچیز

وزن: ناچیز

۱- دوره جنینی

دوره جنینی فاصله بین لقاح دو سلول گامت و کاشت نطفه در رحم می باشد. در روز اول در تخمدان هیچ اتفاقی نمی افتد. حدود سی ساعت پس از لقاح، تخمک از طریق میتوز به دو سلول تقسیم می شود تا ارگانها را تشکیل دهد. این دو سلول به چهار سلول تقسیم می شوند و این کار ادامه می یابد. فرایند تقسیم سلولی به سرعت در دوره جنینی اتفاق می افتد تا به تعداد ۱۶ عدد برسند. در ادامه زمانی که سلول ها وارد رحم شدند نیز تعدادشان زیاد می شود و این فرایند در نهایت به تشکیل جنین در رحم منجر می شود.

پس از هفتاد و دو ساعت، تخمک تکثیر می شود که به آن مورولا می گویند. سپس طی چهار روز متوالی، تقسیم سلولی انجام شده و خوشه سلولی ایجاد می شود که بلاتوسیست نامیده می شود. در این مرحله، کاشت انجام شده و جنین خود را به رحم متصل می کند.

۲- قرص ضدبارداری

اگر قرص ضدبارداری مصرف می کنید، باید بدانید که قرص ها پیش از لقاح بلاستوسیست در رحم عمل می کنند. بنابراین هنگامی که لقاح انجام شود قرص های ضدبارداری دیگر اثری ندارند.

۳- واکنش غشایی

واکنش غشایی بعد از وارد شدن اسپرم به داخل تخمک و توسط تخمک ایجاد می شود و به معنی تشکیل شدن غشایی سرسخت به دور تخمک می باشد تا اسپرم های مزاحم دیگر را از خود دور کرده و بتواند عمل لقاح را انجام دهد. این اسپرم های خارجی نهایتا تا ۴۸ ساعت بعد از بین می روند.

تغییرات جنین

شما یک نطفه دارید. این نطفه هنوز خوشه ای از سلول هایی است که در حال رشد و تکثیر هستند و به اندازه سر سوزن است.

حدود چهار روز طول می کشد تا تخمک بارور شما که اکنون بلاستوسیست نامیده می شود به رحم برسد و دو تا سه روز دیگر طول می کشد تا لانه گزینی انجام شود.

از نظر سیستم بدنی همان لحظه ای که کروموزوم های تخمک و اسپرم با هم جفت می شوند جنسیت مشخص شده است. اما از نظر خارجی تشخیص جنسیت پسر برای پزشک در هفته ۱۴ بارداری ممکن خواهد بود و قبل از آن نمی توان جنسیت را مشخص کرد.

 توصیه های مهم درهفته سوم بارداری

* تقریباً همه زنان باردار می‌دانند که رنگ کردن موها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماه اول این دوره تاکید شده است که اصلاً به رنگ موهای خود دست نزنند چرا که محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، موجب سقط جنین می‌شود. بطور کلی توصیه می شود جز هفته های آخر بارداری از رنگ های شیمیایی استفاده نشود. حتی در رنگ هایی که به نام رنگ های گیاهی معروف هستند ممکن است کمی ماده شیمیایی به کار رفته باشد که در سه ماهه اول بارداری خطرناک است.

* بد نیست نگاهی به لوازم آرایشی و محصولات مراقبت پوست خود بیندازید. لوسیون های حاوی ترکیباتی مانند تیرولئوم، رتین-A، سالیسییلیک اسید، رتینول، اکسی بنزون و ویتامین A نباید در این دوران مصرف شود. این مواد از طریق پوست جذب شده و رشد جنین را مختل می کند. 

علائم طبیعی در هفته سوم بارداری

 بعضی از علائم شایع و زود رس حاملگی شامل موارد زیر می باشد:

 سینه های دردناک

 خستگی غیر طبیعی

 حساسیت به بوهای خاص

حساسیت به غذاهای خاص

خونریزی یا لکه بینی

خونریزی مختصری که در این هفته مشاهد می کنید خونریزی لانه گزینی نام دارد. یعنی خونریزی مختصری که به دلیل اتصال تخمک بارور شده در دیواره رحم ایجاد می شود. ولی در صورتی که خونریزی شدیدی داشتید که بیشتر از چند روز ادامه داشت حتما سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

علائم سقط جنین در هفته سوم بارداری

زمانی سقط اتفاق میافته که جنین لانه گزینی کرده باشد. اما لانه گزینی در اواخر هفته سوم بارداری و اوایل هفته چهارم اتفاق می افتد پس در این هفته که تازه لانه گزینی قرار است اتفاق بیافتد، نباید دنبال علائم سقط باشید. 

هشدارها در هفته سوم بارداری

۱٫ درد یک طرفه و پیوسته که از بین نمیرود ممکن است به دلیل وجود کیست تخمدانی باشد.

۲٫ اگر با پزشک یا دندان پزشکی در تماس هستید، آنها را از احتمال بارداری خود آگاه کنید.

تغذیه در هفته سوم بارداری

ممکن است در این زمان کمی احساس نفخ کنید. بنابراین بهتر است از مواد غذایی نفاخ کمتر استفاده کنید. اکثر زنان باردار تا حدود هفته ۱۲ علائم خاصی را مشاهده نمی کنند. در سه ماهه اول بارداری نباید بیشتر از ۲ کیلوگرم وزن اضافه کنید بنابراین باید رژیم غذایی متعادلی را رعایت کنید و بیش از حد غذا نخورید. همچنین باید با تجویز پزشکتان بصورت روزانه 400 میکروگرم اسیدفولیک مصرف کنید. هنگامی که وارد هفته ۱۴ می شوید، می توانید حدود ۳۰۰ کالری (سالم) در روز به وعده های خود اضافه کنید. در رژیم غذایی خود در این دوران به نکات زیر توجه داشته باشید:

  •  کالری موجود در مواد غذایی به رشد جنین کمک می‌کند. 
  •  آهن به ساخت خون بیشتری، که بدن شما در طول بارداری به آن احتیاج دارد، کمک می‌کند. 
  •  اسید فولیک در ۸ هفته اول بارداری، برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین لازم است. 
  •  پروتئین به تولید خون و ساخت بافت‌ها و عضلات جنین کمک می‌کند. 
  •  کلسیم و ویتامین D هر دو در ساخت استخوان و دندان‌های جنین موثرند.

ورزش در هفته سوم بارداری

در هنگام بارداری، به دلیل تغییر مرکز ثقل بدن کمر درد بسیار شایع است. ولی در صورتی که از هم اکنون به تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر بپردازید میزان این دردها در هنگام بزرگ شدن شکم بسیار کاهش پیدا می کند. تمرینات تنفسی نیز اثر فوق العاده ای دارند و باعث کاهش استرس این دوران می شوند. برای این کار باید هر روز چشمان خود را بسته و به مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و نفس های عمیق بکشید (با بینی نفس بکشید و با دهان تخلیه کنید). 

این حرکت در حالت نشسته بهتر است و به کاهش دردهای زایمانی نیز کمک می کند. قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید، زیرا نوع ورزش هر خانم باردار بسته به شرایط جسمانی او می تواند متفاوت باشد.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=23581

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.