تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3
هفته دوم

رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری

  • کد خبر : 22863
  • 21 مرداد 1402 - 13:20
رشد جنین و مراقبت های هفته به هفته در بارداری
از مولتی ویتامین‌های بارداری استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن‌تان فراهم شوند. فولیک اسید و آهن، دو ماده ‌ای هستند که مادران باردار به آن احتیاج دارند و در این قرص‌ها یافت می‌شوند. با پزشک خود درباره نوع و مصرف آن مشورت کنید. البته در سه ماهه اول بارداری کافی است که تنها اسید فولیک یا یدوفولیک مصرف کنید و نیازی به مصرف سایر مکمل ها نیست.

«صبح من» با بانو: هفته دوم بارداری زمانی شروع می شود که پریود شما تمام شده است. پس از گذشت تقریبا هفت روز یا یک هفته به احتمال زیاد و در صورت منظم بودن چرخه قاعدگی شما دوره تخمک گذاری شروع می شود. این زمان برای همه خانم ها یکسان نیست و می تواند متفاوت باشد.

به گزارش صبح من، برای اقدام به بارداری باید در این هفته مهم، هر شب یا یک شب در میان نزدیکی داشته باشید تا احتمال بارداریتان زیاد شود.

وضعیت بدن شما در هفته دوم بارداری

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که از نظر پزشکی اولین روز حاملگی در واقع از اولین روز از آخرین پریود شما محاسبه می شود. بنابراین با توجه به توضیحاتی که در بالا برایتان دادیم در هفته اول بارداری و دوم شاید تغییرات مشخصی را در بدن خود حس نکنید. در این هفته تنها وقتی که به زمان تخمک گذاری خود نزدیک می شوید، تغییرات کمی ایجاد می شوند که نشان دهنده تخمک گذاری است و با دانستن این زمان می توانید نزدیکی موفق تری داشته باشید که در ادامه این علائم را توضیح خواهیم داد.

بنابراین در هفته دوم علائم خاصی را مشاهده نخواهید کرد و تا زمانی که هورمون های بارداری hCG در بدن شما به اندازه کافی بالا نرود، زمان مناسب برای استفاده از بی بی چک نیست.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

در این هفته با مشخص کردن زمان تخمک گذاری و نزدیکی های منظم از میان تمام اسپرم هایی که وارد رحم زن می شود تنها ۳۰۰ اسپرم وارد فالوپ شده و از میان آن ها نیز تنها یک اسپرم می تواند خود را به داخل تخمک برساند تا لقاح را انجام دهد زیرا لایه ای در اطراف تخمک به عنوان محافظ وجود دارد که از ورود اسپرم ها جلوگیری می کند و تنها یک اسپرم سرسخت می تواند در این لایه نفوذ کند و پس از آن نیز دیگر اسپرم ها قادر به ورود نخواهند بود.

هر تخمک و اسپرم ۲۳ کروموزوم دارد. کروموزوم تخمک از نوع X و کروموزوم های اسپرم از نوع X یا Y می باشند که بر اساس اینکه کدام یک از کروموزوم های اسپرم در کنار کروموزوم تخمک قرار بگیرد جنسیت نوزاد مشخص می شود. کروموزوم های XX تشکیل جنین دختر و کروموزوم های XY تشکیل جنین پسر را می دهند. با شروع علائم تخمک بارور شده پس از ۲۴ ساعت لقاح، تخمک به رنگ بنفش در می آید و یک لایه زردرنگ غیر قابل نفوذ نیز به دور آن تشکیل می شود.

مراحل تخمک پس از لقاح

نطفه تشکیل شده به غدد هیپوفیز در مغز پیغام می فرستد که پریودی را قطع کند. در این حالت هورمونی به نام هورمون گنادوتروپین ترشح میشود که خونریزی پریود را متوقف میکند. همچنین این هورمون به حفظ مقدار پروژسترون مورد نیاز برای بارداری کمک می کند. پروژسترون باعث حفظ حیات نطفه برای تبدیل شدن به جنینی سالم می شود. 

در هفته چهارم بارداری  تا پنجم تمام هورمون های لازم برای حفظ زندگی جنین به وسیله نطفه ترشح می شود و در این حالت نطفه مانند انسانی مستقل عمل می کند.

مراحل به وجود آمدن جنین پس از انجام لقاح

۱- تقسیم سلول ها (روز اول تا سوم):

اولین تقسیم سلولی پس از گذشت ۳۰ ساعت بعد از بارور شدن تخمک انجام می شود. قطر تخمک بارور یک دهم میلیمتر است و در این مرحله به ۱۶ سلول تقسیم می شود. سپس این ۱۶ سلول طی سه روز وارد رحم می شوند و به ترتیب به دیواره رحم می چسبند تا عمل کاشت و لانه گزینی انجام شود.

۲- روز چهارم:

در این مرحله، مایعی در داخل سلول ها تشکیل شده و لایه بیرونی نیز ضخیم می شود. در این حالت لایه داخلی که حالت مایع دارد نطفه و لایه خارجی جفت می باشد. در این مرحله کل سلول ها شامل پنجاه و هشت سلول می باشد که بلاستوسیست نامیده می شود.

۳- روز پنجم:

سه تا پنج روز طول میکشد تا بلاستوسیت از طریق فالوپ خودش را به رحم برساند و در دیواره رحم عمل لانه گزینی انجام شود. در این مرحله سطح خارجی غیر قابل نفوذ سلول ها از بین رفته و سلول ها برای کاشت وارد عمل می شوند.

روش های پیش بینی روز تخمک گذاری

راه های زیادی برای پیش بینی روز تخمک گذاری وجود دارد. اگر بتوانید این روز را به درستی مشخص کنید و در این روز نزدیکی داشته باشید، احتمال بارداری شما بسیار زیاد است. برای تشخیص این روز بهتر است علائم زیر را بررسی کنید:

۱- بررسی پریود:

در پریود معمولی، فاصله پریودی ها به طور متوسط حدود بیست و هشت روز است. اما در همه افراد یکسان نیست و ممکن است بعضی افراد پریود نامنظم داشته باشند. تشخیص زمان تخمک گذاری در پریود نامنظم کمی سخت تر است اما نشدنی نیست. شما با یادداشت کردن روز شروع و اتمام پریودتان در ابتدا به این موضوع پی می برید که آیا پریودتان منظم است یا خیر؟ و بعد به راحتی زمان تخمک گذاری را مشخص می کنید.

۲- دمای بدن:

در طول تخمک گذاری، دمای بدن تغییر می کند. احتمال باردار شدن دو تا سه روز پیش از افزایش دمای بدن وجود دارد. می توانید دمای بدن را هر روز در زمانی یکسان اندازه گیری کنید. بهتر است هنگامی که بیدار می شوید دمای بدن را اندازه بگیرید. با ثبت دما، می توانید الگویی پیدا کنید و پیش از افزایش دما می توانید نزدیکی جنسی داشته باشید.

۳- ترشحات واژن:

هنگامی که تخمک گذاری انجام می دهید، بافت ترشحات واژن تغییر می کند. این ترشحات شفاف تر و لیزتر می شوند. بعد از تخمک گذاری، ترشحات ضخیم تر و مات تر می شوند و سپس تا دوره تخمک گذاری بعدی ناپدید می شوند.

کیت تخمک گذاری:

روش دیگر تعیین زمان تخمک گذاری استفاده از کیت های آزمایشی است که باید نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری را از طریق کاتالوگ و توصیه های پزشکتان یاد بگیرید. این کیت ها مانند بی بی چک از نمونه ادرار استفاده می کند و هورمون هایی که تخمک گذاری را پیش بینی می کنند، اندازه می گیرد. 

توصیه های مهم در هفته دوم بارداری

همان طور که گفتیم هفته دوم بارداری تقریبا از یک هفته بعد از تمام شدن پریودتان شروع می شود. در این هفته مهم ترین نکته تشخیص زمان تخمک گذاری است که با روش های گفته شده در بالا باید آن را تعیین کنید. اما روش بسیار آسانی که می توانید از آن به راحتی برای تشخیص روز تخمک گذاری و نزدیکی مناسب استفاده کنید، استفاده از نرم افزار اوما برای تشخیص روز تخمک گذاری است که حتی روزهایی که در آن احتمال بارداری بیشتر است را به رنگ سبز نشان می دهد.

علائم طبیعی در هفته دوم بارداری

نشانه های تخمک گذاری در هفته دوم بارداری :

  •  افزایش ترشحات واژینال
  •  درد مختصر یک طرفه تخمدان
  •  تغییر در قوام ترشحات واژنی
  •  تغییرات گردن رحم به صورت نرم شدن گردن رحم
  •  نوسانات دمایی و افزایش ناگهانی دمای بدن

هشدارها در هفته دوم بارداری

۱٫ درد یک طرفه در هفته دوم بارداری :

درد یک طرفه شکم که بصورت مداوم است ممکن است علامتی از کیست تخمدانی باشد. بعضی از کیست های تخمدانی ریز بوده و و مشکل آفرین نیستند ولی دانستن این مطلب با وجود اینکه باعث کاهش درد نمی شود، خیالتان را راحت می کند.

۲٫ خونریزی یا لکه بینی در هفته دوم بارداری :

خونریزی یا لکه بینی در این مرحله می تواند طبیعی باشد، چنانچه خونریزی یا لکه بینی تان مداوم باشد و یا طول بکشد، باید از طریق پزشکتان معاینه شوید.

تغذیه در هفته دوم بارداری

۱٫ در هفته دوم باید از انواع غذاها که دارای مواد مغذی مفید برای بدن شما هستند استفاده کنید. حتما مطمئن شوید در رژیم غذایی این هفته شما سبزیجات نارنجی و سبز، غلات و پروتئین وجود دارد.

۲٫ خوردن شیرنی و چربی ها را دراین هفته محدود کنید.

۳٫ از مولتی ویتامین‌های بارداری استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن‌تان فراهم شوند. فولیک اسید و آهن، دو ماده ‌ای هستند که مادران باردار به آن احتیاج دارند و در این قرص‌ها یافت می‌شوند. با پزشک خود درباره نوع و مصرف آن مشورت کنید. البته در سه ماهه اول بارداری کافی است که تنها اسید فولیک یا یدوفولیک مصرف کنید و نیازی به مصرف سایر مکمل ها نیست.

۴٫  مصرف کافئین اگر به صورت متعادل باشد خطری برای شما و جنین ایجاد نمی‌کند، اما اگر در روز بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین (در کاپوچینو یا قهوه) مصرف کنید خطر سقط جنین تا دو برابر افزایش می‌یابد.

ورزش در هفته دوم بارداری

تصمیم برای بارداری و مادرشدن شاید همراه با استرس باشد. ورزش یکی از راه های مفیدی است که شما را از قید و بند استرس و فشار های عصبی منفی رها می کند. پس سعی کنید در برنامه هفتگی خود ۴ تا ۵ روز در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه، ورزش کنید.

نکاتی برای پدرها در هفته دوم بارداری:

– همسرتان فکر می کند در این مرحله از بارداری نقشی ندارد اما سلامتی او و روش زندگی اش بر آینده فرزند تاثیر می گذارد.

– او باید عادات غذایی اش را درست کند و عاداتی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا مواد مخدر را کنار بگذارد.

– همسرتان می تواند پیش از اقدام به بارداری از مکمل های ویتامینی استفاده کند. البته باید با پزشک هماهنگ کنید.

امیدواریم در هفته دوم بارداری حس خوبی داشته باشید. حتی اگر ظاهر جنین هنوز واضح نباشد، هفته دوم زمانی مهم و حیاتی برای جنین است. بنابراین در هفته دوم بارداری، از رژیم غذایی صحیحی پیروی کنید، مراقب خود باشید و امیدواریم بارداری خوبی داشته باشید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=22863

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.