تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
2
بخش نخست؛

سفر به گذشته؛ روزی که «جهان» متولد شد…

  • کد خبر : 22753
  • 19 مرداد 1402 - 10:45
سفر به گذشته؛ روزی که «جهان» متولد شد…
امروز می‌خواهیم با ماشین زمان «صبح من»، به حدود 13 میلیارد سال پیش سفر کنیم؛ زمانی که جهان، تازه پدید آمده بود. شما هم به این سفر دعوتید!

«صبح من» با نجوم: جهان ما ازلی نیست. ستاره‌شناسان بر این باورند که جهان حدود ۱۳/۷ میلیارد سال، سن دارد و بر اثر انفجاری به وجود آمده است که «مِهبانگ» نامیده می‌شود. در ابتدا، جهان به طور باورنکردنی‌ای، کوچک، متراکم و بسیار داغ بود و هیچ شباهتی به جهان کنونی نداشت. مقدار ماده و انرژی‌ای که جهان از آن تشکیل شده، ثابت باقی مانده، اما جنس آن تغییر کرده است. امروز می‌خواهیم با ماشین زمان «صبح من»، به حدود ۱۳ میلیارد سال پیش سفر کنیم؛ زمانی که جهان، تازه پدید آمده بود. شما هم به این سفر دعوتید!

مِهبانگ

همه‌ی اجزای جهان، شامل فضا و زمان، پس از وقوع مهبانگ به وجود آمد. هیچ کس نمی‌داند پیش از آن چه بوده یا مهبانگ چرا به وقوع پیوسته است؛ اما دانشمندان همگی در مورد آنچه پس از آن اتفاق افتاده، هم‌عقیده هستند.

گرمای رو به زوال

ستاره‌شناسان گرمای باقی مانده از مهبانگ را کشف کردند. این گرما به عنوان تشعشعات زمین مایکروویو (ریز موج) کیهانی شناخته می‌شود و نشان می‌دهد ماده در جهان اولیه، کاملاً متراکم بوده است. اولین کهکشان‌ها در نواحی متراکم‌تر به وجود آمدند.

لحظه‌ی نخست

جهان در کسری از ثانیه خلق شد و در آن زمان از ذرات بسیار کوچک انرژی تشکیل می‌شد.

دوره‌ی تورم

در کسری از یک تریلیون ثانیه، جهان مانند یک بادکنک باد شد. به این زمان «دوره‌ی تورمی» می‌گویند. پس از آن، این انبساط با سرعت کمتری اتفاق افتاد.

عصر تاریکی

جهان در ۳۰۰,۰۰۰ سال اولیه، مانند سوپی داغ و تیره از ذرات بود که نور نمی‌توانست از آن عبور کند. در ابتدا، جهان از ذرات انرژی تشکیل شده بود و بعد تبدیل به ماده شد. هنگامی که اولین اتم‌ها تشکیل شدند، جهان شفاف شد.

اولین دقیقه‌ها

ذرات انرژی به ذرات ماده تبدیل شدند. قبل از اینکه عمر جهان به سه دقیقه برسد، ماده تقریباً فقط از اتم‌های «هیدروژن» و «هلیوم» تشکیل شده بود.

جهان جوان

درمای جهان در ابتدای تشکیل آن، ده میلیارد تریلیون تریلیون درجه‌ی سانتیگراد بوده است. این عدد معادل یک با سی و چهار صفر جلوی آن است! جهان با گذشت زمان و انبساط کم کم خنک شد.

عناصر جدید

اولین اتم‌ها در ۳۰۰،۰۰۰ سالگی زمین تشکیل شدند. این اتم‌ها، «هیدروژن» و «هلیوم» بودند که بعدها بقیه‌ی عناصر جهان امروزی را تشکیل دادند. همه چیز در جهان، حتی موجودات زنده، از این عناصر به وجود آمدند.

در بخش دوم سفر هم با ما همراه باشید؛ زمانی که جهان، خودش را می‌ساخت … .

تایپ، تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری صبح من ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز می‌باشد.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=22753
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا ـ نوشته‌ی کارول استات
  • 390 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.