تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
2
بخش دوم؛

شما به تور گردشگری منظومه‌ی شمسی دعوت شده‌اید!

  • کد خبر : 22439
  • 15 مرداد 1402 - 12:21
شما به تور گردشگری منظومه‌ی شمسی دعوت شده‌اید!
در ادامه می‌خواهیم شما را با تور نجوم «صبح من» همراه کرده و به بخش دوم سفر در باغ وحش جهانی ببریم. جایی که روی تابلوهایش، عبارت «به سیاره‌ها غذا ندهید!» نقش بسته است!

«صبح من» با نجوم: جهان فضای بی‌کرانی است متشکل از چیزهایی که ما می‌شناسیم و چیزهایی که هنوز نمی‌شناسیم. جهان ما از چیزهایی تشکیل شده که می‌توانیم با چشم ببینیم و مواد و انرژی‌هایی که از راه‌های دیگری آنها را حس می‌کنیم. مواد تشکیل‌دهنده‌ی جهان انواع بسیار زیادی دارند. در نگاه نخست، این مواد ممکن است به هم بی‌ربط به نظر برسند، اما این چیزها در گروه‌های مشخصی جای می‌گیرند و هر گروه، پیشینه‌ی مشخصی دارد. در ادامه می‌خواهیم شما را با تور نجوم «صبح من» همراه کرده و به بخش دوم سفر در باغ وحش جهانی ببریم. جایی که روی تابلوهایش، عبارت «به سیاره‌ها غذا ندهید!» نقش بسته است!

قوانین جهانی

قوانین علمی زمین در سراسر جهان نیز صادق است. برای مثال، نیروی جاذبه ما را روی زمین نگه می‌دارد و همچنین از پراکنده شدن گاز ستاره‌ها جلوگیری می‌کند. عناصر شیمیایی حالت اجسام را تحت تأثیر دما تغییر می‌دهند. آب در همه‌جای جهان هست، اما فقط در زمین دمای لازم را برای حفظ حالت مایع دارد.

اَبَرساختارها

اَبَرخوشه‌ها (گروهی از خوشه‌های کهکشانی که با نیروی جاذبه گرد هم آمده‌اند)، در شبکه‌ای از زنجیرها و صفحات بزرگ به هم پیوسته‌اند. اَبَرخوشه‌ها بزرگترین خوشه‌ها در جهان هستند. فضای خالی بین خوشه‌ها، آنها را از هم جدا می‌کند.

کهکشان‌ها

میلیاردها کهکشان در جهان وجود دارد. هر کهکشان، از بی‌نهایت ستاره، گاز و غبار تشکیل شده است. خورشید، یکی از میلیاردها ستاره‌ی کهکشان «راه شیری» است.

انواع کهکشان‌ها

ستاره‌شناسان، کهکشان‌ها را بر اساس شکلشان رده‌بندی می‌کنند. کهکشان راه شیری، یک کهکشان حلزونی است (صفحه‌ای با بازوهای مارپیچ). خورشید در فاصله‌ی دو سوم از مرکز کهکشان در یکی از بازوهای حلزونی قرار دارد.

خوشه‌های کهکشانی

خوشه‌ها از ده‌ها تا هزاران کهکشان تشکیل شده‌اند. کهکشان راه شیری، بخشی از خوشه‌ی گروه «محلی» است. این خوشه با خوشه‌های دیگر، ابرخوشه‌ی محلی را تشکیل می‌دهند.

سحابی

ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی ابرهای بزرگ کهکشان، گاز هیدروژن است. این ابرها، ستاره‌های جدید را تشکیل می‌دهند و «سحابی» نامیده می‌شوند. سحابی‌ها از مواد زائد ستاره‌های مرده تشکیل می‌شوند و هیچ شکل خاصی ندارند؛ مانند «سحابی کله‌اسبی».

خوشه‌ی ستاره‌ها

ستاره‌ها در خوشه‌هایی درون سحابی‌های تیره‌ای از گاز و غبار متولد می‌شوند. خوشه‌ها در ابتدا کامل هستند، اما پس از گذشت میلیون‌ها سال، از هم گسیخته می‌شوند.

ستاره‌های بالغ

بیشتر ستاره‌ها، مانند خورشید، پیوسته می‌درخشند. خورشید، یک ستاره‌ی تنهاست. اما خیلی از ستاره‌ها، در گروه‌هایی کنار هم هستند و هر دو ستاره، به دور هم می‌چرخند.

مرگ ستاره‌ها

بیشتر ستاره‌ها در پایان عمرشان بزرگ می‌شوند و به ستاره‌ای غول‌پیکر و قرمز تبدیل می‌شوند. بیشتر آنها به آرامی می‌میرند. اما ستاره‌های بزرگتر، به طور ناگهانی، منفجر می‌شوند.

گردش ما در باغ وحش جهانی به پایان رسید. امیدواریم از این سفر، لذت برده باشید. در سفر بعدی، ما به ۱۳/۷ میلیارد سال پیش می‌رویم؛ زمانی که جهان، تازه به وجود آمده بود… .

تایپ، تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=22439
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا ـ نوشته‌ی کارول استات
  • 438 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.