تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
4

راه های از بین بردن جای جوش در صورت با کمک طب سنتی

  • کد خبر : 22263
  • 14 مرداد 1402 - 15:00
راه های از بین بردن جای جوش در صورت با کمک طب سنتی
بر اساس طب سنتی ایرانی تغذیه یکی از عوامل مهم درمان جوش صورت می باشد. استفاده کردن از ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات و ریز‌مغذی‌ها در رژیم روزانه در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد. ما در این مقاله به بررسی علل و راه های درمان این بیماری پرداخته ایم اگر علاقمند به آموزش طب سنتی و آموزش رایگان طب سنتی می باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

«صبح من» با پزشکی: متخصصان طب سنتی بر این باورند که علت بروز جوش‌ها با سیستم داخلی بدن در ارتباط است و  علت بروز جوش در طب ایرانی، در نقاط مختلف بدن دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال : علت بروز جوش پیشانی مشکل گوارشی و مصرف فست فودها است. 

بر اساس طب سنتی ایرانی تغذیه یکی از عوامل مهم درمان جوش صورت می باشد. استفاده کردن از ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات و ریز‌مغذی‌ها در رژیم روزانه در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش صبح من، ما در این مقاله به بررسی علل و راه های درمان این بیماری پرداخته ایم اگر علاقمند به آموزش طب سنتی و آموزش رایگان طب سنتی می باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 چرا دچار جوش صورت یا بدن می‌شویم؟

به وجود آمدن جوش و آکنه و حرکت مواد زائد به سمت پوست ممکن است به دلیل موراد زیر باشد:

  • ۱- عفونت و التهاب
  • ۲- استرس و اضطراب
  • ۳- چرب بودن بیش از حد پوست
  • ۴- عوامل تغذیه‌ای و سبک زندگی ناسالم
  • ۵- اختلالات هورمونی به‌خصوص در خانم‌ها
  • ۶- مشکلات گوارشی (سوء هضم) و مشکلات کبدی
  • ۷- تحریک پوست به واسطه مواد شوینده شیمیایی و شستشوی بیش از حد پوست

 غلبه هر یک از اخلاط و تجمع هر ۴ خلط صفرا، دم، سودا و بلغم در بدن نیز می‌تواند ایجاد جوش نماید پس این که گفته می‌شود خوردن گرمیجات سبب بروز جوش می‌شود همیشه در همه افراد صدق نمی‎کند.

علت برهم خوردن تعادل اخلاط بدن

  • ۱- پرخوری
  • ۲- اثر خواب
  • ۳- اثر ورزش
  • ۴- اثر آب و هوا
  • ۵- اثر مواد آرایشی
  • ۶- اثر حالات روحی
  • ۷- اثر نحوه دفع مواد زائد بدن
  • ۸- تخلیط طعام (برهم خوری و با هم خوری)

دلایل ایجاد جوش های پیشانی

جوش های پیشانی انواع مختلفی دارند و دلیل بروز هر یک می تواند متفاوت باشد.  در زیر انواع جوش پیشانی را آورده ایم:

  • ۱- کورک
  • ۲- کیست
  • ۳- نُدول (گرهک)
  • ۴- جوش سَرسیاه
  • ۵- جوش سَرسفید

 درمان جای جوش صورت در طب سنتی

 1- مصرف عسل برای درمان جوش پیشانی

عسل یکی از مواد طبیعی است که  می‌تواند در بهبود جای جوش و لکه‌های پوستی بسیار تاثیرگذار باشد. به دلیل آنزیم هیدروژن پر اکسیدی که دارد می‌تواند خواص ضدباکتری بسیار بالایی داشته باشد.

مصرف عسل خام به دلیل فرآوری نشدن هیچ ماده افزودنی ندارد، از این رو می‌توان در بهبود زخم‌های باز و جوش‌ها از آن استفاده کرد.

اسید گلوکورونیک موجود در عسل به گلوکز اکسیداز تبدیل شده، این ماده روی پوست صورت بلافاصله به هیدروژن پراکسید تبدیل خواهد شد. هیدروژن پراکسید هم می‌تواند به سرعت موجب درمان جوش‌های فعال و قدیمی روی صورت شوند.

به طور کلی عسل طبیعی و فرآوری نشده شامل اسید آمینه، اسید چرب، ویتامین B، پپتیدها و آنتی اکسیدان می‌باشد.

 2- استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است، به این معنی که ممکن است P. acnes، که باکتری عامل آکنه است را از بین ببرد. و یکی از موارد اصلی در درمان جوش صورت با طب سنتی می باشد

خواص ضد التهابی روغن درخت چای به این معنی است که می تواند تورم و قرمزی جوش ها را نیز کاهش دهد.

یک مطالعه مروری در سال ۲۰۱۵ به شواهد موجود در مورد روغن درخت چای و آکنه پرداخت. محققان دریافتند که محصولات روغن درخت چای می توانند تعداد زخم های آکنه را در افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط کاهش دهند.

این مطالعه نشان داد که روغن درخت چای ممکن است مانند ۵ درصد بنزوئیل پراکسید، که یک داروی رایج بدون نسخه (OTC) برای آکنه است، موثر باشد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای

افراد می توانند عصاره درخت چای را به صورت کرم، ژل یا روغن ضروری روی آکنه خود بمالند. اگر مردم از روغن های ضروری استفاده می کنند، همیشه آنها را ابتدا در روغن حامل رقیق کنید.

 1- استفاده از این روغن می‌تواند موجب تعادل چربی پوست شود.

۲- این روغن از تبدیل شدن منافذ بسته پوست صورت به غذای باکتری جلوگیری خواهد کرد.

۳- آنتی اکسیدان موجود در این روغن می‌تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک بسیاری کند.

۴- روغن درخت چای می‌تواند سلول‌های قدیمی و مرده سطح پوست را از بین ببرد و باعث ایجاد پوست شاداب و جوانی شود.

 3- درمان جوش ریز با ماسک خیار

استفاده از ماسک صورت برای درمان جوش و آکنه بسیار محبوب است. یکی از بهترین و ساده‌ترین ماسک‌های صورت برای از بین بردن جوش پیشانی، ماسک خیار است  یکی از ابرای از بین بردن آکنه پیشانی می‌توانید از ماسک خیار استفاده کنید.

۱- ماسک خیار و گلاب:

دو عدد خیار را پوست بکنید و میکس کنید، حالا یک قاشق گلاب به آن اضافه کنید. البته شما می‌توانید یک قاشق عسل هم در صورت تمایل به این مواد اضافه کنید.

مواد ماسک را روی پوستتان بزنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد ماسک به خوبی جذب پوستتان شود. حالا می‌توانید با آب ولرم یا آب سرد آن را از روی پوستتان پاک کنید.

 ۲- ماسک خیار و سفیده تخم مرغ:

سفیده یک تخم مرغ را جدا کنید، بعد ۱ یا ۲ عدد خیار را میکس کنید و به سفیده اضافه کنید. این ترکیبات را خوب هم بزنید تا یک ترکیب یک‌دست به دست آوردید.

وقتی کاملا ماسک را روی صورتتان قرار دادید، یک دستمال کاغذی را روی صورتتان قرار دهید تا ماسک روی پوستتان فیکس شود. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه منتظر بمانید و بعد کاملا آن را از روی پوستتان بشویید.

۴- استفاده از ماسک بابونه 

یک ماسک ساده وجود دارد که طب سنتی آن را به شدت توصیه می‎کند تا افراد روی جوش‎هایشان بگذارند و التهاب آن بهبود پیدا کند.

بابونه یک گیاه ضدالتهاب و روشن کننده بسیار خوبی است. می‎توان یک قاشق غذاخوری پودر گل بابونه را در یک لیوان آب جوش مانند چای دم کرد تا حالت لوسیون پیدا کند.

هر روز می‎توان این محلول را با پنبه یا گوش پاک کن روی جوش‎ها مالید. اگر تعداد جوش‎ها زیاد باشد بهتر است کل صورت با این لوسیون شسته شود.

 طریقه مصرف بابونه برای درمان جوش صورت در طب سنتی

بابونه را می‎توان بصورت بخور هم استفاده کرد. سه قاشق غذاخوری پودر بابونه را در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و وقتی بوی آن درآمد به روش معمول دستمال یا حوله‎ای روی سرتان بیندازید و چند دقیقه آن را بخور دهید.

حواستان باشد بیشتر از هفته‎ای یک بار این کار را انجام ندهید چون انجام زیاد این کار می‎تواند باعث شلی پوست صورت شود. این بخور هم رنگ پوست را باز می‎کند و هم باکتری های پوست را از بین می برد و در اصل راه ایجاد آکنه را می‎بندد.

 5- گل سرشور

برای جذب چربی اضافی پوست می تواند از گل سرشور استفاده نمود. با توجه به اینکه این ماده یک قابض طبیعی است می توان از آن برای مقابله با جوش های پیشانی بهره جست. در ضمن، گل سرشور سطح pH پوست را نیز درحالت تعادل نگه می دارد.

برای استفاده از این ماده مفید، مقداری مساوی از آن را با گلاب و پودر صندل چوب مخلوط کرده و مخلوط حاصل را به پوست خود بمالید. سپس پوست را به حال خود رها سازید تا مخلوط روی آن خشک شود.

بعد صورت تان را با آب ولرم بشویید. اگر پوست بسیار چربی دارید روزی یک بار این کار را تکرار کنید در غیر اینصورت، هفته ای ۲ تا ۳ بار کفایت می کند.

 حرف مهم پایانی…

۱- برای درمان جوش و آکنه، ابتدا باید علت را ریشه‌یابی کرد پس جهت درمان کامل به پزشک متخصص مراجعه و به جست‌وجوی اینترنتی به عنوان راهکاری برای درمان اکتفا نکنید.

۲- افرادی که مشکلات گوارشی، کبدی و اختلال در عادت ماهانه دارند، باید ابتدا وضعیت داخلی آن‌ها بررسی و این مشکلاتشان برطرف شود و سپس به سراغ درمان‌های پوستی بروند.

گاهی با درمان این مشکلات، بیماری‌های پوستی از جمله جوش و آکنه نیز درمان می‌شود.

توجه داشته باشید که برای درمان ندول‌ها و کیست‌ها و همچنین جوش‌هایی که در اثر بیماری به وجود آمده‌اند حتماً باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=22263

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.