تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
2

گوشی‌های هوشمند، تهدیدی برای دانش‌آموزان

  • کد خبر : 21684
  • 08 مرداد 1402 - 11:00
گوشی‌های هوشمند، تهدیدی برای دانش‌آموزان
در سال‌های اخیر، مطالعات بسیاری انجام شده که بین استفاده کودکان از تلفن همراه، افسردگی و اضطراب، تغییر فرم بدن، اختلالات غذا خوردن و حتی ایجاد بیماری اوتیسم، ارتباط وجود دارد.

«صبح من» با مطالب پزشکی: متخصصان علوم روانشناسی بر این باورند، استفاده از تلفن همراه هوشمند برای دانش‌آموزان، باعث کاهش ضریب هوشی آنها می‌شود.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»؛ روزنامه تلگراف می‌نویسد: کارشناسان بر این باورند، کودکانی که اجازه دارند گوشی همراه به مدرسه ببرند، دچار مشکلات فراوانی شده و ضریب هوشی آنها کاهش می‌یابد.

دکتر «مارک ویلیامز»، استاد بازنشسته اعصاب شناختی در دانشگاه سیدنی می‌گوید: «داشتن گوشی در جیب یا کیف، سطح هوش و ظرفیت حافظه کاری دانش‌آموز را کاهش داده و توانایی یادگیری را در کودکان پایین می‌آورد».

وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر، مطالعات بسیاری انجام شده که بین استفاده کودکان از تلفن همراه، افسردگی و اضطراب، تغییر فرم بدن، اختلالات غذا خوردن و حتی ایجاد بیماری اوتیسم، ارتباط وجود دارد.

ویلیامز تأکید می‌کند: وجود این وسایل بسیار خطرناک در مدرسه، به هیچ عنوان ضروری نیست.

دکتر یان تونگه، روانشناس دانشگاه ایالتی سن‌دیگو می‌گوید: وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، از خود می‌پرسم چرا به کودکان اجازه دادیم تا این میزان از گوشی‌های هوشمند به ویژه در کلاس درس، استفاده کنند؟

وی می‌افزاید: مدیران مدارس می‌گویند، وقتی اجازه استفاده از تلفن همراه به کودکان داده می‌شود، آنها در عین حال که کنار یکدیگر نشسته‌اند، با هم صحبت نمی‌کنند و غرق گوشی‌های همراه هستند.

به گفته دکتر تونگه، این امر، بسیار خطرناک است. کودکان چه به دلیل سلامت روانی و چه به دلیل ارتقای مهارت‌های اجتماعی، نیاز به تعامل چهره به چهره هستند.

مولی کینگزلی درباره مشکلات مدارس و آموزش در بریتانیا تحقیق کرده است. وی می‌گوید: اشتیاق و هوشیاری کودکان با استفاده از تلفن همراه هوشمند، از بین می‌رود.

وی تأکی می‌کند: استفاده از گوشی‌های همراه باید به طور کامل در مدارس و به ویژه برای افراد زیر ۱۶ سال، محدود شود.

اسپانیا در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت، استفاده از تلفن همراه در مدارس برخی مناطق را ممنوع کند. در تحقیقاتی که دانشگاه والنسیا پس از این مدت انجام داد متوجه شد، نمرات دانش‌آموزان به ویژه در درس‌‌های ریاضی و علوم، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد، استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان، آسیب‌های جدی دارد و چه بهتر آنکه، این وسایل حتی الامکان در اختیار آنها قرار نگیرد و یا کنترل شده باشد.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=21684

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.