تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
1

چگونه توانایی یادگیری را در طول زندگی خود، حفظ کنیم؟

  • کد خبر : 21434
  • 04 مرداد 1402 - 11:00
چگونه توانایی یادگیری را در طول زندگی خود، حفظ کنیم؟
«یادگیری» فرایندی است که در طول زندگی هر فرد، ادامه خواهد داشت و اگر امکان یادگیری از دست برود، معنای زندگی نیز از دست خواهد رفت. اما چگونه توانایی یادگیری را در طول زندگی خود، حفظ کنیم؟

«صبح من» با سبک زندگی: «یادگیری» فرایندی است که در طول زندگی هر فرد، ادامه خواهد داشت و اگر امکان یادگیری از دست برود، معنای زندگی نیز از دست خواهد رفت.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، افراد موفق، افرادی هستند که همواره در حال یادگیری چیزهای جدید هستند. شما به ندرت فرد موفقی را پیدا می‌کنید که هر روز، چیز تازه‌ای را یاد نگیرد.

یادگیری و مطالعه، راز طول عمر

برخی بر این باورند که بالا رفتن سن، توانایی یادگیری را کاهش می‌دهد اما این مطلب، درست نیست. بنا بر یک مطالعه‌ی علمی، افرادی که خیاطی یا نجاری می‌کنند و یا کسانی که از رایانه استفاده می‌کنند و همچنین کسانی که همواره در حال مطالعه هستند، با افزایش سن، توانایی‌های شناختی بیشتری را پیدا می‌کنند.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد، هرچه مطالعه و تحصیلات بیشتر باشد و یا هرچه فعالیت‌های ذهنی بیشتری داشته باشید، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر، کاهش می‌یابد.

در یک مطالعه، نشان داده شده است که یادگیری می‌تواند در افزایش طول عمر، موثر باشد. بنا بر گزارش «واشنگتن پست»، کسانی که بیش از ۳٫۵ ساعت در هفته کتاب می‌خوانند، ۲۳ درصد، کمتر از دیگر افراد در معرض مرگ قرار دارند.

مزایای یادگیری مستمر، بی‌شمار است. در عصر کنونی که هوش مصنوعی، بر همه چیز چیره شده است و ماشین‌ها، جایگزین انسان‌ها می‌شوند، دور بودن از یادگیری و فعال نگه داشتن ذهن، مشکلات زیادی برای فرد به وجود خواهد آورد.

بنا بر گزارش مجمع جهانی اقتصاد، میزان وابستگی انسان به ماشین‌آلات در انواع مشاغل تا سال ۲۰۲۵ به ۵۲ درصد خواهد رسید و اتوماسیون، رباتیک و هوش مصنوعی، ۸۵ میلیون شغل را در سراسر جهان، حذف خواهند کرد.

از این رو، یادگیری مهارت‌های جدید برای حفظ پیشرفت حرفه‌ای و شغلی و یادگیری مهارت‌های جدید مطابق با پیشرفت فناوری، امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است.

چگونه توانایی یادگیری خود را حفظ کنیم؟

عوامل زیادی در فرآیند حفظ توانایی ما برای یادگیری در مراحل گوناگون زندگی بدون در نظر گرفتن سن، نقش دارند.

به گزارش «نیوزویک»، مهمترین این عوامل عبارتند از:

نیازهای فیزیکی
  • خواب: خواب، تأثیر مستقیم و فوری بر یادگیری دارد. برای انجام فرایندهای یادگیری، توانایی به خاطر سپردن و قضاوت درست در مورد مسایل، استراحت و خواب به میزان کافی، تأثیر زیادی دارد.
  • ورزش: ورزش، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد، توانایی تصمیم‌گیری درست را افزایش می‌دهد و وضعیت روانی را بهبود می‌بخشد. ورزش کردن باعث ترشح هورمون شادی می‌شود. این هورمون، خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و میزان توانایی یادگیری شما را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از رژیم غذایی سالم: شواهد نشان می‌دهد استفاده از یک رژیم غذایی سالم، بر عملکرد مغز شما به ویژه در سنین بالاتر، تأثیر چشمگیری دارد.
الزامات محیطی

شرایط یک محیط خوب: شرایط یک محیط خوب عبارتند از تغذیه‌ی خوب، مراقبت‌های بهداشتی کافی، خانه و محل زندگی سالم و مناسب، زمان کافی برای مطالعه، ورزش و خواب. اگر در هر جامعه، چنین شرایطی برای افراد جامعه وجود داشته باشد، قدرت یادگیری افراد آن جامعه، افزایش می‌یابد.

ایمنی هنگام شکست: شکست در زندگی هر فرد ممکن است اتفاق بیفتد. فرد شکست‌خورده ممکن است مایه‌ی تمسخر واقع شود اما در یک جامعه متمدن، شکست، یک ضرورت است زیرا بخشی از فرایند تکامل و یادگیری است. در جوامع آگاه، هنگام شکست، از اعضای جامعه، حمایت و امنیت آنان، تأمین می‌شود و تا زمانی که شخص در راه رسیدن به موفقیت، تلاش می‌کند، از او حمایت می‌شود.

عدم یادگیری، یادگیری کُند، فراموشی چیزهای مهم و انتخاب نادرست، باعث کُند شدن توانایی یادگیری می‌شود. اگر این تجربیات، مدیریت نشوند، بی‌شک فرایند توانایی یادگیری، دچار مشکل خواهد شد.

تحقیقات علمی انجام شده توسط دانشگاه ماساچوست نشان می‌دهد، محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند، ارتباط مستقیمی با توانایی یادگیری او دارد. اگر جامعه «اَنگ زدن در هنگام شکست» را از بین ببرد و حمایت و ایمنی را برای اعضای خود فراهم کند، توانایی یادگیری و فعالیت مجدد را برای آنها به وجود آورده است.

توصیه‌ای برای افراد بالای ۶۰ سال

افراد بالای ۶۰ سال باید بدانند هنوز در اوج توانایی یادگیری چیزهای جدید هستند. یکی از بهترین راه‌های یادگیری، ترکیب تمرین‌ها و فعالیت‌های جسمی و ذهنی از راه ورزش، بازی‌های فیزیک و الکترونیکی است. پیاده‌روی در هوای آزاد، در هماهنگی بدن و ذهن با یکدیگر، تأثیر بسزایی دارد.

شما باید بتوانید در برابر کلیشه منفی پیری، باورهای اجتماعی، باورهای درونی و ذهنی خود، مقاومت کنید. به شما توصیه می‌کنیم، با برنامه‌ریزی برای فعالیت‌ها و پروژه‌های آینده، به زندگی ادامه دهید. شما هنوز راه زیادی در پیش دارید.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=21434

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.