تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
3

تماشای فیلم های ترسناک چه تأثیری بر کودکان دارد؟

  • کد خبر : 20802
  • 27 تیر 1402 - 14:20
تماشای فیلم های ترسناک چه تأثیری بر کودکان دارد؟
کودکان مدام در حال الگو گرفتن هستند. همان طور که می بینید آن ها از بزرگ ترها، اطرافیان و فیلم هایی که می بینند، الگو می گیرند. ذهن خلاقی برای نقش بازی کردن دارند. به تصور و تخیل علاقه دارند. حتماً شما نیز از اطرافیان خود در مورد تاثیر فیلم ترسناک بر کودکان شنیده اید اما به راستی این تاثیر تا چه میزان است و چه گروه سنی را در بر می گیرد.

«صبح من» با روانشناسی: همان طور که می دانید حدود سنی تماشای فیلم سینمایی مشخص می گردد. این حدود سنی به دلایل مختلف تعیین می شود. در این شرایط ممکن است فیلم ترسناک باشد. گاهی نیز فیلم از نظر اخلاقی یا اجتماعی برای گروه سنی خاصی محدودیت دارد. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی ویبره تاثیر فیلم ترسناک بر کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش صبح من، حتماً شما نیز از اطرافیان خود در مورد تاثیر فیلم ترسناک بر کودکان شنیده اید اما به راستی این تاثیر تا چه میزان است و چه گروه سنی را در بر می گیرد.

کودکان مدام در حال الگو گرفتن هستند. همان طور که می بینید آن ها از بزرگ ترها، اطرافیان و فیلم هایی که می بینند، الگو می گیرند. ذهن خلاقی برای نقش بازی کردن دارند. به تصور و تخیل علاقه دارند.

تاثیر فیلم ترسناک بر کودکان را نمی توان نادید گرفت. البته میزان این تاثیر در سنین مختلف، کم یا زیاد خواهد بود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد دیدن یک فیلم ترسناک می تواند تا مدت ها در ذهن کودک جا خوش کند. توجه داشته باشید که کودکان یادگیری بالایی دارند. برای فراگیری هر تکنیک و علمی آماده هستند. به همین علت بسیاری از آموزش ها در سنین کم به آن ها داده می شوند. در واقع آن ها سخت ترین مباحث و کارها را می توانند به راحتی در سنین طفولیت یاد بگیرند و لذت ببرند. یکی از دلایلی که دیدن فیلم ترسناک بر کودکان بسیار تاثیرگذار خواهد بود، همین است.

دلیل دوم تاثیر گذاری فیلم ترسناک بر کودک نیز مربوط به زمانی است که کودک واقعیت و خیال را نمی تواند از هم تفکیک کند. در چنین شرایطی سخت است به او بگوییم که فیلم واقعیت ندارد. او فیلم ها را باور می کند. از این رو از دیدن فیلم ترسناک می ترسد. این فیلم ها برای کودکان بسیار مضر هستند. چون هیجان بیش از اندازه ایجاد می کنند. به طور کلی دیدن این فیلم ها بر روی بزرگ تر ها نیز پیامدهای منفی نظیر استرس، فشار خون بالا و بالا رفتن ضربان قلب را به دنبال دارد.

در واقع صاحبان سینما هدف خود را از ساخت فیلم های ترسناک ایجاد حس کنجکاوی و هیجان بیشتر در مخاطب بیان کرده اند. کودکان بیش از بزرگ ترها در گیر مسائل ناشی از دیدن فیلم های ترسناک می شوند. فیلم های خشونت آمیز نیز تاثیر منفی بر روی کودکان دارند. آن ها با دیدن این فیلم ها روحیه جنگاوری می یابند و خشن عمل می کنند. اگر نگاهی به دوران کودکی خود کنید، متوجه می شوید که شما در این سنین ترس های زیادی داشته اید. ترس از تنهایی، ترس از دست دادن پدر و مادر، ترس از تاریکی و … از جمله ترس های شما در دوران کودکی می باشند. بنابراین تاثیر فیلم ترسناک بر کودکان را نمی توانید نادید بگیرید.

کودکان زیر ۹ سال قدرت تشخیص واقعیت و خیال را ندارند. به همین خاطر بسیار تحت تاثیر آثار مخرب این فیلم ها قرار می گیرند. این فیلم ها قادر به بالا بردن هیجان کودکان هستند و از این رو می توانند مشکلات زیادی از جمله بی خوابی، بالا بردن استرس، شب ادراری را برای کودک ایجاد کنند.

این کودکان پس از طی کردن دوران ترس به یک فرد خشونت طلب تبدیل می شوند. به شخصیت های تخیلی علاقه مند می شوند و گاهی در فکر اذیت و آزار دیگران با این شخصیت های خیالی هستند. بیشتر کودکان در هنگام فیلم تنقلات می خورند. خوردن این تنقلات بسیار بد است و به اضافه وزن منجر می گردد. در چنین وضعیتی فرد ابداً کنترلی بر روی خوردن ندارد و همین موضوع افزایش وزن او را به دنبال دارد.

ایجاد وهم و خیال در کودکان مشکلات تحصیلی و اجتماعی زیادی برای آن ها به دنبال دارد. کابوس از جمله اختلالاتی است که کودک پس از دیدن این فیلم ها دچارش می شود. اختلالات خواب تاثیر مستقیمی بر بی اشتهایی و تغذیه کودک دارد. بنابراین می تواند آن ها را در رشد دچار مشکل نماید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=20802

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.