تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
1

لاغری کودک؛ نشانه‌ای از سلامتی یا یک هشدار جدی؟

  • کد خبر : 20632
  • 26 تیر 1402 - 10:59
لاغری کودک؛ نشانه‌ای از سلامتی یا یک هشدار جدی؟
بیشتر والدین به لاغری فرزندان خود توجهی نمی‌کنند به ویژه اگر کودک، فعالیت طبیعی داشته باشند. این افراد، معمولا متوجه نمی‌شوند که لاغری، ممکن است نشانه‌ای از مشکلاتی باشد که سلامتی کودک را تهدید می‌کند.

«صبح من» با سلامت: بیشتر والدین به لاغری فرزندان خود توجهی نمی‌کنند به ویژه اگر کودک، فعالیت طبیعی داشته باشند. این افراد، معمولا متوجه نمی‌شوند که لاغری، ممکن است نشانه‌ای از مشکلاتی باشد که سلامتی کودک را تهدید می‌کند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، مراحل رشد در دوران کودکی، به میزان تغذیه‌ی مناسب بستگی دارد. این امر، بر سلامت جسم و روان کودکان، تأثیر دارد. اما چه زمانی یک مادر، باید به این موضوع شک کند که لاغری فرزندش، خطرناک است و نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد؟

پیش از هر چیز بهتر است بدانید، عوامل زیادی وجود دارد که باعث رشد کم و یا لاغری کودک می‌شود؛ زایمان زودرس، سوء تغذیه و اختلالات گوارشی، از جمله این عوامل هستند.

دکتر «هانی نشی»، متخصص اطفال در این زمینه می‌گوید: کودکی که از لاغری رنج می‌برد، علایمی از جمله رنگ پریدگی صورت، خشکی پوست، ضعف عمومی، بی‌حالی، ریزش مو، سیاهی دور چشم، سرگیجه، سردرد و عدم تمرکز خواهد داشت.

وی می‌افزاید: مطالعات اخیر نشان داده است، کودکانی که گوشت نمی‌خورند و پروتئین کمتری دریافت می‌کنند، بیشتر از دیگر کودکان از لاغری رنج می‌برند.

«نشی» درباره‌ی دیگر عواملی که باعث لاغر شدن کودکان می‌شود، می‌گوید: گاهی لاغری کودک به عوامل ژنتیکی مربوط است. در این صورت باید پیش از آغاز درمان، تمام معاینات و بررسی‌های پزشکی بر روی کودک صورت گرفته و رژیم غذایی مناسب، تجویز شود.

دکتر «مگان بش»، محقق ارشد و متخصص اطفال در مورد نقش یک مادر برای کمک به فرزندی که لاغر است می‌گوید: برخورد والدین با کودک، نباید استرس‌زا باشد. والدین باید غذاها را در بشقاب‌های رنگی و با شکل‌های جذاب برای کودک تهیه کنند. شکل غذا، در تحریک اشتهای کودک، تأثیر دارد.

«بش» به والدین توصیه می‌کند، اگر کودک در حال بازی یا فعالیت دیگری است، او را مجبور به غذا خوردن نکنند. از سوی دیگر، مراقب باشند کودک در خوردن تنقلات، زیاده‌روی نکند.

به توصیه‌ی این پزشک کودک، بهتر است والدین از نوشیدنی‌های حاوی پودرهای پروتئینی برای افزایش وزن کودک استفاده نکنند.

آکادمی تغذیه و رژِم غذایی اضافه کردن روغن زیتون یا دیگر روغن‌های سالم به غذاهای کودک را توصیه می‌کنند. از سوی دیگر استفاده از منابع پروتئینی خوب مانند تخم مرغ و لوبیا نیز مناسب است.

بنا بر توصیه‌ی این آکادمی، اگر کودک، کالری کافی دریافت می‌کند اما وزن مناسبی به دست نمی‌آورد، برای یافتن دلیل آن، حتما با پزشک، مشورت کنید.

والدین در این زمینه باید صبور باشند و به برنامه‌ی غذایی مناسب و میان وعده‌ها برای کودک خود، توجه کنند.

به گفته‌ی مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، به منظور افزایش میانگین وزن کودکان، اضافه کردن غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب و غذاهای پروتئینی به همراه روغن مناسب، توصیه می‌شود. در عین حال باید از خوردن شیرینی جات، نوشابه و دیگر مواد غذایی حاوی قند بالا که باعث سرکوب اشتهای کودک می‌شود به صورت جدی، پرهیز شود.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز می‌باشد.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=20632

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.