تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

خورش گیلاخه؛ غذای سنتی و محلی از غرب کشور

  • کد خبر : 20557
  • 25 تیر 1402 - 14:20
خورش گیلاخه؛ غذای سنتی و محلی از غرب کشور
در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از غذاهای سنتی و محلی کردستان آشنا کنیم که به آن خورش گیلاخه می‌گویند که داخل آن از گیلاخه یا پیاز زاگرسی استفاده می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. این گیاه از دو قسمت برگ و پیازچه تشکیل شده که منبع مناسبی برای فیبر می باشد.

«صبح من» با غذاهای محلی ایرانی: غذاهای سنتی همیشه جزو غذاهای محبوب در بین غذاهای ایرانی بوده و شما به هر خطه از کشور که سفر کنید غذاهای محلی و خاص آن را می توانید نوش جان کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اما لزوماً برای خوردن غذاهای محلی نیازی نیست که حتماً به این شهرها سفر کنید و گاهی با مطالعه طرز تهیه غذا های محلی می توانید آنها را در خانه تهیه کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

به گزارش صبح من، در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از غذاهای سنتی و محلی کردستان آشنا کنیم که به آن خورش گیلاخه می‌گویند که داخل آن از گیلاخه یا پیاز زاگرسی استفاده می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. این گیاه از دو قسمت برگ و پیازچه تشکیل شده که منبع مناسبی برای فیبر می باشد.

توجه داشته باشید نسبت هایی که بین مقدار مواد اولیه ذکر شده دقیق و با هدف تعیین شده و اگر بخواهید این خورش را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با توجه به نسبت هایی که بین مواد اولیه قرار داده شده مقدار آنها را تغییر دهید.

مواد لازم

گوشت قرمز نیم کیلو

سبزی گیلاخه نیم کیلو

لوبیا قرمز یک فنجان

پیاز یک عدد متوسط

لیمو امانی ۵ عدد

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه این خورش سنتی و محلی کردستانی باید پیازها را خلالی خرد کرده و داخل یک تابه بریزید و مقداری روغن و نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دهید.

بعد از اینکه پیازها طلایی رنگ و نرم تر شدند باید گوشت هایی که تکه کرده بودید را به ظرف خود اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت ها سرخ شده و با هم تفت داده شوند و بعد باید چند لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و لیمو عمانی ها را هم با چنگال سوراخ کرده و داخل آن بیندازید. به جای گوشت می توانید از تکه های مرغ نیز استفاده کنید. همچنین باید لوبیاها را هم از قبل بخیسانید و داخل ظرف خود بریزید و ۴۵ دقیقه مهلت بدهید تا خوب بپزد.

 سپس داخل یک ماهیتابه گیلاخه را با مقداری روغن تفت دهید و جعفری و گشنیز ساطوری شده به همراه ترخون ساطوری شده را به آن اضافه کنید و کمی دیگر آنها را تفت بدهید.

البته اگر سبزی تازه در دسترس نبود می توانید سبزی خشک هم داخل غذا بریزید و بعد آنها را به بقیه موادی که تفت داده بودید اضافه کنید و ۲۰ دقیقه با شعله کم آن‌ها را با هم بگذارید تا بپزند و جا بیفتند.

حالا خورش گیلاخه شما آماده شده و می توانید آن را در کنار انواع برنج کته یا آبکش نوش جان کنید.

گیاه گیلاخه قبل از اینکه پخته شود بسیار لزج است اما وقتی که خورش آن را تهیه می کنید دیگر حالت لزجی ندارد و طعم و عطر بسیار بی نظیری دارد. به جای استفاده از ترخون می‌توانید از گشنیز و جعفری استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=20557

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.