تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
7

خارجی‌های سرخابی‌ها؛ خوب، بد، زشت- بخش نخست

  • کد خبر : 19286
  • 11 تیر 1402 - 16:00
خارجی‌های سرخابی‌ها؛ خوب، بد، زشت- بخش نخست
در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمدند که برخی، خوب بودند و آقای‌گل شدند مانند کی‌روش استنلی، لوسیانو پریرا، گادوین منشا و... اما برخی از آنها، عملکری ضعیفی ارائه دادند تا نام آن‌ها به نیکی یاد نشود. اما 10 تلاش سرخابی‌ها برای جذب بازیکنان خارجی به چه‌شکلی پیش رفته است؟

«صبح من» با ورزش: در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمده‌اند که برخی خوب بودند و آقای‌گل شدند مانند کی‌روش استنلی، لوسیانو پریرا، گادوین منشا و… اما برخی دیگر، عملکری ضعیفی ارائه دادند تا از آن‌ها به نیکی یاد نشود. اما ۱۰ تلاش سرخابی‌ها برای جذب بازیکنان خارجی به چه‌شکلی پیش رفته است؟

به گزارش «صبح من»، استقلال و پرسپولیس که سرخابی‌ها نامیده می‌شوند، بازیکنان خارجی زیادی در طول تاریخ خود داشته‌اند مانند هوار ملا محمد، بشار رسن، سرو جباروف و… اما ما در ادامه‌ی این مطلب نگاهی به آخرین تلاش‌های سرخابی‌ها برای جذب بازیکنان خارجی می‌اندازیم.

۱- بوژیدار رادوشویچ، خونسرد با عملکرد مطلوب

بوژیدار رادوشویچ دروازه‌بان کرواتی بود که برای رقابت با بیرانوند به پرسپولیس پیوست. او دروازه‌بان خونسردی بود و هروقت درون دروازه‌ی سرخ‌ها قرار می‌گرفت، عملکرد قابل‌قبول و مطلوبی ارایه می‌داد. او در مجموع، ۳۳ بازی برای پرسپولیس کرد. رادوشویچ در فصل قبل پس از ارسال نوتیس (اخطار فسخ قرارداد) های پیاپی، سرانجام با فسح یک‌طرفه‌ی قرارداد خود، از پرسپولیس جدا شد و به کشورش، کرواسی بازگشت.

۲- اسماعیل گنسالوس (ایسما)، مهاجم متوسط با عملکرد قابل فبول

اسماعیل گنسالوس که مشهور به «ایسما» است، یک مهاجم اهل گینه‌بیسائو بود که با نظر وینفرد شفر برای تکمیل خط آتش استقلال یعنی پاتوسی و منشا راهی استقلال شد. او مهاجمی بود که کمی اضافه وزن داشت و پس از آقای‌گلی در لیگ ازبکستان، برای جانشینی مامه تیامی راهی جمع آبی‌ها شد. جانشین قبلی‌ او الحاجی گرو، نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند. ایسما در مجموع مهاجم ضعیفی نبود و عملکرد قابل قبولی داشت اما در نهایت استقلال را ترک کرد. او در ۱۳ بازی برای استقلال، ۳ گل به ثمر رساند.

۳- لوکا ماریچ، ضعیف و غیرقابل قبول

لوکا ماریچ مدافع کرواتی بود که پس از رد سیدجلال حسینی توسط برانکو، با نظر این مربی راه پرسپولیس شد تا پیراهن این تیم را بپوشد. ماریچ مدافعی بود که عملکرد قابل قبولی نداشت و تقریبا یک بازیکن بی‌کیفیت بود؛ تا جایی که به خاطر ضعف او در خط دفاعی سرخ‌ها، پرسپولیس به علت تفاضل‌گل کمتر، قهرمانی را تقدیم استقلال خوزستان کرد تا این تیم لقب لسترسیتی ایران را دریافت کند. ماریچ زیر نظر برانکو ۲۰ بازی برای پرسپولیس انجام داد.

۴- مارکوس نویمایر، موبور مغرور و ضعیف

مارکوس نویمایر، هافبک آلمانی با سابقه‌ی حضور در منچستریونایتد و شاگردی فرگوسن اسطوره‌ای، با نظر وینفرد شفر راهی استقلال شد. او عملکرد ضعیفی ارائه داد و نتوانست در قاب بازیکنی درخشان ظاهر شود. نویمایر که سال ۲۰۲۲ از فوتبال خداحافظی کرده بود، بعدها در مصاحبه‌ای ادعا کرد که در ایران، فوق‌ستاره بود و به او نارو می‌زدند! وی آنقدر ضعیف بود که زیر نظر شفر، تنها ۸ بازی انجام داد.

۵- آنتونی استوکس، جنجالی و بی‌انضباط

آنتونی استوکس، مهاجم اهل جمهوری ایرلند بود که اول در تراکتورسازی تبریز ایران بازی کرد و بعد از چند فصل دوری از فوتبال ایران، با نظر یحیی گل‌محمدی، راهی پرسپولیس شد. او مهاجمی گلزن بود اما به خاطر حاشیه‌هایش هیچ‌وقت نتوانست کاملا درخشان باشد و خاطره‌ی خوبی از خود برجای بگذارد. استوکس ایرلندی برای کمک به پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، پس از بازی در شارجه، از دبی خارج نشد و هیچ‌وقت به پرسپولیس بازنگشت. او در ایرلند به خاطر حمل مواد مخدر، چندباری بازداشت شد. استوکس فوتبالش را از آرسنال آغاز کرد. او در تراکتور، در ۲۳ بازی ۱۱ گل زد و زوج موفقی با لی هری اروین بود اما در پرسپولیس، تنها ۱ بازی کرد و گلی به ثمر نرساند.

۶- بویان نایدنوف (بویان) ضعیف و بازهم شاهکاری از شفر!

بویان نایدنوف (بویان) بازیکن اهل مقدونیه‌ی شمالی بود که بازهم با نظر شفر راهی استقلال شد و عملکرد ضعیفی داشت. او مثل نیمی از بازیکنان ذکر شده، بدهی سنگینی روی دست استقلال گذاشت و مشکل زیادی برای این باشگاه ایجاد کرد. بویان برای استقلال ۴ بازی و برای تیم ملی مقدونیه‌ی شمالی نیز ۴ بازی کرد.

۷- کریستین اوساگونا، یک گل‌زده و پنجره‌ی بسته!

کریستین اوساگونا، مهاجم نیجیریه‌ای و سیه چرده‌ای بود که پس از حضور در ذوب‌آهن، نزدیک به توافق با فولاد بود اما پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی او را هایجک کردند و او سرخپوش شد. این مهاجم که حتی در تمرینات فولاد حضور یافته بود، زوج استوکس بود و کامل مانند او بود! اوساگونا در ذوب‌آهن در ۱۳ بازی، ۲ گل زد و در پرسپولیس در ۷ بازی ۱ گل زد و یک پاس‌گل سرنوشت‌ساز به علی علی‌پور در دربی داد. او ۵ بازی ملی هم برای تیم ملی نیجریه داشت که گلی به همراه نداشت.

۸- سرور جباروف، اسطوره و مرد سال آسیا

سرور جباروف ستاره‌ی ازبک بود که راهی استقلال شد. او ستاره‌ای تمام‌عیار بود اما پس از بازگشت مجددش به آبی‌ها، به علت بسته بودن پنجره‌ی نقل‌و‌انتقالاتی این تیم، راهی سپاهان شد و در جمع طلایی‌پوشان هم درخشید؛ او حتی یک گل در شهرآورد اصفهان به تور دروازه‌ی ذوب‌آهن چسباند. جباروف دو بار جایزه‌ی مرد سال آسیا را برد و یکی از افسانه‌ای ترین بازیکنان تاریخ آسیا، استقلال، سپاهان و لیگ ایران بود. او برای استقلال در دو دوره‌ی حضورش در این تیم، در ۲۷ بازی ۴ گل به ثمر رساند؛ یکی از این گل‌ها، سوپرگلی به تراکتورسازی تبریز بود که دروازه‌ی فرزین گروسیان را از راه دور باز کرد. او در سپاهان هم در ۱۰ بازی ۱ گل به ثمر رساند. جباروف برای تیم ملی ازبکستان در ۱۲۸ بازی، ۲۵ گل به ثمر رساند.

۹- نیلسون جونیور، افسانه‌ای و به‌یاد ماندنی

نیلسون جونیور دروزاه‌بان برزیلی و سیه‌چرده‌ای بود که راهی پرسپولیس شد. او دروازه‌بانی بسیار باکیفیت و افسانه‌ای بود که فقط بیرانوند در تاریخ پرسپولیس توانسته است از او جلو بزند. پرسپولیس که در آن سال‌ها در خط دروازه، ضعف داشت، با نیلسون بیمه شد. نیلسون در ۷۳ بازی ۳۵ کلین‌شیت کرد.

۱۰- لئاندرو پادوانی، فوق‌العاده و افسانه‌ای

لئاندرو پادوانی، مدافع برزیلی، ستاره‌ای بود که توسط فولاد به ایرانی‌ها معرفی شد. او آنقدری خوب بود که الریان قطر او را قرضی از فولاد خریداری کند. او پس از فولاد، در نفت تهران، سپاهان و استقلال هم فعالیت می‌کرد. او با استقلال جاودانه شد و در بازی آبی‌ها با فولاد، دچار قطع نخاع شد و از ناحیه‌ی پا فلج شد. پادوانی پس از این اتفاق تلخ، دیگر نتوانست به فوتبال ادامه دهد. او در مجموع برای تیم‌های ایرانی ۱۲۱ بازی کرد و ۱۳ گل به ثمر رساند.

تهیه و تنظیم: صبح من- استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=19286
  • نویسنده : امیرعلی شعبانی
  • منبع : مجله خبری صبح من
  • 446 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.