تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
3

آشنایی با غذای ملی بیست کشور دنیا

  • کد خبر : 16571
  • 10 خرداد 1402 - 15:26
آشنایی با غذای ملی بیست کشور دنیا
در سفر به هر کشور پیشنهاد می شود که حتما غذای ملی آن کشور را امتحان کنید تا به اصطلاح سفرتان تکمیل شود! در این مطلب غذای ملی کشورهای مختلف دنیا را به شما معرفی می کنیم. مطمئنا معرفی غذای ملی تمام کشورهای دنیا در یک یا حتی چند مطلب امکان پذیر نیست و ما تنها سعی کردیم غذای ملی کشورهای مطرح و توریستی را خدمت شما معرفی کنیم. با ما همراه شوید.

«صبح من» با دانستنی ها: غذای ملی به یک یا چند غذای خاص گفته می شود که مختص یک کشور و منطقه است و به نوعی نماد و سمبل آن کشور به حساب می آید. مثلا اگر به شما بگویند معروف ترین غذای ایتالیا چیست مطمئنا پاستا را نام می برید. سوشی غذای مشهور ژاپن و چلوکباب هم غذای ملی خودمان محسوب می شود.

به گزارش صبح من، در سفر به هر کشور پیشنهاد می شود که حتما غذای ملی آن کشور را امتحان کنید تا به اصطلاح سفرتان تکمیل شود! در این مطلب غذای ملی کشورهای مختلف دنیا را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

۱- ایتالیا

پاستا | Pasta

پاستا یکی از محبوب ترین غذاهای دنیاست و تنوع بیشمار شکل و طرز تهیه آن باعث شده تا همه آن را دوست داشته باشند. پاستا که در ایران ماکارونی نامیده می شود انواع مختلفی دارد و در شکل ها و اندازه های مختلف به نام های ماکارونی، پنه، پاستا صدفی، پاستا پروانه ای، فتوچینی، لازانیا، ریگاتونی و … به بازار عرضه می شود. ایتالیایی ها عاشق پاستا هستند و در زندگی روزمره در وعده های مختلف آن را می خورند. اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم پاستا را باید غذای ملی ایتالیا معرفی کنیم. اما اگر می خواهید دقیق تر در این مورد صحبت کنیم باید بدانید که پاستا راگو آلا بلونز که به نام پاستا بلونز شناخته می شود غذای ملی این کشور است و در مقایسه با سایر پاستاها یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد.

۲- کانادا

پوتین | Poutine

اگر به مناطق مختلف کانادا به ویژه کبک سفر کنید و از محلی ها بپرسید چه غذایی را باید امتحان کنید بدون شک پوتین را به شما پیشنهاد می دهند. پوتین در واقع یک غذای ساده است و از سیب زمینی سرخ کرده، دلمه پنیر یا پنیر تَر (cheese curds) و سس گریوی تهیه می شود و بسیار لذیذ و خوشمزه است. اگر شما هم عاشق سیب زمینی سرخ کرده هستید پس مطمئنا به این غذا هم علاقه مند خواهید شد. کانادایی ها که غذای پوتین را بسیار دوست دارند و آن را غذای ملی خود می دانند و در هر موقعیتی آن را می خورند!

۳- ایران

چلوکباب | Chelo Kebab

خب، نوبتی هم باشد نوبت ایران عزیزمان است. البته همه ما با غذاهای خوشمزه ایرانی آشنا هستیم و شاید نیاز به معرفی نباشد. اما به هرحال حیفمان آمد در مطلب غذای ملی کشورهای مختلف نامی از ایران و غذای ملی آن نبریم. همان طور که می توان حدس زد چلوکباب کوبیده معروف ترین غذای ایرانی و غذای ملی این کشور است. اگرچه انواع دیگر کباب هم در ایران تهیه و مصرف می شود اما حقیقتا هیچ کدام به محبوبیت و شهرت چلوکباب کوبیده نیستند. کباب کوبیده از ترکیب گوشت چرخکرده و پیاز تهیه می شود که به سیخ کشیده می شود و روی ذغال کباب می شود. بعد همراه با برنج ساده یا زعفرانی و همراه با مخلفاتی مثل گوجه و فلفل کبابی و دوغ و سبزی و سالاد سرو می شود.

۴- افغانستان

کابلی پلو | Kabuli Pulao

غذای ملی افغانستان غذایی به نام کابلی پلو است که گاهی کابلی هم نامیده می شود. این غذا از ترکیب برنج، کشمش، هویج و گوشت (معمولا بره) تهیه می شود و غذایی مجلسی به حساب می آید. مردم افغانستان این غذا را به ویژه در ضیافت ها و مناسبت های ویژه مثل مراسم عروسی و میهمانی های مهم و بزرگ تهیه می کنند. این غذا مثل مرصع پلو ایرانی ظاهری بسیار زیبا و رنگارنگ دارد، به همین دلیل گاهی برای زیباتر کردن ظاهر غذا، روی آن را با خلال پوست پرتغال، پسته، خلال بادام و … تزیین می کنند تا بیشتر مناسب ضیافت های رسمی باشد.

۵- ایالات متحده

همبرگر | Hamburger

همبرگر را همه می شناسیم و در تمام کشورهای دنیا سرو می شود. این ساندویچ گرد و خوشمزه از قرار دادن یک تکه بزرگ و گرد گوشت چرخکرده سرخ شده و مخلفاتی مثل کاهو، گوجه و خیارشور لای دو نان گرد مخصوص همبرگر تهیه می شود. البته با افزودن موادی مثل پنیر، ژامبون و … انواع مختلفی از آن را می توان تهیه کرد و در رستوران های می توان منویی مفصل از انواع همبرگر مشاهده کرد. اگرچه واژه همبرگر از شهر آلمانی هامبورگ گرفته شده و گفته می شود که این ساندویچ اولین بار در آلمان اختراع شده اما اما آمریکایی ها به طور ویژه عاشق آن هستند و این ساندویچ در واقع غذای ملی آمریکا محسوب می شود. رستوران های زنجیره ای مشهور مک دونالد که اختصاصا به ارائه همبرگر می پردازد و صدها رستوران مشهور آمریکایی به خوبی گواه این عشق و علاقه هستند.

۶- بلژیک

صدف و سیب زمینی | Moules-frites

مول فریت که از ترکیب صدف خوراکی و سیب زمینی سرخ کرده تهیه می شود غذایی بسیار محبوب و پرطرفدار در بلژیک است و در واقع غذای ملی این کشور محسوب می شود. البته این غذا در فرانسه هم متداول است، اما بلژیکی به طور ویژه عاشق آن هستند. صدف خوراکی در بلژیک بسیار رایج است و در غذاهای مختلف استفاده می شود، اما مول فریت در عین حال که ترکیباتی ساده دارد بسیار محبوب و پرطرفدار است. اگر به بروکسل سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما این غذای خوشمزه و غذای ملی بلژیک را امتحان کنید تا سفرتان به بلژیک را تکمیل کرده باشید.

۷- چین

پکینگ داک | Peking Duck

پکینگ داک یا مرغ پکنی مشهورترین و خوشمزه ترین غذای چین و غذای ملی این کشور به حساب می آید. گوشت اردک به روش خاصی تهیه می شود که در نتیجه، پوست بیرونی اش ترد و برشته و کریسپی و گوشت داخلش نرم و آبدار است و طعمی فوق العاده لذیذ دارد. گوشت اردک در شربت مالتوز آن قدر سرخ می شود تا رنگ پوستش کاملا قهوه ای و برشته بشود و بعد همراه با سس سویا، پیازچه و مخلفات دیگر سرو می شود. نکته جالب در مورد این غذا طعم لذیذ پوست آن است، به حدی که در بسیاری از میهمانی ها اکثر افراد تنها پوست خوش طعم و لذیذش را می خورند و اصلا سمت گوشت اردک هم نمی روند. اگر به چین و به ویژه پکن سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما پکینگ داک را امتحان کنید.

۸- انگلیس

فیش اند چیپس | Fish & Chips

انگلیس و شهر لندن غذاهای خوشمزه زیادی دارد، اما هیچ کدام به شهرت و محبوبیت فیش اند چیپس یا ماهی و سیب زمینی نیستند. فیش اند چیپس غذای ملی انگلیس محسوب می شود و از فیله ماهی سوخاری همراه با سیب زمینی سرخ کرده تهیه می شود. این غذای مقوی و خوشمزه اغلب همراه با نخودفرنگی، سس تارتار و برش های لیموی تازه سرو می شود که باعث خوشمزه تر این غذا می شود. فیش اند چیپس به دلیل آماده شدن سریعی که دارد جزء غذاهای فست فودی محسوب می شود و برای یک وعده غذای خوشمزه و سریع انتخابی بسیار مناسب است. این غذا علاوه بر انگلیس، در کشورهای انگلیسی زبان مثل استرالیا، نیوزلند و کانادا و همین طور سرتاسر دنیا هم محبوب و پرطرفدار شده است.

۹- گرجستان

خاچاپوری | Khachapuri

اگر تا به حال به گرجستان و تفلیس سفر کرده باشید حتما با خاچاپوری آشنا هستید. خاچاپوری غذای ملی گرجستان است و در واقع یک نوع نان و پنیر خوشمزه است که مثل پیتزا تهیه می شود. این غذا در مناطق مختلف به صورت های مختلفی تهیه می شود، اما نوع متداول آن از یک خمیر تهیه می شود که روی آن تکه های پنیر مخصوص ریخته می شود و بعد داخل فر تنوری و برشته می شود. قبل از سرو هم گاهی روی آن تخم مرغ و کره می ریزند و همراه با نوشیدنی های مختلف سرو می کنند. در سفر به تفلیس امتحان کردن این غذای لذیذ و ارزان قیمت را فراموش نکنید.

۱۰- یونان

موساکا | Moussaka

یونان با این که در اروپا قرار گرفته اما به دلیل سلطه طولانی مدت عثمانی ها، شباهت های فرهنگی و غذایی زیادی با منطقه مدیترانه پیدا کرده است. از همین رو سبزیجاتی مثل بادمجان و همین طور دلمه به وفور در غذاهای یونانی مشاهده می شود. یکی از معروف ترین غذاهای این کشور موساکا است که غذای ملی این کشور هم به حساب می آید. موساکا تا حدی شبیه به لازانیا است و از ترکیب لایه لایه مواد مختلف مثل بادمجان یا سیب زمینی، گوشت چرخکرده، سس بشامل و پنیر تهیه می شود. بعد از ترکیب مواد آن را داخل فر قرار می دهند تا کاملا بپزد و لایه رویی آن هم برشته و طلایی بشود. موساکا را می توان به صورت کاملا گیاهی هم درست کرد یا به مواد اولیه ش به سلیقه خود چیزی کم یا اضافه کرد. این غذا طرز تهیه بسیار ساده ای دارد اما در عین حال بسیار خوشمزه و مقوی است.

– ژاپن

سوشی | Sushi

سوشی یکی از معروف ترین غذاهای ژاپنی است که با ظاهر زیبا و تنوع فراوانی که دارد در سرتاسر دنیا محبوب و پرطرفدار شده است. این غذا عمدتا از ترکیب نوعی لجن و برنج پخته شده به همراه سبزیجات دیگر تهیه می شود و غذای ملی کشور ژاپن است. سوشی در طریقه سنتی با استفاده از ماهی خام تهی می شود، اما از آن جا که بسیاری نمی توانند ماهی خام را تحمل کنند با ماهی پخته و حتی سوخاری هم تهیه می شود. آشپزی ژاپن جزء سلامت ترین غذاهاست و سوشی هم به عنوان غذای ملی کشور ژاپن به خوبی فرهنگ آشپزی سالم این کشور را نشان می دهد.

۱۲- مالزی

ناسی لماک | Nasi Lemak

غذای ملی کشور مالزی غذایی برنج و خوش عطر و بو به نام ناسی لماک است که از برنج پخته شده در شیر نارگیل، علف لیمو، زنجبیل و سایر ادویه های معطر تهیه می شود. ناسی لماک البته در کشورهای همسایه مثل سنگاپور، برونئی و جنوب تایلند هم مصرف می شود اما غذای ملی مالزی به شمار می رود. این برنج معطر معمولا همراه با تخم مرغ آبپز، سس سامبال و بادام زمینی بوداده شده و … سرو می شود. از آن جا که ذائقه ما ایرانی ها با برنج سازگار است مطمئنا با این غذا هم رابطه خوبی برقرار خواهید کرد و از طعم خوش عطر و بوی آن لذت خواهید برد. بنابراین اگر به مالزی سفر کردید حتما ناسی لماک را امتحان کنید.

۱۳- مکزیک

تاکو | Taco

تاکو هم یکی از آن غذاهای مشهوری است که امروزه در سرتاسر دنیا محبوب و پرطرفدار است. این غذای مکزیکی از نان تورتیلا تا شده تهیه می شود که داخلش با مواد مختلف پر شده است. تاکو غذای ملی کشور مکزیک است و در تهیه آن از انواع گوشت بره، گاو، مرغ، غذای دریایی و سبزیجات و پنیر می توان استفاده کرد. تاکو از آن دست غذاهایی است که باید با دست خورده شود و به دلیل طعم لذیذ و سس های خوشمزه ای که همراهش خورده می شود نه تنها در مکزیک بلکه در سرتاسر دنیا محبوب است. تاکو معمولا همراه با سس سالسا، فلفل چیلی، آووکادو، جعفری ساتوری شده، گوجه، پیاز و کاهو سرو می شود. غذاهای مکزیکی به خوشمزه بودن معروف هستند و در این میان، تاکو از همه معروف تر و محبوب تر است.

۱۴- هند

چیکن تندوری | Tandoori Chicken

نام بردن از یک غذای مشهور هندی واقعا دشوار است؛ چرا که به هر گوشه از این کشور پهناور که سفر کنید با آداب و رسوم و غذاهای متفاوت و متنوعی روبرو خواهید شد. با این حال، برخی از غذاهای هندی بیش از همه شهرت پیدا کرده اند و به عنوان غذای ملی کشور هند محسوب می شوند. برای تهیه چیکن تندوری مرغ را در ترکیبی از ماست و ادویه های معطر هندی مزه دار می کنند و بعد داخل تنور سنتی (هیزمی) کباب می کنند. این مرغ بسیار خوشمزه و خوش عطر و بو است و در رستوران های هند معمولا همراه با برنج یا نان هندی خورده می شود. هرچند امروزه در سرتاسر دنیا رستوران های هندی زیادی وجود دارند و این غذا را سرو می کنند اما مطمئنا امتحان کردن آن در خودِ کشور هند لطف و صفای دیگری دارد. بنابراین اگر به هند سفر کردید حتما چیکن تندوری را امتحان کنید.

۱۵- مجارستان

گولاش | Goulash

گولاش غذای ملی کشور مجارستان است و در واقع یک نوع خوراک خوشمزه است که از ترکیب گوشت، حبوبات و ادویه های مختلف مثل پاپریکا تهیه می شود. گولاش امروزه علاوه بر مجارستان، در کشورهای اروپای مرکزی و بخش هایی از اروپای شرقی هم متداول است، اما اصالتا این غذا متعلق به مجارستان است. جالب است بدانید که این غذا ریشه در قرون وسطی دارد و ابتدا غذای چوپانانی بود که دور از خانه در دل طبیعت بودند. بعدها مواد دیگری به این خوراک اضافه شد و به شکل گولاش امروزی در آمد. در حال حاضر خوراک گولاش غذای ملی کشور مجارستان و سمبل و نماد این کشور محسوب می شود.

۱۶- برزیل

فیجوادا | Feijoada

اگر به برزیل سفر کنید در تمام رستوران ها با غذای فیجوادا روبرو خواهید شد. این غذا در واقع نوعی خوراک و خورش است که از ترکیب لوبیا سیاه، گوشت و سبزیجاتی مثل گوجه، سیب زمینی و هویج تهیه می شود و در آخر همراه با برنج یا نان سرو می شود. جالب است بدانید که این غذا اصالتی پرتغالی دارد اما امروزه آن قدر وارد فرهنگ و آشپزی برزیل شده که غذای ملی این کشور محسوب می شود.

۱۷- بنگلادش

برنج و ماهی | Fish and Rice

غذای ملی کشور بنگلادش نوعی ماهی پلو است که با استفاده از نوعی ماهی خاص تهیه می شود. بنگلادشی ها عاشق آن هستند و آن را معرف آشپزی خود می دانند. برای تهیه این غذای خوش طعم، ماهی را مزه دار می کنند و بعد داخل برگ موز بخارپز می کنند. معمولا مقداری از سسی که ماهی در آن مزه دار شده را کنار می گذارند و در آخر روی ماهی پخته شده می ریزند. این ماهی خوشمزه همراه با برنج ساده و سبزیجات سرو می شود و در بنگلادش بسیار محبوب و پرطرفدار است.

۱۸- آذربایجان

دلمه | Dolmasi

دلمه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و مدیترانه مثل ایران خودمان رایج و متداول است. دلمه انواع مختلفی دارد و در سبزیجات مختلف مثل بادمجان، گوجه، کلم و … می توان آن را تهیه کرد. با این حال دلمه برگ مو بیش از همه محبوبیت دارد و در بسیاری از کشورها تهیه می شود. اما بیش از همه در کشور آذربایجان می توان این غذای لذیذ و خوشمزه را پیدا کرد و آذری ها دلمه را غذای ملی کشور آذربایجان می دانند. همان طور که احتمالا می دانید برای تهیه دلمه، گوشت چرخکرده، برنج و سبزیجات معطر را با هم ترکیب می کنند و بعد، مایه دلمه را لای برگ های تازه و جوان مو می پیچند یا داخل بادمجان، کدو سبز و .. قرار می دهند و با سس مخصوص می پزند.

۱۹- فرانسه

کرپ | Crepe

فرانسه به خاطر غذاهای لذیذ و خوشمزه اش شهرت دارد و بسیاری از غذاهای فرانسوی در زمره محبوب ترین غذاهای جهان قرار دارند. اگر بخواهیم یک غذای فرانسوی را به عنوان غذای ملی این کشور نام ببریم کمی کارمان دشوار خواهد بود. با این حال، خود فرانسوی ها کرپ که نوعی پنکیک نازک است را غذای ملی کشور فرانسه می دانند و بسیار به آن علاقه مندند. کرپ با استفاده از آرد گندگ تهیه می شود و به صورت یک پنکیک یا نان خیلی نازک سرخ می شود و بعد داخل آن مواد مختلفی قرار می دهند و کرپ را روی مواد تا می کنند. داخل کرپ می توان هم مواد شیرین مثل مربا، شکلات، خامه و … ریخت و هم آن را با مواد شوری مثل سوسیس، پنیر، قارچ و … پر کرد و به همین شکل سرو کرد. کرپ در فرانسه به شدت محبوب است و فرانسوی ها آن را در وعده های مختلف صبحانه، میان وعده و عصرانه میل می کنند.

۲۰- تایلند

پاد تای | Pad Thai

آخرین موردی که به شما معرفی می کنیم غذای ملی کشور تایلند است. پاد تای یا پد تای که به نودل سرخ شده تایلندی هم شهرت دارد غذای ملی این کشور است و نماد و سمبل تایلند محسوب می شود. این غذای خوشمزه از نودل برنج سرخ شده همراه با تخم مرغ همزده، سس ماهی، بادام زمینی بوداده شده، تکه های مرغ و میگو و … تهیه می شود و بسیار خوش عطر و خوش طعم است. پاد تای در تایلند معمولا به صورت غذای خیابانی و در ظرف کوچک فروخته می شود و مردم تایلند تقریبا هرروز آن را می خورند. انواع مختلفی از این غذا به صورت های شیرین یا شور وجود دارد. از آن جا که تایلند و شهرهای مختلف آن مقصد گردشگری محبوبی به شمار می رود پیشنهاد می کنیم در سفر به این کشور حتما پاد تای خوشمزه را امتحان بکنید.

مطمئنا معرفی غذای ملی تمام کشورهای دنیا در یک یا حتی چند مطلب امکان پذیر نیست و ما تنها سعی کردیم غذای ملی کشورهای مطرح و توریستی را خدمت شما معرفی کنیم.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=16571

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.