تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
1

(عکس) معبدی پر از گربه‌هایی که آرزوها را برآورده می‌کنند!

  • کد خبر : 16382
  • 09 خرداد 1402 - 11:53
(عکس) معبدی پر از گربه‌هایی که آرزوها را برآورده می‌کنند!
به محض ورود به معبد گوتوکوجی در ژاپن، صدها مجسمه‌های گربه‌ای می‌بینید که یک دست‌شان بالاست و به شما نگاه می‌کنند. اما چرا این گربه‌ها، این قدر مشهور شده و در سراسر دنیا نماد شانس هستند؟ اصلا اسم آنها چیست؟ برای پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها، با ما همراه باشید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: ژاپنی‌ها عاشق افسانه و داستان‌های اسطوره‌ای هستند و معتقدند که اگر بعضی علائم و مجسمه‌ها را در خانه یا محل کارشان استفاده کنند، برای‌شان شانس و خوش‌یمنی می‌آورد. مثلا معبدی در توکیو هست به اسم گوتوکوجی که پر از مجسمه‌های سفالی گربه‌ای به اسم مانِکی نِکو است؛ منظورمان همان گربه‌های سفیدرنگی است که یک دست‌شان بالاست و با لبی خندان به روبرو نگاه می‌کنند. ژاپنی‌ها می‌گویند که در این معبد هرکسی آرزویی داشته باشد و آرزویش برآورده شده باشد، باید گربه‌ای سفالی به معبد بدهد. با ما همراه باشید تا با معبد گربه های مانکی نکو آشنا شویم.

به گزارش «صبح من»؛ در منطقه‌ی سِتاگایا (Setagaya) در شهر توکیو، معبد «گوتوکوجی» قرار گرفته که پر از مجسمه‌های «مانکی نکو» است. براساس فرهنگ سنتی ژاپن، در دوره‌ی Edo و در قرن ۱۷ میلادی، گربه‌ای، فرمانروای فئودالی را از طوفانی خطرناک نجات می‌دهد. گربه‌ی داستان ما، در حالی که پنجه‌هایش را تکان می‌داد او را به داخل معبد «گوتوکوجی» توکیو دعوت می‌کند تا طوفان به او آسیبی نرساند. فرمانروا که عضوی از خاندان قدرتمند ژاپنی بود، حامی این معبد شد و قول داد که به رونقش کمک کند.

بعد از این تاریخ است که معبد «گوتوکوجی» بیشتر به اسم معبد «مانکی نکو (maneki-neko)» یا «گربه‌ی اشاره کننده» شناخته می‌شود؛ گربه‌ای که در سراسر ژاپن نماد خوش‌شانسی است. اما محبوبیت این گربه به داخل مرزهای ژاپن ختم نشد بلکه به چین و سایر کشورهای آسیای شرقی هم راه پیدا کرد. به همین دلیل است که «مانکی نکو» در موسسات ژاپنی و چینی آسیا و سایر کشورهای جهان به وفور پیدا می‌شود.

تزئین محوطه معبد با مجسمه‌های گربه مانکی نکو

برای پیدا کردن این معبد، همانطور که گفتیم باید به منطقه‌ی «سِتاگایا» در توکیو بروید. به محض ورود به این معبد صدها مجسمه‌های گربه‌ای می‌بینید که یک دست‌شان بالاست و به شما نگاه می‌کنند. این گربه‌ها در اطراف مجسمه‌ی کانون (Kannon) یا الهه بودا هستند.

بهشتی از گربه‌های شانس

بازدید کنندگان «گوتوکوجی» می‌توانند مجسمه کوچکی از گربه مانکی نکو را بخرند و قبل از ترک معبد، روی آن آرزوی خود را بنویسند، سپس مجسمه را روی مقبره بگذارند و با امید برآورده شدن آرزویشان، معبد را ترک کنند. البته کسانی که مجسمه را برای خوش‌شانسی خریداری می‌کنند، اجازه دارند که مانکی نکو را به خانه ببرند، اما طبق سنت معبد، اگر شخص به آرزوی خود برسد، توصیه می‌شود که مجسمه را به مقبره توکیو برگرداند تا از این راه، قدردانی‌اش را نسبت به مجسمه نشان دهد.

مجسمه‌های گربه‌ای پنجه‌ی راست‌شان را به عنوان نماد استقبال از ثروت و کامیابی بالا برده‌اند.
گربه‌ای فسقلی روی گربه‌ی بزرگ

به جز خرید گربه‌ مانکی نکو، می‌توانید از معبد گوتوکوجی، کاغذ پیشگویی یا o-mikuj بخرید. این کاغذها بیشتر در معابد بودایی و شینتو پیدا می‌شوند. در کنار این کاغذها، پلاک‌های چوبی به اسم ema هستند که می‌توانید دعای‌تان را روی آن‌ها بنویسید و به دیوار معبد آویزان کنید.

فردی روی پلاک آرزو کرده تا دوستش هرچه زودتر خوب شود.

در محوطه‌ی معبد، قبرستانی هست که به احتمال زیاد، قبرهای خانوادگی طایفه‌ی li ژاپن است. همان خانواده‌ی فئودال در دوره‌ی edo که یکی از اعضایش را همان گربه‌ی معروف نجات داد.

وقتی از معبد بیرون آمدید، با فروشگاه‌های سوغاتی فروش زیادی روبرو می‌شوید که گربه‌ی شانس می‌فروشند. اگر خواستید، می‌توانید از این فروشگاه‌ها هم خرید کنید.

قطارهای متروی ژاپن که نقش گربه روی آن نقاشی شده است.

معبد «گوتوکوجی» به راحتی با خط قطار «توکیو – سِتاگایا» از مرکز توکیو قابل دسترسی است. وقتی به ایستگاه «میانوساکا» رسیدید، حدود پنج دقیقه طول می‌کشد تا با پیاده‌روی به معبد «گوتوکوجی» برسید. این مکان هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز است و برای ورود به آن لازم نیست پولی بپردازید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=16382

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.