تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
1

آشنایی با داستان شکل گیری بیست لوگوی معروف جهان

  • کد خبر : 16344
  • 08 خرداد 1402 - 16:17
آشنایی با داستان شکل گیری بیست لوگوی معروف جهان
در سراسر جهان، لوگوهای معروف بسیاری وجود دارند که نام برخی از آن‌ها برای ما شناخته شده است. اپل، آدیداس و... از جمله این لوگوهای معروف هستند. اما چیزی که جالب است، این است که طراحی این لوگوها برگرفته از داستان‌هایی است و هر یک از طراحان این لوگوها بر اساس مفهوم مشخصی آنها را طراحی کرده‌اند. در این مطلب با مفهوم بیست لوگوی معروف جهان بیشتر آشنا خواهید شد. لوگوی برندهای معروفی که به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند و در مکان‌های عمومی و خصوصی، از آنها استفاده می‌شود.

«صبح من» با دانستنی ها: در سراسر جهان، لوگوهای معروف بسیاری وجود دارند که نام برخی از آن‌ها برای ما شناخته شده است. اپل، آدیداس و… از جمله این لوگوهای معروف هستند. اما چیزی که جالب است، این است که طراحی این لوگوها برگرفته از داستان‌هایی است و هر یک از طراحان این لوگوها بر اساس مفهوم مشخصی آنها را طراحی کرده‌اند.

به گزارش صبح من، در این مطلب با مفهوم چند لوگوی معروف جهان بیشتر آشنا خواهید شد. لوگوی برندهای معروفی که به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند و در مکان‌های عمومی و خصوصی، از آنها استفاده می‌شود.

۱- لوگوی اپل

راب جانوف، طراح لوگوی اپل، درباره طراحی این لوگو می گوید که یک روز کمی سیب خریده بود و آنها را در ظرفی قرار داد. چند دقیقه بعد، یکی از سیب‌ها را برداشت و به آن گاز زد. سپس به این فکر افتاد که کلمه‌ی “بایت” در زبان انگلیسی به معنی “گاز زدن” است که با حوزه‌ی دانش کامپیوتر مرتبط می‌شود. به همین دلیل، او لوگوی شرکت اپل را به شکل یک سیبی که گاز زده شده بود، طراحی کرد.

لوگوی اپل، شاید یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان باشد. طراحی این لوگو برگرفته از داستان خورشید و میوه الهام گرفته است. آیکون اپل در واقع یک سیب با دندانه هایی برای نشان دادن قدرت و تقویت برند است.

۲- لوگوی آدیداس

“آدیداس” نامی است که از نام موسس این شرکت یعنی “ادولف داسلر” گرفته شده است. لوگوی این شرکت در طول زمان چندین بار تغییر کرده است، اما همواره سه خط افقی بر روی آن باقی مانده است که نماد کوه هستند. این لوگو نشان دهنده روحیه و انگیزه برای پیشرفت و پیروزی است و بسیاری از ورزشکاران در رقابت‌های خود برای به دست آوردن این پوشش افتخاری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آدیداس یکی از محبوب‌ترین برندهای ورزشی دنیاست و لوگوی آن با سه خط مواجه است. این سه خط به تعداد ۳ برای نشان دادن سه مفهوم قدرت، زیبایی و سرعت طراحی شده اند. این مفاهیم به دلیل برنامه های ورزشی که از این برند استفاده می‌کنند، بسیار مناسب به نظر می‌رسند.

۳- لوگوی آمازون

خط نارنجی زیر لوگوی آمازون نمادی از رضایت مشتری است و نشان می‌دهد که آمازون به رضایت مشتریان خود اهمیت می‌دهد. همچنین، این خط به صورت امتدادی از حرف A تا Z که در الفبای انگلیسی وجود دارد، نماد تنوع و گستردگی محصولات موجود در آمازون است. به این معنی که آمازون انواع محصولات مختلف از A تا Z را ارائه می‌دهد.

لوگوی آمازون یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان است که برای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فروشگاهی و تکنولوژی در جهان طراحی شده است. لوگوی آمازون به شکل یک پیشانی با تاج آمازون (Amazon Crown) به نمایش در آمده که حروف A تا Z درون آن قرار گرفته‌اند. این لوگو به صورت آبی رنگ با پس زمینه سفید طراحی شده است. این لوگو به دلیل نمایش حروف A تا Z نشان دهنده گستردگی محصولاتی است که شرکت آمازون در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. همچنین، تاج آمازون نشان دهنده برتری و تمایل به پیشرفت در عرصه فناوری و تجارت است.

۴- لوگوی تویوتا

لوگوی تویوتا شامل سوراخ سوزنی است که نخ از آن رد شده است و تویوتا با لوگوی خود، به ریشه‌های تخصصی خود که از صنعت ریسندگی آغاز شده است، اشاره می‌کند. لوگوی تویتا، یکی از برندهای بزرگ و مشهور در صنعت خودروسازی است. این لوگو شامل سه قسمت به رنگ قرمز، سفید و سیاه است.

قسمت قرمز نمایانگر شور و حماسه و همچنین گذشته تاریخی که این شرکت در آن به وجود آمده است. رنگ سفید به عنوان رنگ پاکیزگی و بی‌عیبیت و رنگ سیاه به عنوان نشانه قدرت و توانمندی در این لوگو نمایش داده شده‌اند. همچنین حلقه‌های بزرگ در لوگوی تویوتا، هماهنگی و ارتباط درونی بین محصولات و خدمات شرکت را نمایش می‌دهند. به طور کلی، این لوگو نشان می‌دهد که تویوتا به عنوان یک شرکت پویا، با تمرکز بر کیفیت و هماهنگی درونی، در جهت توسعه و پیشرفت برای رضایت مشتریان خود قدم برمی‌دارد.

۵- لوگوی Hyundai

بسیاری از افراد تصور می‌کنند لوگوی “هیوندای” کره جنوبی تنها حرف اول نامش است. اما حرف “H” نماد دو فرد است (مشتری و نماینده شرکت) که با هم‌دست می‌دهند.

۶- لوگوی vaio

وایو را که حتماً می شناسید نامی تجاری که سونی بر لپ تاپ هایش نهاده است. فکر می کنید در لوگوی وایو پیامی نهان وجود دارد؟ اگر کمی هوشمند باشید، پاسختان «بله» است. دو حرف اول Vaio نمایانگر سیگنال های آنالوگ و دو حرف دوم آن که شبیه ۰ و ۱ هستند، سیگنال های دیجیتال را نشان می دهند.

۷- لوگوی Evernote

فیل‌ها به قدرت حافظه بالا شهرت دارند و می‌توانند چهره افراد و حوادث را به خاطر بسپارند. به همین دلیل “اورنوت” که یک اپلیکیشن یادداشت‌برداری است، از تصویر فیل استفاده کرده است. اما گوش فیل اندکی تا شده است، درست همان‌طور که افراد گوشه کتاب را تا می‌کنند تا بدانند تا کجا مطالعه کرده‌اند.

۸- لوگوی Fedex

‎لوگوی شرکت FedEx را شاید بتوان بهترین نمونه از نشان هایی با مضمون های پنهان برشمرد. اگر با دقت در این لوگو دقت کنید، متوجه نمادی که بین دو حرف E و x ساخته شده، خواهید شد. این فلش نشانگر سرعت و دقت است. مهمترین فاکتورهای شرکتی مانند FedEx.

۹- Nike

اولین لوگو از ۲۵ لوگو مشهور مربوط به نایک است.نایک افسانه ای به عنوان یک شرکت وارد کننده Blue Ribbon Sports شروع به کار کرد.در سال ۱۹۷۱ این برند تصمیم گرفت تا به تولید کفش های ورزشی بپردازد و بدین ترتیب برند نایک را آنگونه که امروزه می شناسیم تاسیس کرد.

جالب است بدانید که بنیانگذار نایک ، فیلیپ نایت در ابتدا نماد معروف این شرکت را بی اهمیت خواند،باورتان میشود؟!

لوگو نایک توسط کارولین دیویدسون ساخته شده که برای طراحی آن فقط ۳۵ دلار دستمزد گرفته و این شاهکار را خلق کرده!

دیویدسون با الهام از الهه یونایی نایک،سرعت و حرکت را از طریق نماد منتقل کرد.در سال ۱۹۷۸ موسس نایک با اضافه کردن یک فونت جسورانه لوگو خود را ارتقا داد.هیچ کس فکرش را نمیکرد که این شکل هندسی عجیب و غریب به زودی به یکی از معروفترین نماد های گرافیکی جهان تبدیل شود.

با گذشت زمان و محبوب شدن این برند تصمیم گرفتند که نام شرکت را از لوگو بیرون بکشند تا آرم به یاد ماندنی تری داشته باشند،برای ۳۵ دلار لوگو چندان بدی نیست؟اینطور نیست؟

۱۰- کوکاکولا

شرط میبندم که نمیدانستید که لوگو کوکا کولا توسط یک حسابدار معمولی به نام فرانک میسون رابینسون ساخته شده!بارز ترین ویژگی این لوگو قلم زیبا و روانی است که در در اواخر قرن نوزدهم در اسناد و مکاتبات مورد استفاده قرار میگرفت.

در سال ۱۹۸۰ این برند تصمیم گرفت با تزئین کردن با چرخشهای پیچیده در کاراکتر ها شکل پیچیده تری به آن بدهد.در چرخش های کاراکتر های C گیلاس هایی از آن ها آویزان بودند که گویی از شاخه های درخت آویزان هستند.علیرغم تلاش های بسیار،طراحی جدید به مدت طولانی به چشم نمیخورد و امروز میتوانیم الگوی قدیمی رابینسون را روی بطری های کوکا کولا مشاهده کنیم.در برخی اوقات شما نمیتوانید طرح اصلی را دستخوش تغییرات زیاد کنید.

۱۱- فورد

آیا می دانید که فورد سومین شرکت خودروسازی است که توسط افسانه هنری فورد تأسیس شد؟اولین کار او به سختی پیش رفت.در مورد دومین شرکتش که بعدا به کادیلاک معروف شد فورد آن را به خواست خودش ترک کرد. نماد اصلی برای form motor یک آیکون با پس زمینه سیاه بود که بیش از حد تزئین شده بود و روی نام نام شرکت نوشته شده بود.در سال ۱۹۲۷ فورد با راه اندازی مدل جدیدش ( For Model A) این شرکت تصمیم گرفت هویت شرکت خود را بروز کند.

اکنون ما این برند را با یک آرم بیضی شکل آبی رنگ که نام برند در وسط آن با رنگ سفید با یک فونت زیبا نوشته شده است میشناسیم و از سال ۱۹۲۷ تا امروز تقریبا شکل اصلی خود را حفظ کرده است.

۱۲- پپسی

پنحمین لوگو از ۲۵ لوگو مشهور مربوط به پپسی است.در سال ۱۸۹۳، کالب برادام تصور نمیکرد که لوگو او به عنوان سمبل تصویری قرن بیستم و شکل دهنده فرهنگ مدرن نقش داشته باشد.این نماد اولین تحول خود را در سال ۱۹۶۲ پشت سر گذاشت و کلمه Cola را از لوگو خود حذف کرد.اکنون این آرم فقط کلمه پپسی را بر روی یک آیکون گرد که شامل رنگ های قرمز،سفید و آبی است نشان میدهد.

به هر حال نماد گرد نشان دهنده سر بطری پپسی است که بسیار هوشمندانه طراحی شده است.در بین سال های ۱۹۷۱ و ۲۰۰۵ این طرح شکل اصلی خود را حفظ کرده بود و هر چند سال شاهد تغییراتی جزئی در آن بودیم که با هر بار تغییر شکل ساده تری به خود میگرفت.

۱۳- مرسدس بنز

باورش سخت است اما در اوایل قرن بیستم آرم مرسدس بنز ( که در گذشته با نام شرکت دایملر مونورز شناخته میشد) تصویری بسیار متفاوت با آرم امروزی داشت.اولین لوگوی این شرکت یک شکل بیضوی شکل با پس زمینه سیاه بود که با یک فونت خاص اسم شرکت بر روی آن نوشته شده بود.

با این حال آیا میدانید چرا این شرکت نام مرسدس را دارد؟نام این شرکت برگرفته از نام دختر امیل جلینک تاجر بزرگ اتریشی است.تنها ۷ سال بعد در سال ۱۹۰۹،دایملر دو علامت تجاری که یکی ستاره سه گوشه و دیگری ستاره چهار گوشه بود به ثبت رساند که در نهایت ستاره سه گوشه به عنوان سمبل جدید این شرکت انتخاب شد.

از سال ۱۹۱۰، تمام اتومبیل های مرسدس بنز دارای یک ستاره درخشان در رادیاتور خود بودند.در سال ۱۹۱۶،این ستاره در یک دایره قرار گرفت که نماد را تیزتر و شیک تر نشان میداد.شایان ذکر است که در سال های ۱۹۱۶ تا ۱۹۲۱، این آرم دارای دایره دیگری بود که کلمه مرسدس در لبه داخلی آن نوشته شده بود.

در سال ۱۹۲۶ با اداغام دو غول خودروسازی یعنی DMG و Benz،مرسدس تصمیم گرفت که یک نماد جدید زیبا طراحی کند که ترکیبی از شرکت بنز و  DMG باشد.و بدین ترتیب در نماد جدید کلمه مرسدس و بنز هر کدام در لبه داخلی این برند نوشته شدند.

در سال ۱۹۹۶ شرکت تصمیم گرفت که به ریشه های اصلی خود برگردد و بدین ترتیب تنها ستاره سه گوشه را در لوگو به همراه نام شرکت قرار داد و تا الان از همین لوگو استفاده میشود و تغییرات چندانی نداشته است.

۱۴- گوگل

تاریخچه متنوع لوگو های گوگل چندان قدیمی نیست و از سال ۱۹۹۷ شروع میشود.نسخه اولیه لوگو این شرکت توسط سرگئی برین بنیانگذار غول فناوری اطلاعات در GIMP ساخته شد.

بعد ها گوگل با اضافه کردن یک علامت تعجب به آخر آن تلاش کرد که از لوگو شرکت یاهو تقلید کند تا شاید بتواند کمی از محبوبیت این شرکت به نفع خودش استفاده کند.اما Ruth Kedar با درک اینکه کپی کار مناسبی برای یک شرکت که روز به روز پیشرفت میکند و چشم انداز بزرگی دارد نیست در سال ۲۰۰۰ علامت تعجب را از آرم گوگل حذف کرد.آرم جدید این شرکت تا سال ها محبوبیت خود را حفظ کرد و در سال ۲۰۱۵ گوگل آخرین نسخه لوگو خود را رونمایی کرد و شکوه گرافیک آرم خود را به رخ کشید.

۱۵- مایکروسافت

لوگو اصلی مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ طراحی شد و تا ۴ سال بعد یعنی ۱۹۷۹ مورد استفاده قرار گرفت.در سال ۱۹۸۰،این شرکت مشتاق تصمیم گرفت تا کلمه مایکروسافت را با یک خط ساده تر و شیک تر باز طراحی کند.

در سال ۱۹۸۲ یک آرم جدید از این شرکت طراحی شد که به نوبه خود بسیار عجیب و غریب بود که یک O با طرحی عجیب در بین کلمه مایکروسافت دیده میشد.طرفداران این برند به قدری عاشق این طراحی بودند که تغییر طرح آن در سال ۱۹۸۷ باعث بروز واکنشهای جدی از سوی مردم شد.

به هر حال طرح جدید توسط scott bake طراحی شد،در لوگو جدید شکافی بین کلمه O و S دیده میشد که نشان دهنده ارتباط سریع بود.در اواخر دهه ۹۰ لوگو این شرکت در لیست برترین نماد های گرافیکی جهان قرار گرفت.

۱۶- Canon 

میتوانم شرط ببندم که فقط طرفداران دوآتیشه canon میدانستند که لوگو اولیه این شرکت یک الهه رحمت است که توسط بوداییان پرستیده میشد.با این حال این شرکت در روز های اولیه خود با نام تجاری Seiki Kogaku Kenyudho شناخته میشد.

به دنبال یک موفقیت بزرگ در سال ۱۹۳۵ این شرکت تولیدات خود را گسترش داد و هویت برند خود را تجدید حیات کرد.در نتیجه از سال ۱۹۵۶ همه ما آرم این شرکت را با لوگو مشهور قرمز رنگ میبینیم و مطمئنا بسیاری از عکاسان با دیدن لوگو آن چشمانشان برق میزند.

۱۷- بی ام و

اسطوره اتومبیل BMW : Bayerische Motoren Werke GmbH در نتیجه ادغام در سال ۱۹۱۶ توسط دو شرکت تولید کننده موتور هواپیما به نام های Rapp Motorenwerke و Flugmaschinenfabrik که متعلق به Gustav Otto است میباشد.نماد اولیه این شرکت یک آرم گرد بود که توسط Rapp-Motorenwerke استفاده میشد.این لوگو نشان دهنده یک اسب و یک پرچم سفید و آبی است.در واقع در آرم BMW از یک دو ربع سفید و یک دو ربع آبی رنگ در یک دایره سیاه رنگ تشکیل شده بود.

پس از جنگ جهانی دوم ، پس از اینکه این شرکت دیگر نیازی به ساخت تجهیزات برای اهداف نظامی نداشت ، قصد داشت وارد دنیای خودرو شود.حیرت انگیز است که لوگویی که در سال ۱۹۱۷ طراحی شده چقدر باشکوه است و حتی امروزه نیز به یکی از بهترین لوگو های دنیا مشهور است.سازنده این خودرو نیازی به تغییرات در این لوگو نداشت.قابل توجه ترین تغییر در این لوگو در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و آرم این شرکت جلوه ای سه بعدی به خود گرفت.

۱۸- فولکس واگن

همه چیز از زمانی شروع شد که شرکت پورشه برای یافتن بهترین طراحی برای خودروی جدید فولکس واگن،مسابقه ای را برگزار کرد.این مسابقه را Franz Reimspiess که یک طراح بود برد.از دیگر دستاورد های این فرد ارتقا موتور یکی از ماشین ها در دهه ۳۰ بود.

نماد اصلی سیاه و سفید مخفف VW به همراه یک swastika (صلیب شکسته آلمان نازی) که بازتابی از رژِیم حاکم بر آن زمان یعنی هیتلر است را نشان میدهد.در آرم دوم از swastika استفاده نمیشد و سعی کردند از نماد چرخ اتومبیل برای طرح جدید استفاده کنند.پس از جنگ جهانی دوم و تقسیم آلمان بخشی از این شرکت به کنترل ارتش انگلیس درآمد و نام آن را به bettle تغییر نام دادند،اما هر حال دو حرف VW از این سانسور جان سالم به در بردند و دایره های آن به دلیل ارتباط با آلمان نازی حذف شدند.

بعد ها به دلیل این که دولت انگلیس نتوانست صاحبان اصلی کارخانه را پیدا کند آن را به دولت آلمان واگذار کرد.با گذشت سال ها این برند خودروسازی از طرح سیاه و سفید خود صرف نظر کرد و آن را با رنگ آبی و خاکستری جایگزین کرد.

۱۹- لوگوی اچ پی

لوگو معروف کمپانی Hewlett-Packard در سال ۱۹۳۹ خلق شد و تقریبا تا امروز، بدون تغییر بوده است. در سال ۲۰۱۱ صحبت‌هایی مبنی بر تغییر شکل لوگو و مدرن‌سازی آن صورت گرفت که در همان حد صحبت باقی ماند. شاید یکی از دلایل اینکه یکی از معروف ترین لوگوهای دنیا است هم همین بدون تغییر و ساده بودن آن است. H و P حروف اول موسسین این کمپانی است. خارج شده این دو حرف از دایره هم نماد نوآوری است.

۲۰- لوگوی المپیک

المپیک که از سال ۱۹۱۲ در سراسر دنیا شناخته می‌شود، دارای لوگوی معروفی است که از پنج حلقه متصل به هم تشکیل شده است. این پنج حلقه نماد ۵ قاره آمریکا، آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه است و رنگ‌های این لوگو از لوگوهای خاص و معروف، نماد پرچم‌های تمام کشورهای شرکت کننده در آن هستند.

جمع آوری و تنظیم: صبح من

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=16344
  • منبع : نمناک، دانادیزاین، طراحی فلامینگو، پلازا
  • 441 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.