تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
3

طرز تهیه دیگچه مشهدی؛ یک دسر خوشمزه و ساده

  • کد خبر : 14399
  • 12 اردیبهشت 1402 - 14:21
طرز تهیه دیگچه مشهدی؛ یک دسر خوشمزه و ساده
دسر دیگچه هم بسیار خوشمزه است و هم این که دستور پخت آسانی دارد. دیگچه یکی از دسرهای محلی شهر مشهد است. این دسر از قدیمی‌تری دسرهای ایرانی بوده و طرز تهیه آن تقریبا مشابه با شیر برنج است اما تفاوت‌هایی هم دارد.

«صبح من» با آشپزی: درست کردن دسر و پیش غذا بی‌شک برای هر بانوی ایرانی بسیار لذت‌بخش است. دسرهایی که طعم‌های مختلف و منحصر به فردی دارند، بی تردید اشتهای هر کسی را زیاد می‌کنند. شما می‌توانید در خانه با برخی مواد دسرهای بسیار خوشمزه‌ای درست کنید، فقط کافیست که طرز تهیه‌اش را یاد بگیرد.

در این مطلب طرز تهیه دسر دیگچه را برای شما آماده کرده‌ایم که یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و محبوب است. اگر به دنبال آماده گرفتن یک دسر خوشمزه و در عین حال راحت هستید، اصلا این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش صبح من، دسر دیگچه هم بسیار خوشمزه است و هم این که دستور پخت آسانی دارد. دیگچه یکی از دسرهای محلی شهر مشهد است. این دسر از قدیمی‌تری دسرهای ایرانی بوده و طرز تهیه آن تقریبا مشابه با شیر برنج است اما تفاوت‌هایی هم دارد.

این دسر به دلیل بافت کاملا نرم و لطیف خود طرفداران زیادی دارد. شما می‌توانید این دسر خوشمزه را در قالب‌ها تک نفره تهیه کنید.

مواد لازم

یک پیمانه برنج نیم دانه

۲ لیتر شیر

۲ پیمانه شکر

۲ قاشق سوپ‌خوری خامه

۳ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

۲ قاشق غذاخوری روغن مایع

گلاب نصف پیمانه

هل نصف قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه

۱- در مرحله اول باید برنج را خوب بشویید و اجازه دهید که ۲ ساعت در داخل آب بماند تا خیس بخورد.

۲- در مرحله دوم، برنج را آبکش کرده و در داخل یک قابلمه با ۲ یا ۳ پیمانه آب و هل مخلوط کنید و برنج را بپزید.

تا زمانی که برنج به شکل پوره در بیاید، باید روی شعله باشد و بپزد

۳- بعد از اینکه برنج شبیه پوره و آب آن تبخیر شد، نصف شیر را به داخل آن بریزید و مدام هم بزنید تا مایه غلیظی به دست آید. نصف دیگر شیر را نیز نیم ساعت بعد اضافه کنید و هم بزنید تا برنج ته نگیرد.

۴- در ادامه شکر را نیز به این مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که شکر کاملا حل شد، به ترتیب گلاب و زعفران را نیز داخل آن بریزید.

۵- در مرحله بعدی باید تقریبا دو ملاقه از مخلوط به دست آمده را در ظرفی دیگر ریخته و با خامه مخلوط کنید. هم بنزید تا کاملا یکدست شود سپس مخلوط به دست آمده را به داخل قابلمه بریزید.

۶- در مرحله آخر طرز تهیه دسر دیگچه، زمانی که مواد شبیه به ماست غلیظ شد، روغن را نیز اضافه کنید. به مدت ۳۰ دقیقه دسر را روی شعله پخش کن قرار داده و اجازه دهید تا دم بکشد.

۷- به مدت ۲ ساعت در محیط قرار دهید تا دمای آن کاهش پیدا کرده و با محیط هم دما شود. سپس می‌توانید این دسر خوشمزه را تزئین کنید.

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید این دسر را به ابعاد کوچکی برش داده و با خلال پسته و بادام تزئین کنید.

شما همچنین می‌توانید دسر دیگچه را در فر با دمای ۱۸۰ درجه بپزید. اما نکته قابل توجه پخت دسر دیگچه در فر این است که اگر متوجه شدید که روی دسر حالت قرمزی دارد، باید روی آن فویل بکشید.

دسرها از وعده غذاهایی هستند که بعد از وعده اصلی غذا صرف می‌شوند و افراد به خوردن آن‌ها زیادی نشان می‌دهند. دسر دیگچه هم به دلیل داشتن هل و زعفران و گلاب، لذیذتر و خوشمزه‌تز از دیگر دسرها است.

دیگچه، منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها:

دسر دیگچه به دلیل داشتن شیر و زعفران، منبع خوبی برای ویتامین‌های A ،B ،C ،E و D است. شما برای تهیه این دسر خوشمزه نیاز به کمی مهارت آشپزی و دقت دارید. این دسر بسیار زود هضم شده و حاوی فیبر فراوانی است که نقش به سزایی در عملکرد روده‌ها و رفع یبوست دارد.

به انتهای مطلب طرز تهیه دسر دیگچه رسیدیم. همان طور که ملاحظه کردید، برای تهیه‌ی این دسر خوشمزه مشهدی، به مواد خاصی نیاز ندارید. با کمی حوصله و علاقه می‌توانید که بهترین دسر دیگچه ممکن را تهیه کرده و نوش جان کنید

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=14399

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.