تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
5

آشنایی با خواص چغاله بادام؛ نوبرانه‌ی بهار

  • کد خبر : 11041
  • 29 اسفند 1401 - 12:00
آشنایی با خواص چغاله بادام؛ نوبرانه‌ی بهار
چغاله بادام، همان میوه کال و نارس بادام درختی است که پوستی سبز رنگ با کرک های فراوان و مزه ای ترش و مغزی سفید و شیرین دارد که در نواحی مختلف مرکزی و غربی آسیا از جمله افغانستان، ایران، سوریه و فلسطین پرورش می‌یابد. این میوه خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

«صبح من» با تغذیه: چاقاله بادام، میوه ای است سرشار از ویتامین C، ویتامین E، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، ال کانیتین، پروتئین و فیبر که باعث می‌شود این گیاه خواص باورنکردنی داشته باشد. از چغاله بادام در پختن برخی از انواع خورش و خام روی سالاد های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش «صبح من»؛ چغاله بادام یا Green Almond که در ایران آن را چاقاله بادام نیز می‌نامیم، همان میوه کال و نارس بادام درختی است که پوستی سبز رنگ با کرک های فراوان و مزه ای ترش و مغزی سفید و شیرین دارد که در نواحی مختلف مرکزی و غربی آسیا از جمله افغانستان، ایران، سوریه و فلسطین پرورش می‌یابد. این میوه کال در اوایل فصل بهار به دست می‌آید و در مدت زمان کوتاهی که به طور سریع وارد مرحله کامل می‌شود و پوسته سبز رنگ آن به پوسته ای سفت و دندان شکن تبدیل می‌شود، باید این میوه را چید و از آن استفاده کرد. این میوه خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

چغاله بادام مثل انواع آجیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار از متابولیت‌های ثانویه مثل فلانوئید و بیوفلانوئیدها هستند. متابولیت ثانویه در حقیقت ترکیبات آلی هستند که کمبود آن‌ها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. فلانوئیدها با همکاری ویتامین E دیواره‌های رگ‌های خونی را از پارگی و آسیب‌های بالقوه محافظت می‌کنند.

غذاهای خیلی کمی مانند چغاله بادام قادر به مبارزه با لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کلسترول بد هستند. اگر به‌طور منظم از این مغز استفاده‌کنید، خیلی راحت می‌توانید سطح کلسترول خود را کنترل‌کنید.

از جمله خواص چغاله بادام میزان فسفر موجود در آن است. فسفر موجود در چغاله بادام برای سلامت دندان و استخوان‌ها بسیار مفید است. این فسفر با قوی کردن ساختار دندان‌ها و بهبود کارایی سیستم اسکلت بدن نقش بی‌نظیری در حفظ سلامت بدن انسان دارد.

بعد از هر وعده غذایی، سطح گلوکوز (قند) در جریان خون ما بالامی‌رود که برای سلامتی ما خوب نیست. در این وضعیت، بادام سبز می‌تواند با افزایش ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح قند بدن به ما کمک‌کند.

چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها با دفع سموم از بدن سیستم ایمنی را به نحو شگفت‌انگیزی تقویت می‌کنند. به این ترتیب بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها از بدن دفع شده و بدن پاکسازی می‌شود.

اگر قرار باشد سطح PH بدن را با مواد غذایی متعادل نگه داریم یکی از بهترین گزینه‌ها چغاله بادام است. در برخی مواقع کل سیستم بدن به خاطر ترشح اسید معده و روده اسیدی می‌شود. این امر به مواردی چون پوکی استخوان، احساس ضعف و کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و … منجر می‌شود. چغاله بادام به خاطر داشتن پروتئین قلیایی به بدن کمک می‌کند تا سطح PH را متعادل نگه دارد.

از جمله خواص چغاله بادام تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد مغذی ضروری موجود در آن است. «ال-کارنیتین» و «ریبوفلاوین» دو عنصر اصلی موجود در چغاله بادام و از جمله مواد مغذی برای مغز و سیستم عصبی بدن هستند. بنابراین گنجاندن انواع مغزها و آجیل از جمله چغاله بادام در رژیم غذایی روزانه، عملکرد مغز و سطح حافظه را به نحو موثری بهبود می‌بخشد.

اگر درحال کاهش وزن هستید، چغاله بادام می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. این نوع بادام، علی رغم اینکه جزء مغزهاست، دارای چربی‌های سالم است که به شکستن چربی‌‌های اضافی و لاغرماندن کمک‌می‌کند. کالری‌های چغاله بادام به گروه کمیابی تعلق‌دارند که درواقع به کاهش وزن کمک‌می‌کنند.

چغاله بادام سرشار از فیبر است. فیبر فرایند هضم را بهبود بخشیده و سبب درمان یبوست مزمن می‌شود. البته یادتان باشد زیاده‌روی در خوردن چغاله بادام باعث مشکلات گوارشی از جمله عارضه اسهال و مشکل یبوست می‌شود.

چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. ویتامین E مهم‌ترین عامل آنتی‌اکسیدانی موجود در این مغز است که می‌تواند از طریق دفع کامل رادیکال‌های آزاد و مواد سمی جمع‌شده به‌دلیل آلودگی، بدن ما را پاک‌‌سازی‌کند. درنتیجه، ما پوستی صاف و تمیز با درخششی طبیعی خواهیم‌داشت.

به‌ این دلیل که بادام سبز یک سم زدای خوب است، می‌تواند سیستم داخلی بدن ما را پاک‌کرده و خیلی از مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و غیره را درمان‌کند.

چغاله بادام، جدا از خواص سم‌زدایی، فواید پوستی دیگری نیز دارد. میزان آلفا‌توکوفرول (ماده اصلی ویتامین E) یافت شده در این مغز بسیار بالاست. بنابراین، این بادام به‌عنوان “غذای پوست” ما مورد استفاده قرارمی‌گیرد. مصرف منظم چغاله بادام می‌تواند مواد مغذی کافی را برای سلول‌های پوستی ما تامین‌کرده و آنها را سالم‌کند.

ویتامین E یک ماده ضد پیری طبیعی است. بنابراین برای به تعویق انداختن پیری پوست و سایر اندام‌های بدن مثل چین و چروک، خال‌های سیاه و رنگی و خطوط عمیق روی پوست از ویتامین E موجود در چغاله بادام استفاده کنید. اگر طعم چغاله بادام دوست ندارید از روغن چغاله بادام برای ماساژ پوست بدن و صورت استفاده کنید.

مصرف روزانه چغاله بادام برای بهبود رنگ پوست و از بین بدن لکه‌های پوستی هم بسیار مفید است. از جمله خواص چغاله بادام برای پوست صورت و بدن، نرمی و لطافت پوست است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چغاله بادام از پوست در برابر از اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت و به جوانی و شادابی پوست کمک می‌کنند.

به کمک چغاله‌ بادام، می‌توانید به‌راحتی از ریزش موی شدید خلاص‌شوید. این مغز، سرشار از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی است که تارهای موی ما را از ریشه تغذیه‌می‌کند. درنتیجه، ما موهایی قوی و سالم خواهیم‌داشت.

علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، کمک به رشد سریع موها یکی دیگر از خواص چغاله بادام است. چغاله بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، زینک و … است که به رشد سریع موها کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید موهای ضخیم و بلند داشته باشید خوردن چاقاله بادام را فراموش نکنید.

این ابرغذا در براق و درخشان‌کردن موی ما بسیار موثراست. محتوای پروتئینی این مغز، جریان خون را در پوست سر ما افزایش‌می‌دهد که موها را درخشان کرده و رشد آنها را تحریک‌می‌کند.

هر چند که فواید چغاله بادام برای بدن زیاد است اما یکی از خواص چغاله بادام در طب سنتی درمان کم خونی و برطرف کردن علائم کم خونی در بدن است. چغاله بادام سرشار از آهن است و از همین رو برای افرادی که به کم خونی مبتلا هستند و همچنین خانم‌های بارداری که دائماً احساس خستگی می‌کنند، بسیار مفید است.

گردآوری و تنظیم: صبح من
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=11041

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.