تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
0
شرمندگی تا کی دختر؟ ـ بخش سی‌ و دوم

اجازه ندهید دیگران شما را تحت‌الشعاع قرار دهند

  • کد خبر : 59776
  • 05 شهریور 1403 - 11:00
اجازه ندهید دیگران شما را تحت‌الشعاع قرار دهند
اگر می‌خواهید دیگران را تغییر دهید، از خودتان شروع کنید. افراد، زمانی که تحت‌الشعاع رفتارهای دیگران قرار می‌گیرند، تغییر می‌کنند نه اینکه مجبور به انجام این تغییر شوند...

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که با انگیزه و اشتیاق لازم، آماده‌ی حرکت به سوی اهدافتان باشید؟ شاید خودتان را وقف اهدافی همچون کاهش وزن کرده‌اید و در این راستا، قدم‌های بزرگی هم برداشته‌اید. شاید تصمیم گرفته‌اید دوباره به درس و دانشگاه برگردید. شاید هم خودتان را برای دوی نیمه ماراتن آماده می‌کنید. هدف شما هرچه باشد، روی آن متمرکز شده‌اید و ناگهان فردی در مسیر راهتان قرار می‌گیرد.

این موضوع به روش‌های گوناگون و به صدها دلیل متفاوت نشان داده می‌شود اما غالبا چنین شکل و شمایلی دارد: تا الان به خوبی رژیم را رعایت کرده‌اید اما به یک دورهمی خانوادگی دعوت می‌شوید و یکی از اعضای خانواده (یا شاید چند نفر از آنها) به شما تعارف می‌کند: «دیگه الان رژیم رو کنار بگذار! اشکالی نداره الان جشنه. تو نمی‌خوای پایه باشی؟»

پایبندی به رژیم غذایی

نکته اینجاست که پایبندی به رژیم غذایی در مهمانی‌های خانوادگی یا تعطیلات، بسیار دشوار است بنابراین وقتی شما را در تنگنا قرار می‌دهند و یا با بی‌رحمی، ناراحت‌تان می‌کنند، به عواطف برانگیخته‌ی آنها اجازه می‌دهید که شما را تحت‌الشعاع قرار دهند و نهایتا رژیم خود را می‌شکنید.

یا شاید تصمیم گرفته‌اید دوباره به دوران تحصیلات دانشگاه برگردید تا بتوانید مدرک ارشدتان را بگیرید. در ابتدا، همه‌ی افراد حاضر در زندگی‌تان، مشوق شما خواهند بود. برگشتن به دوران درس و دانشگاه، کار بسیار خوبی است. همه‌ی این افراد با شما موافق هستند. سپس برنامه‌ی زمانی خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید که بتوانید به این امور بپردازید. حالا باید برای ادامه‌ی تحصیل، مقاله‌ی علمی ارائه دهید. اوقات فراغتی که قبلا در اختیار داشتید، حالا وقف دستیابی به اهدافتان می‌کنید.

بیشتر افراد حاضر در زندگی‌تان، حس می‌کنند که مورد کم‌توجهی شما قرار گرفته‌اند و در بیشتر موارد، احساس ناراحتی می‌کنند. انتخاب‌هایی که برای اهداف شخصی خودتان انجام می‌دهید، در نظر آنها کاملا خودخواهانه جلوه می‌کند.

از همین حالا حس عذاب وجدان در مورد انتخاب‌هایی که انجام داده‌اید، به سراغ شما می‌آیند و شرایط، روز به روز سخت‌تر می‌شود. بنابراین در برابر هر آنچه که فکر می‌کنید، موجبات خوشحالی دیگران را فراهم می‌کند، سر تعظیم فرود می‌آورید. خدا نکند که آنها از دست شما ناراحت شوند! خیلی بهتر است که دست از هدفتان بکشید چون اگر دیگران احساس خوبی ندارند، پس حتما هدف شما اشتباه بوده است.

می‌توانیم یک لحظه در این مورد حرف بزنیم؟ می‌توانیم درباره‌ی ناراحتی دیگران نسبت به دنبال کردن اهدافتان صبحت کنیم؟ چون اینها پرسش‌هایی هستند که فراوان مطرح می‌شوند، دوست دارم این موضوع را مطرح کنم.

  • چگونه می‌توانم مادرم را مجاب کنم تا از من حمایت کند؟
  • چگونه می‌توانم همسرم را قانع کنم که در زمان تمرینات ورزش‌ام از بچه‌ها مواظبت کند؟
  • چگونه می‌توانم نامزدم را راضی کنم که مثل من غذاهای سالم مصرف کند تا خودم هم راحت‌تر بتوانم به رژیمم ادامه دهم؟
  • چگونه می‌توانم پدرم را قانع کنم که از تصمیم من برای تغییر رشته‌ی تحصیلی‌ام حمایت کند؟

بهترین توصیه‌ای که می‌توانم در این گونه شرایط داشته باشم این است که اگر می‌خواهید دیگران را تغییر دهید، از خودتان شروع کنید. افراد، زمانی که تحت‌الشعاع رفتارهای دیگران قرار می‌گیرند، تغییر می‌کنند نه اینکه مجبور به انجام این تغییر شوند.

آنها وقتی متوجه می‌شوند که چه انتخابی از سوی دیگران امکان‌پذیر بوده است، تصمیم به تغییر می‌گیرند نه به این دلیل که کسی آنها را بارها و بارها بر سر اینکه چه چیزی ممکن و کدام یک غیرممکن است، در تنگنا قرار دهد.

شما هیچ گاه نمی‌توانید دیگران را تغییر دهید مگر آنکه شهامت و اراده‌ی لازم برای تغییر در وجودتان را پیدا کنید. شما اگر مدام به فکر این باشید که آیا دیگران از اهداف شما احساس ناراحتی می‌کنند، هیچ وقت نمی‌توانید چنین شهامتی را پیدا کنید.

ریچل در بخش آینده در این زمینه بیشتر خواهد گفت.

تهیه، تخلیص و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=59776
  • نویسنده : ریچل هالیس
  • منبع : شرمندگی تا کی دختر؟
  • 25 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.