تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

نظر مراجع تقلید درباره‌ی مسافرت در ماه مبارک رمضان

  • کد خبر : 41161
  • 21 اسفند 1402 - 10:20
نظر مراجع تقلید درباره‌ی مسافرت در ماه مبارک رمضان
هم‌زمانی سفر و روزه‌داری در ماه رمضان شدنی است، اگر شما هم قصد مسافرت در ماه مبارک رمضان را دارید، این گزارش را حتما بخوانید.

«صبح من» با سواد مذهبی: یکی از مسائلی که ممکن است برای همه ما دانستن آن ضروری باشد، چگونگی و احکام انجام سفر در ماه رمضان است که لطمه‌ای به روزه‌داری وارد نکند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، در این گزارش، به سفر و روزه‌داری و فتواهای مراجع در این باره می‌پردازیم.

امام خمینی (نظر رهبری مطابق با نظر امام خمینی است) آیت‌الله مکارم و آیت‌الله صافی گلپایگانی:

مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. اگر مسافرت برای فرار از روزه باشد، کراهت دارد. (امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۱۵؛ آیت‌الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله۱۴۴۱؛ آیت‌الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله ۱۷۲۴٫)

مسافرت در حال روزه، در بعد از ظهر از ماه مبارک رمضان اشکالی نداشته و روزه (آن روز) صحیح است. (توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص‏ ۹۵۳، م ۱۷۲۱)

آیت‌الله میرزا جواد تبریزی:

اگر روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتی به حد ترخص برسد، در صورتی که از شب نیت سفر داشته باشد، روزه اش باطل می‌شود و الا(که از شب نیت روزه نداشته باشد) بنابر احتیاط واجب روزه را تمام کند و بعدا قضا لازم نیست، و اگر پیش از رسیدن به حد ترخص روزه را باطل کند کفاره بر او واجب است.

آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی:

مسافرت درماه رمضان اشکال ندارد، ولی مکروه است، هر چند برای فرار از روزه نباشد، مگر اینکه برای حج یا عمره یا به جهت ضرورتی باشد.

آیت‌الله شبیری زنجانی:

مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد. اگر مسافرت برای فرار از روزه باشد، مکروه است، همچنین هرگونه سفر پیش از پایان شب بیست و سوم ماه رمضان، مکروه است. مگر این که سفر برای حج یا عمره یا استقبال برادر مؤمن یا از بیم تلف مال و یا تلف جان برادر مؤمن یا به جهت ضرورت دیگر باشد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

اگر روزه‌دار بعد از ظهر مسافرت نماید باید روزه خود را تمام کند، و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتى به حد ترخص برسد، ( یعنى بجایى برسد که دیوار شهر را نبیند وصداى اذان آن را نـشنود) باید نیت روزه نداشته باشد واگر از شب قصد سفر نکرده باشد، احتیاط مستحب اتمام روزه و قـضـاى آن اسـت.

  1. مسافرت در حال روزه، در بعد از ظهر از ماه مبارک رمضان اشکالی نداشته و روزه (آن روز) صحیح است. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص‏ ۹۵۳، م ۱۷۲۱)
  2. همچنین شخصی که مسافر است اگر پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، برسد، چنان چه کارى که روزه را باطل مى‏کند انجام نداده، باید آن روز را روزه بگیرد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص ۹۵۴، م ۱۷۲۲و ص ۹۵۳، م ۱۷۲۱)

مثلاً اگر شخص روزه‌دار بعد از ظهر روز سه شنبه از وطن خود یا جایی که ده روز در آن قصد ماندن کرده بود به جایی مسافرت نماید، روزه آن روزش(سه شنبه) صحیح است و برای این که روزه روز چهارشنبه اش نیز صحیح باشد باید قبل از ظهر در روز چهارشنبه به وطن خود یا جایی که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، برسد، و در صورتی که کاری را هم که روزه را باطل می‌کند، انجام نداده باشد، و بعد از رسیدن به این مکان، نیت روزه کند، روزه‌اش صحیح است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=41161

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.