تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
3

پاسخ به پرسش‌های اعتقادی: آیا خدا سخن می‌گوید؟

  • کد خبر : 33108
  • 29 آذر 1402 - 9:40
پاسخ به پرسش‌های اعتقادی: آیا خدا سخن می‌گوید؟
«خدا حرف می‌زنه؟»، «خدا فرزندی هم داره؟»، «خدا جنسیت داره؟» اگر دارای فرزندی باشد، احتمال زیادی دارد که این پرسش‌ها به گوش شما خورده باشد و گاهی در پاسخ به آن، درمانده شده باشید. مجله‌ی خبری «صبح من» در نظر دارد تا با توجه به منابع مکتوب و اینترنتی، پاسخ برخی از این پرسش‌ها را با شما در میان بگذارد.

«صبح من» با دانستنی‌های مذهبی: «خدا حرف می‌زنه؟»، «خدا فرزندی هم داره؟»، «خدا جنسیت داره؟» اگر دارای فرزندی باشد، احتمال زیادی دارد که این پرسش‌ها به گوش شما خورده باشد و گاهی در پاسخ به آن، درمانده شده باشید اما جالب است بدانید در ذهن هر فرد، فارغ از سن و تحصیلات و اعتقادات، نظیر این پرسش‌ها وجود دارد.

مجله‌ی خبری «صبح من» در نظر دارد تا با توجه به منابع مکتوب و اینترنتی، پاسخ برخی از این پرسش‌ها را با شما در میان بگذارد. در بخش نخست پاسخ به پرسش‌ها، سه پرسش را مطرح کرده و پاسخ آنها را برای شما آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

بله، خدا هم حرف می‌زند؛ اما حرف زدن او با حرف زدن مردم فرق می‌کند. مردم زبان دارند و با تکان دادن زبانشان سخن می‌گویند؛ در حالی که خدا این طور حرف نمی‌زند. او به سه شکل با مردم سخن می‌گوید. گاهی با قدرت خود، امواج صوتی را در فضا می‌آفریند و به این شکل سخنش را بیان می‌کند؛ چنان که در سرزمین طور با همین روش با حضرت موسی (ع) سخن گفت. گاهی از طریق الهام به قلب انسان‌ها پیامش را به آنها می‌رساند؛ همان طور که به مادر موسی (ع) الهام کرد که موسی را در رود نیل بیندازد. گاهی هم با فرستادن فرشته‌ای مانند جبرئیل با مردم سخن می‌گوید؛ همان طور که بارها و بارها جبرئیل را نزد رسول خدا (ص) فرستاد و پیامش را از زبان جبرئیل به بندگانش رساند. در آیه‌ی ۵۱ سوره‌ی شوری به این نوع حرف زدن خدا اشاره شده است.

خیر. خدا فرزندی ندارد. در آیه‌ی ۳ سوره‌ی توحید می‌خوانیم: «خدا فرزندی نیاورده و فرزند کسی هم نیست.» در آیه‌ی ۳ سوره‌ی جن هم چنین آمده است: «مقام پروردگارمان بلند است؛ نه همسری برگرفته و نه فرزندی.»

بسیاری از مشرکان روزگار پیامبر (ص)، فرشته‌ها را فرزندان خدا می‌دانستند و به همین دلیل آنها را می‌پرستیدند. خداوند در قرآن کریم با این اعتقاد غلط به شدت مخالفت کرد و آن را صریحاً باطل شمرد. در آیه‌ی ۲۶ سوره‌ی انبیا می‌خوانیم: «آنها گفتند خدای رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است. او [از این عیب و نقص] منزه است. بلکه آنها (فرشته‌ها) بنده‌های شایسته‌ی اویند.»

برای خدا نمی‌توان فرزندی حقیقی قائل شد؛ زیرا لازمه‌ی این کار، جسم دانستن خدا و ایجاد فرزندی از جسم اوست. کسی را هم نمی‌توان فرزندخوانده‌ی خدا شمرد؛ زیرا کسی فرزندخوانده برای خود می‌گیرد که نیاز به مونس و همدمی دارد و از تنهایی رنج می‌برد، در حالی که خدا از همه بی‌نیاز است.

داشتن همسر و فرزند از ویژگی‌های ما انسان‌ها و حیوانات است. خدا خیلی برتر از ما انسان‌هاست. ما جون همیشه موجوداتی را می‌بینیم که همسر و فرزندی دارند، شاید خیال کنیم که خدا هم زن و بچه‌ای برای خود دارد در حالی که چنین نیست. در آیه‌ی یازده سوره‌ی شوری می‌خوانیم: «او شبیه و مانندی ندارد.» یعنی نباید خدا را مثل بقیه‌ی موجودات بدانیم و ویژگی‌های آنها را به او نسبت بدهیم.

زن یا مرد بودن از صفت‌ها و ویژگی‌های آدم‌ها و حیوانات است. خدا نه زن است و نه مرد. ما چون چشممان به دیدن موجودات دنیا عادت کرده است، گاه خیال می‌کنیم که خدا هم مثل موجودات دنیایی دست و پا یا چشم و گوش دارد و زن یا مرد است. هیچ یک از این فکر و پندارها درست نیست. خدا برتر از این حرف‌هاست و ویژگی‌های آفریده‌هایش را نباید به او نسبت داد.

زن و مرد بودن هم برای او بی‌معناست. او آفریننده‌ی زن‌ها و مردها و نرها و ماده‌هاست و خودش نه زن است و نه مرد. خدا، خداست و همان طور که خودش در قرآن فرموده، هیچ چیزی مثل او نیست.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=33108
  • نویسنده : غلامرضا حیدری ابهری
  • منبع : 70 پرسش و پاسخ درباره خدا
  • 217 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.