تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1
بخش سوم؛

دانستنی‌هایی حیرت‌انگیز؛ از راز نشان الله در پرچم ایران تا یاقوت کبود آبی!

  • کد خبر : 18842
  • 04 تیر 1402 - 12:20
دانستنی‌هایی حیرت‌انگیز؛ از راز نشان الله در پرچم ایران تا یاقوت کبود آبی!
در دنیا موضوعات زیادی برای دانستن وجود دارد. در ادامه‌ی مطلب تلاش کرده‌ایم تعدادی از این موضوعات را گردآوری کنیم. از دانستنی‌هایی در مورد حیوانات گرفته تا دانستنی‌هایی راجع به بدن انسان. با ما همراه باشید.

«صبح من» با دانستنی‌ها: در دنیا موضوعات زیادی برای دانستن وجود دارد. در ادامه‌ی مطلب تلاش کرده‌ایم تعدادی از این موضوعات را گردآوری کنیم. از دانستنی‌هایی در مورد حیوانات گرفته تا دانستنی‌هایی راجع به بدن انسان. با ما همراه باشید.

۳۱) گرانترین قوری جهان که ۳ میلیون دلار قیمت و «خودخواه» نام دارد، یک جواهر درخشان است که توسط بنیاد ان ستیا در انگلستان سفارش داده شده و دارای ۱۶۵۸ الماس و۳۸۶ یاقوت است.

۳۲) اگر به قناری‌ها فلفل قرمز بدهیم، رنگ آن‌ها تغییر می‌کند. قناری‌های زرد رنگ اگر فلفل قرمز بخورند، نارنجی یا کاملاً قرمز می‌شوند.

۳۳) اولین محصولات خودروسازی‌های بزرگ دنیا:
تراکتور: اولین محصول لامبورگینی
چرخ خیاطی: اولین محصول تویوتا
ماشین ۳ چرخ: اولین محصول بنز
موتور: اولین محصول هوندا
ماشین آخر، اولین محصول بوگاتی!

۳۴) یکی از چیزهایی که در گینس ثبت شده، قلمرو ایران در زمان داریوش بزرگ بوده است که ۴۴ درصد دنیا را شامل می‌شد.

۳۵) تقریبا تمام هواپیماها در سراسر جهان، سفید رنگ هستند. علت آن است که رنگ سفید نور خورشید را جذب نمی‌کند و از آسیب دیدن ناشی از گرمای آفتاب جلوگیری کرده و هزینه خنک کردن کابین را نیز کاهش می‌دهد.

۳۶) میلیاردها سال پیش، مریخ سیاره‌ی آبی گرم و مرطوب با اتمسفر ضخیمی بود و رودخانه‌ها و اقیانوس‌هاى عظیمی در آن جریان داشت. چه بسا در این سیاره در گذشته تمدن‌هایى نیز وجود داشته است!

۳۷) طرح «بُته» در فرش ایرانی در اکثر روایات نماد سرو زرتشت است که از تواضع و یا بر اثر تندباد حوادث خمیده شده است. بعضی نیز آن را نماد آتش زرتشت می‌دانند.

۳۸) مهندسان هخامنشی راز استفاده از «عدد پی» یعنی «۳٫۱۴» را ۲۵۰۰ سال پیش دانسته و در ساخت تخت جمشید، از این عدد استفاده می‌کردند! دقت و ظرافت در ساخت ستون‌های تخت‌جمشید نشان می‌دهد که مهندسان این سازه، عدد پی را تا چندین رقم اعشار محاسبه کرده بودند!

۳۹) مار بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تا مهره دارد.

۴۰) تقریبا هیچ روش دقیقی برای پیش‌بینی زلزله وجود ندارد؛ اما مارها می‌توانند زلزله رو از ۱۲۱ کیلومتر فاصله پیش‌بینی کنند، آن هم ۵ روز قبل از این که رخ بدهد!

۴۱) ایرانیان از قدیم در هنگام نشستن درحضور اشخاص واجب‌الاحترام زانوان و پاها را جفت می‌کردند. نشان دادن نوک پا هنگام نشستن، بی ادبی شمرده می‌شد و در موقع جلوس، بایستی زیر دامن لباس مخفی می‌ماند.

۴۲) «یاقوت کبود آبی» از قسمتی از سیاره زحل به وجود آمده و در برخورد شهاب سنگ‌ها در زمین موجود شده است. دلیل ارزش بسیار بالایش عدم وجود عنصر سازنده‌اش در زمین است.

۴۳) مورخین یونانی در مورد تخت جمشید و غارت اسکندر گفته‌اند: «ثروتمندترین شهر زیر آسمان بود. خانه‌های خصوصی در طول سالیان از طلا و نقره و لباس‌های زر دوزی شده پر بود. طلا و نقره زیادی غارت شد.»

۴۴) نشان پرچم جمهوری اسلامی ایران، فقط نام «الله» نبوده، بلکه ترکیبى از جمله «لا اله اله الله» است و به شکل کره‌ی زمین، به منظور مبارزه جهت برقرارى جامعه‌ی توحیدى طراحى شده است!

۴۵) شیرین‌ترین ماده جهان قند نیست! عصاره میوه‌ای به نام Monc حداقل ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از قند می‌باشد. نکته‌ی جالب در مورد این میوه آن است که شباهت فوق‌العاده‌ای به گردو دارد.

گردآوری و تنظیم: صبح من
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=18842

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.