تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024
0

آشنایی با موارد مصرف و عوارض احتمالی داروی مونته لوکاست

  • کد خبر : 63483
  • 26 مهر 1403 - 15:00
آشنایی با موارد مصرف و عوارض احتمالی داروی مونته لوکاست
مونته لوکاست یکی از داروهایی است که پزشکان از آن برای پیشگیری از آسم و درمان علائم رینیت آلرژیک استفاده می‌کنند. برای اینکه درباره نحوه مصرف این دارو و عوارض احتمالی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

«صبح من» با دارو: آسم و رینیت آلرژیک ۲ بیماری بسیار شایع هستند که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. داروها می‌توانند به کنترل علائم این بیماری‌ها کمک ‌کنند و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند. مونته لوکاست یکی از داروهایی است که پزشکان از آن برای پیشگیری از آسم و درمان علائم رینیت آلرژیک استفاده می‌کنند. برای اینکه درباره نحوه مصرف این دارو و عوارض احتمالی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله از مجله خبری صبح من همراه باشید.

مونته لوکاست یا ایروکاست چیست؟

مونته لوکاست دارویی خوراکی است که در سال ۱۹۹۸ مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را کسب کرد. قرص مونته لوکاست در گروهی از داروها قرار دارد که آنتاگونیست‌های گیرنده لوکوترین (LTRAs) نامیده‌ می‌شوند. به این معنا که جلوی تأثیر لوکوترین را در بدن می‌گیرد.

لوکوترین‌ها گروهی از مواد شیمیایی طبیعی هستند که توسط بدن ما تولید می‌شوند و علائم مرتبط با آسم، آلرژی و سایر بیماری‌های التهابی را ایجاد می‌کنند. از جمله این علائم می‌توان به تنگی نفس، خس‌خس سینه، عطسه و آبریزش بینی اشاره‌کرد.

نام برندهای داروی مونته لوکاست

این دارو با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • مونتکس
  • مونته لوکاستد
  • لوکاستد
  • آسمونت
  • سینگولر
  • ملوکاست
  • ایروکاست
  • آسمورال
  • لوتریکس
  • سینکاست
  • اکتولوکاست

موارد استفاده از داروی مونته لوکاست

این دارو در شرایط مختلفی، در اطفال بزرگتر از ۱۲ ماه و بزرگسال تجویز می‌شود. برخی موارد تجویز داروی مونته لوکاست عبارتند از:

بیماری آسم

بیماری آسم با افزایش حساسیت و التهاب راه‌های هوایی مشخص می‌شود. داروی مونته لوکاست به طور گسترده در مدیریت آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آسم یک بیماری التهابی مزمن راه‌های هوایی بوده و لوکوترین‌ها، انقباض برونش، التهاب و تولید مخاط را تشدید می‌کنند. این دارو با مسدود کردن گیرنده‌های لوکوترین‌ها، به کاهش این اثرات التهابی کمک کرده و منجر به بهبود کنترل آسم می‌شود.

این دارو لزوما در همه موارد آسم تجویز نمی‌شود. در صورت کنترل مطلوب بیماری و عدم بروز حملات آسم، این دارو تجویز نخواهد شد. این دارو هم در بزرگسالان و هم در کودکان موثر بوده و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل می‌کند. به این صورت که مصرف آن با کاهش دفعات حملات آسم همراه است. بنابراین ممکن است پزشک مونته لوکاست را برای سرفه تجویز کند.

رینیت آلرژیک

علاوه بر آسم، مونته لوکاست برای درمان رینیت آلرژیک نیز تجویز می‌شود. رینیت آلرژیک که بارزترین علامت آن آب‌ریزش بینی است بسیار آزاردهنده است. بسیاری از افراد برای مدیریت آن از داروهای آنتی‌هیستامین مانند قرص لوراتادین و سیتریزین استفاده می‌کنند. رینیت آلرژیک، چه فصلی و چه انواع دیگر آن، با علائمی مانند احتقان بینی، عطسه، خارش و آبریزش بینی مشخص می‌شود.

مونته لوکاست با هدف قرار دادن پاسخ التهابی به واسطه لوکوترین‌ها، این علائم آزاردهنده را تسکین می‌دهد. اثربخشی این دارو در موارد رینیت آلرژیک فصلی که معمولاً به عنوان تب یونجه نیز شناخته می‌شود و رینیت آلرژیک مداوم که در طول تمام فصول سال ادامه می یابد، تایید شده است.

تنگی‌نفس و سرفه

مونته لوکاست ممکن است به دنبال احساس تنگی‌نفس و سرفه مداوم در افرادی که آسم ندارند، تجویز شود. چنین شرایطی اغلب به دنبال ابتلا به یک بیماری ویروسی راه‌های تنفسی ممکن است. همچنین در برخی موارد ممکن است این دارو برای پیشگیری از انقباض برونش‌ها به دنبال فعالیت (برونکواسپاسم) تجویز شود.

سایر موارد استفاده از این دارو

اگر چه این دارو عمدتا در موارد سرفه و مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصرف آن در سایر مواردی که آلرژی در آن نقش دارد موثر است. مونته لوکاست ممکن است گاها در افرادی که کهیر مزمن (کهیری که بیش از ۶ ماه دوام داشته باشد) دارند، تجویز ‌شود. همچنین مواردی از اثربخشی این دارو در درماتیت آتوپیک گزارش شده است.

اشکال دارویی مونته لوکاست

مونته لوکاست در اشکال دارویی مختلفی در دسترس است. تولید داخلی آن با نام ایرلوکاست (Airokast) شناخته می‌شود. دو شکل دارویی اصلی آن، قرص‌های خوراکی و قرص‌های جویدنی هستند که بر اساس ترجیحات و نیازهای فردی، علایق فرد در مصرف دارو و سایر عوامل، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص‌های خوراکی

قرص‌های خوراکی معمولی برای بلع کامل با آب طراحی شده‌اند. این فرم برای افرادی که فرمولاسیون قرص استاندارد را ترجیح می دهند مناسب است. قرص خوراکی در دوز‌ ۱۰ میلی‌گرم در دسترس است. مصرف آن در هنگام عصر توصیه می‌شود. مصرف آن با یا بدون غذا مقدور بوده و موردی ندارد.

قرص‌های جویدنی

قرص‌های جویدنی برای کسانی مناسب است که ممکن است در بلع کامل قرص‌ها مشکل داشته باشند. این شکل دارویی اغلب ترجیح در جمعیت‌ کودکان، که در آن انطباق با دارو می‌تواند چالش برانگیز باشد، ترجیح داده می‌شود. قرص جویدنی در دوز‌های ۴ میلی‌گرم و ۵ میلی‌گرم در دسترس است.

گرانول‌ها

گرانول‌ها گزینه درمانی دیگری برای بیماران اطفال هستند. در صورتی که قرص مونته لوکاست برای اطفال مناسب نباشد، سایر اشکال دارویی مدنظر قرار می‌گیرند. شکل دارویی گرانول را می‌توان با غذای نرم مخلوط کرد یا مستقیماً به صورت خوراکی مصرف کرد. گرانول‌ها برای کودکانی که ممکن است در مصرف قرص‌ مشکل داشته باشند، گزینه دلپذیرتری را ارائه می‌دهد.

باید توجه داشت که مونته‌ لوکاست به عنوان درمان فاز حاد بیماری آسم و یا حملات آلرژیک، کاربردی ندارد. این به این معنا است که نباید آن را به عنوان دارویی نجات‌بخش در چنین شرایطی در نظر گرفت. مدیریت حملات آسم نیاز به اقدامات ویژه از قبیل اسپری‌های استنشاقی و یا مراجعه فوری به مراکز درمان و بستری دارد.

نحوه مصرف داروی مونته لوکاست

  • این دارو را یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید. اگر از قرص جویدنی مونته لوکاست استفاده می‌کنید، آن را قبل از قورت دادن کاملا بجوید.
  • این دارو را هر روز در یک ساعت معین مصرف کنید. اگر هدف از مصرف Montelukast پیشگیری از علائم آسم است، آن را عصر بخورید. اما در صورتی که برای جلوگیری از آلرژی از این دارو استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را صبح یا عصر مصرف کنید.
  • بدون مشورت با پزشک، دوز مونته لوکاست ۵ یا ۱۰ را تغییر ندهید یا مصرف آن را قطع نکنید. استفاده از این دارو را به طور منظم ادامه دهید تا آسم خود را تحت کنترل داشته باشید. همچنین به مصرف سایر داروهای آسم طبق دستور پزشک ادامه دهید.
  • در مواردی که از Montelukast برای جلوگیری از مشکلات تنفسی در حین ورزش استفاده می‌کنید، آن را حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش بخورید. در طول ۲۴ ساعت فقط یک بار می‌توانید از این دارو استفاده کنید. اگر در حال حاضر هر روز از مونته لوکاست برای سرفه و سایر علائم آسم یا آلرژی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید قبل از ورزش یک دوز دیگر مصرف کنید. انجام این کار ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.
  • اگر پودر مونته لوکاست را به کودک خود می‌دهید، تا زمانی که فرزندتان آماده مصرف دارو نشده است، ساشه را باز نکنید. شما می‌توانید تمام پودر را به طور مستقیم از داخل ساشه در دهان کودک بریزید یا آن را با یک قاشق تمیز به فرزندتان بدهید. راهکار دیگر این است که کل ساشه را با یک قاشق چای‌خوری (پنج میلی‌لیتر) سس سیب، پوره هویج، بستنی، برنج، شیر مادر و شیر خشک سرد یا هم‌دما با اتاق مخلوط کنید.
  • این دارو نباید با هیچ غذای دیگری مخلوط شود، اما فرزند شما می‌تواند هر مایعی را بلافاصله پس از مصرف آن بنوشد. اگر دارو را با یکی از غذاها یا نوشیدنی‌های مجاز مخلوط کردید، آن را در مدت ۱۵ دقیقه مصرف کنید. چون نمی‌توانید این مخلوط را برای مدت طولانی نگه دارید.

عوارض جانبی مونته لوکاست

Montelukast در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد می‌کند. در صورت شدید بودن علائم زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • سردرد
  • سوزش سر دل
  • درد شکم
  • خستگی
  • اسهال

عوارض جانبی زیر بسیار جدی هستند. به همین دلیل، به محض مشاهده آن‌ها باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل در تنفس یا بلع، تورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها یا چشم‌ها، گرفتگی صدا، خارش یا کهیر
  • ایجاد تاول روی پوست
  • علائم شبیه آنفولانزا، بثورات پوستی، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی بازوها و پاها و درد و تورم سینوس‌ها
  • تب و گوش درد (در کودکان)

اگر عوارض جدی مونته لوکاست را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به ندرت باعث تغییرات ذهنی و خلقی جدی می‌شود. این اثرات ممکن است حتی پس از قطع مصرف دارو هم رخ دهند. اگر متوجه علائمی مانند بی‌قراری، اضطراب، افسردگی، مشکلات حافظه، توهم، مشکلات خواب، تغییرات رفتاری (از جمله پرخاشگری و راه رفتن در خواب) یا افکار خودکشی شدید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد احتیاط پیش از مصرف

قبل از اینکه پزشک داروی مونته لوکاست ۱۰، ۵ یا ۴ میلی‌گرمی را برای شما تجویز کند، اطلاعات زیر را در اختیار او قرار دهید:

  • اگر به Montelukast یا هر داروی دیگر حساسیت دارید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها،‌ مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک دوز داروهایتان را تغییر دهد یا شما را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد. قبل از جراحی هم فهرست تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید را در اختیار پزشک یا دندانپزشک قرار دهید.
  • در صورتی که بیماری کبدی دارید یا به مشکلات خلقی مثل اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی مبتلا هستید، به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر به بیماری ارثی فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستید، باید بدانید که قرص‌های جویدنی Montelukast حاوی آسپارتام هستند که از فنیل آلانین تشکیل شده است. بیماران مبتلا به PKU باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند تا در اثر آسیب‌دیدگی مغز دچار ناتوانی شدید ذهنی نشوند.

تداخلات دارویی مونته لوکاست

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد Montelukast را تغییر یا خطر عوارض جانبی جدی آن را افزایش دهند. گفته می‌شود که Montelukast با جم‌فیبروزیل، فنوباربیتال و ریفامپین تداخل دارد. با این حال، لازم است که فهرست سایر داروها و مکمل‌های غذایی خود را هم در اختیار پزشک قرار دهید. هرگز بدون تایید پزشک استفاده از یک داروی جدید را شروع نکنید یا دوز داروهای مصرفی خود را تغییر ندهید.

قیمت داروی مونته لوکاست

Montelukast یک داروی ارزان‌قیمت است. بنابراین، به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

فعل و انفعالات مونته لوکاست در بدن

Montelukast در دسته‌ای از داروها به نام آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین (LTRAs) قرار دارد. این دارو با مهار عملکرد موادی که در بدن باعث علائم آسم و رینیت آلرژیک می‌شوند، اثرات خود را نشان می‌دهد.

افراد آسیب‌پذیر

در دوران بارداری فقط در صورت نیاز می‌توان از Montelukast استفاده کرد. داروی مونته لوکاست به شیر مادر منتقل می‌شود. بنابراین ضروری است که قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

گردآوری و تنظیم: مجله خبری صبح من

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=63483

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.