تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
3
شرمندگی تا کی دختر؟ ـ بخش سی‌ و پنجم

چگونه سعی کنیم که «قاطع» باشیم؟

  • کد خبر : 61304
  • 26 شهریور 1403 - 11:00
چگونه سعی کنیم که «قاطع» باشیم؟
اما آیا تا به حال قدرت «نه گفتن» را تمرین کرده‌اید؟ آیا به این مهارت نیاز دارید؟ در اینجا بهترین توصیه‌ای که به شما دارم این است که این تمرین را به خودتان یاد بدهید...

ای کاش این مقطع از زندگی به حدی آسان می‌گذشت که به اطرافیان خود می‌گفتید که با برنامه‌های شما هماهنگ شوند و از شما پشتیبانی کنند اما عزیزان من، قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. دست کم در ازدواج و خانواده‌ی من که آسان نبود بنابراین می‌دانم که برای شما هم راحت نیست.

اگرچه نهایتا برای رسیدن به اهدافتان باید در برخی از حوزه‌های زندگی، از خودگذشتگی نشان دهید. زمان و انرژی شما معطوف به چیزی می‌شود که برای آن تلاش می‌کنید و در نتیجه نمی‌توانید به مانند گذشته، انتظارات دیگران را برآورده کنید.

پیشنهاد می‌کنم با شریک زندگی خود، دوستان و یا هر کسی که نظرش برای شما اهمیت دارد، حرف بزنید. از چراهای ذهنی و چگونگی‌هایشان بگویید و با یکدیگر به دنبال کشف راه‌های جایگزین باشید که بتوانند بایدهایی که دیگر مثل گذشته نیستند را جبران کنند.

اگر بتوانید کاری کنید که مرحله‌ی گذر از این بحران‌ها در نظر عزیزان شما به آسانی انجام شود، پس آمادگی بیشتری برای مقابله با عذاب وجدان و تضعیف انگیزه‌ی خود خواهید داشت.

در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنم، «نه گفتن» را یاد بگیرید. سال‌ها پیش نقل قولی را شنیدم که می‌گفت، اگر پاسخ درخواستی «بله، قطعا نیست پس حتما نخیر است» یعنی اگر فردی فلان کار را از شما درخواست کرد و آن کار در برنامه‌ی متداول شما نمی‌گنجد و پاسخ شما هم «بله، قطعا» نیست، پس با قاطعیت بگویید: «نه، ممنون.»

من «نه گفتن» را کاملا یاد گرفته‌ام و حتی فراتر از آن، یاد گرفته‌ام که حتی بدون لحظه‌ای احساس عذاب وجدان یا شرمندگی، «نه» بگویم و باید بگویم که این «نه گفتن» کار بسیار خوبی است!

اما آیا تا به حال قدرت «نه گفتن» را تمرین کرده‌اید؟ آیا به این مهارت نیاز دارید؟ در اینجا بهترین توصیه‌ای که به شما دارم این است که این تمرین را به خودتان یاد بدهید: «در اسرع وقت، پاسخ بگویید

به هر چیز تنها یک بار دست بزنید؛ اگر ایمیلی را باز کردید، همان لحظه جواب بدهید. اگر در جلسه‌ای شرکت می‌کنید، در همان اتاق، یک برنامه‌ی عملیاتی ارائه دهید. تنها یک بار به سراغ آن بروید. این گفته در مواردی که از شما می‌خواهند زمان بیشتری به آنها اختصاص دهید هم صدق می‌کند. تنها یک بار آن را مورد بررسی قرار دهید و به محض دریافت نامه‌ی درخواست، خیلی سریع پاسخ مثبت یا منفی خود را ارائه کنید.

دیگر از کلمه‌های «شاید» و «احتمالا» استفاده نکنید. وقتی از این کلمات استفاده می‌کنید یعنی می‌گوید: «حقیقتا دوست ندارم این کار را انجام دهم، اما نمی‌توانم حرف را صاف و پوست‌کنده بزنم». این را بدانید که احتمالا بعد هم شهامت لازم را پیدا نمی‌کنید تا عدم رغبت خود را به فرد درخواست‌کننده اعلام کنید. در عوض آنقدر این پا و آن پا می‌کنید تا دیگر برای لغو قرارداد خیلی دیر شود و نهایتا مجبور شوید کاری را قبول کنید که باب میل شما نیست.

پس وقتی کسی از شما درخواستی دارد، با شجاعت هرچه تمام‌تر و بلافاصله جواب او را بدهید. با دیگران قاطع و محکم برخورد کنید که دیگر هیچ حرف و حدیثی نباشد مگر آنکه بخواهید بعدا دوباره از آن فرصت استفاده کنید.

بیاموزید که در برابر خودتان هم قاطعانه عمل کنید. شما به خودتان و اهدافتان تعهداتی دارید که باید به آن پایبند بمانید پس تمرین «نه گفتن» درست را یاد بگیرید.

ریچل در ادامه به تعریف مهارت‌های اکتسابی خواهد پرداخت.

بخش پیشین:

تهیه، تنظیم و تخلیص: مجله‌ی خبری «صبح من»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=61304
  • نویسنده : ریچل هالیس
  • منبع : شرمندگی تا کی دختر؟
  • 8 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.