تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
2

روش تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر

  • کد خبر : 60198
  • 14 شهریور 1403 - 8:00
روش تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر
امروز در آشپزخانه‌ی «صبح من» روش تهیه‌ی قیمه‌ی نذری برای 100 نفر را به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

«صبح من» با آشپزی: خورشت قیمه از جمله خورشت‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که از قدیم در مراسم مهم مذهبی به خصوص در ماه محرم و مهمانی‌ها از اجزای ثابت سفره‌ی ایرانی بوده است. امروز در آشپزخانه‌ی «صبح من» روش تهیه‌ی قیمه‌ی نذری برای ۱۰۰ نفر را به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

گوشت گوسفندی یا گوساله: ۸ کیلوگرم
لپه: ۴ کیلو
پیاز: ۶ کیلو
سیب زمینی: ۸ کیلوگرم
لیمو عمانی: ۱ کیلوگرم
رب گوجه فرنگی: ۲ کیلوگرم
روغن مایع: ۴ کیلوگرم
پیاز داغ: ۲ کیلوگرم
زعفران دم کرده غلیظ: ۴ تا ۵ مثقال
گلاب: ۱ لیوان
زردچوبه: ۵۰ گرم
فلفل سیاه: ۲۵ گرم
پودر دارچین: ۵ قاشق غذاخوری
پودر هل سبز: ۵ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم

روغن را کف قابلمه ریخته و پیاز نگینی خرد شده را به همراه گوشت خرد شده، زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. مواد را خوب تفت بدهید تا کاملا رنگ گوشت‌ها، تغییر کند.

بعد از اینکه گوشت را خوب تفت دادید، باید به آن آب در حال جوش اضافه کنید به این نکته توجه داشته باشید که خورشت قیمه خورشت پر آبی نیست پس نباید زیاد آب اضافه کنید به اندازه‌ای آب اضافه کنید که ۲ بند انگشت از مواد بالاتر باشد. در میانه پخت اگر احساس کردید آب خورشت کم شده است می‌توانید به آن آب در حال جوش اضافه کنید.

لپه‌ها را که از ۲۴ ساعت قبل، خیس کرده و چند بار آب آنها را تعویض کرده‌اید، در ظرفی جداگانه به مدت نیم ساعت پخته و آبکش کنید.

لپه را در ظرفی جداگانه ریخته و با روغن تفت دهید اما حواستان باشد که خیلی تفت ندهید، چون تفت دادن زیاد باعث می‌شود لپه نپزد. بعد از اینکه چند دقیقه لپه را تفت دادید رب را اضافه کنید و به اندازه‌ای تفت دهید که بوی خامی آن گرفته شود و رنگ روغن تغییر کند حالا این مواد را به گوشت نیم پز شده اضافه کنید.

حتماً قبل از پخت خورشت مقدار کمی از لپه را بپزید تا متوجه شوید که برای پخت به چقدر زمان نیاز دارد این مسئله خیلی مهم است، چون اگر لپه را دیر اضافه کنید و دیر پز باشد تا لپه بپزد گوشت له می‌شود اگر هم خیلی زود اضافه کنید تا گوشت بپزد ممکن است لپه له شود تفت دادن لپه تا حدود زیادی از له شدن آن جلوگیری می‌کند.

بعد از اینکه گوشت و لپه پخت، حدود ۲۰ دقیقه آخر نوبت اضافه کردن چاشنی‌هاست در این مرحله لیمو عمانی که از قبل سوراخ کرده و در آب سرد قرار داده‌اید تا تلخی آنها گرفته شود را به همراه پیاز داغ، گلاب، هل، دارچین، زعفران و نمک را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند. در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید حواستان باشد اگر چاشنی‌ها را زود اضافه کنید باعث می‌شود گوشت نپزد.

دقت کنید، برای ۱۰۰ نفر بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو گرم برنج لازم است که این مقدار بستگی به سایز ظرف‌های شما دارد اگر سایز ظرفتان کوچک است ۱۵ کیلو و اگر بزرگ است باید ۲۰ کیلو برنج بار بزارید حدوداً ۴ تا ۵ کیلو گرم هم روغن نیاز دارید برای هر ۲ پیمانه برنج یک قاشق سوپخوری نمک در نظر بگیرید.

همچنین برای هر یک کیلو برنج سه چهارم پیمانه آب و یک چهارم پیمانه روغن لازم دارید که وقتی برنج را آبکش کردید آب و روغن را به آن اضافه می‌کنید در واقع بخشی از روغن را به عنوان آب و روغن به برنج اضافه می‌کنید بخشی را هم برای ته دیگ استفاده می‌کنید.

پس از پخت برنج، آن را در ظرف‌های مناسب ریخته و روی برنج، خورش بریزید.

سیب‌زمینی‌ها را که از قبل خلالی کرده و سرخ کرده‌اید، روی خورشت قرار داده و با مقداری ته‌دیگ، ظرف را تزئین کنید.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=60198

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.