تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
2

دلیل تورم پاها در تابستان چیست؟

  • کد خبر : 60052
  • 08 شهریور 1403 - 11:00
دلیل تورم پاها در تابستان چیست؟
گرمای تابستان چالشی برای همه است. اما برخی افراد ممکن است در فصل تابستان، مستعد تورم در پاها شوند و این مطلب، آنها را بیشتر رنج دهد. اما دلیل این امر چیست و چه راهی برای درمان آن وجود دارد؟

«صبح من» با مطالب پزشکی: گرمای تابستان چالشی برای همه است. اما برخی افراد ممکن است در فصل تابستان، مستعد تورم در پاها شوند و این مطلب، آنها را بیشتر رنج دهد. اما دلیل این امر چیست و چه راهی برای درمان آن وجود دارد؟

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، در گزارشی که «هکتور هررا»، نویسنده‌ی روزنامه‌ی اسپانیایی Larathon می‌گوید، زمانی که دمای هوا به میزان زیادی افزایش می‌یابد، بدن انسان دمای داخلی خود را از طریق دو مکانیسم اصلی تنظیم می‌کند.

نخستین مکانیسم، عرق کردن است که باعث می‌شود گرما از طریق تبخیر، از راه پوست از بدن دفع شود. مکانیسم دوم، اتساع یا گسترش رگ‌های خونی است. در این فرایند، رگ‌های محیطی، نزدیک به سطح پوست پخش و باعث می‌شوتد خون بیشتری از طریق آنها جریان یابد. در نتیجه انتقال گرما از داخل بدن به بیرون صورت می‌گیرد که نتیجه‌ی آن، خنک شدن بدن است.

از سوی دیگر، اتساع عروق دارای معایبی است، از جمله احتمال کاهش جریان خون در طول زمان. این کاهش جریان خون می‌تواند بازگشت خون از اندام‌ها به قلب را دشوار کند. در نتیجه، مایع می‌تواند در اندام تحتانی جمع شود و منجر به تورم دست‌ها و پاها شود. این وضعیت از نظر پزشکی به عنوان اِدِم محیطی شناخته می‌شود.

برای کسانی که پیشتر شرایط پزشکی خاصی مانند واریس، دیابت یا لنف ادم دارند، ممکن است وضعیت بدتر باشد. این بیماری‌ها می‌توانند اثرات اِدِم محیطی و ناراحتی و عوارض ناشی از آن را افزایش دهند، بنابراین ضروری است افراد مبتلا به مشکلات گردش خون در طول موج گرما اقدامات احتیاطی بیشتری را برای کاهش خطر عوارض انجام دهند.

اما در این مطلب باید به افراد دیگری نیز اشاره کرد که از نظر آماری ممکن است بیشتر در معرض مشکل تورم اندام‌ها باشند.زنان به ویژه در دوره‌های تغییرات هورمونی یکی از این گروه‌ها هستند. از سوی دیگر، ایستادن یا نشستن برای ساعات طولانی می‌تواند فراوانی این مشکلات را افزایش دهد.

عوامل دیگر شامل افزایش وزن، مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی، پوشیدن کفش و جوراب تنگ و استفاده از برخی داروهاست. همه‌ی این عوامل می‌توانند بر گردش خون تأثیر منفی بگذارند و ظاهر اِدِم محیطی را افزایش دهند.

تورم مچ پا پس از پیمودن مسافت طولانی مانند پیاده روی ۲۰ کیلومتری زیر آفتاب سوزان مرداد به ویژه در مواردی که در بالا ذکر شد طبیعی است. اما اگر مچ پاهای شما بارها و بدون دلیل مشخصی متورم می‌شود، لازم است با پزشک مشورت کنید تا علت مشکل و اقدامات مناسب برای رفع آن مشخص شود.

گفتنی است، انجام دادن برخی اقدامات می‌تواند به کاهش تورم پا، کمک کند. از جمله‌ی این اقدامات، پوشیدن کفش‌های راحت و پهن برای بهبود گردش خون است. متخصصان ارتوپدی و بیماری‌های محیطی نیز استفاده از کفش‌هایی با پاشنه حداکثر بین ۲ تا ۳ سانتی‌متر را توصیه می‌کنند، زیرا این نوع کفش بدون اینکه فشار زیادی به پا وارد کند، پشتیبانی کافی را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، ماساژ پا و مچ پا نیز مفید است، زیرا این ماساژ، گردش خون را تحریک و به جلوگیری از تجمع خون کمک می‌کند. بهتر است روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پاها را بالاتر از سطح قلب قرار دهید و با ماساژ از مچ پا تا ساق پا جریان خون را بهبود بخشید. این ورزش ساده می‌تواند تجمع مایع در اندام تحتانی را کاهش دهد.

خیساندن پا در آب سرد نیز یک تکنیک ساده و موثر برای از بین بردن تورم پاها و مچ پاست. هنگامی که پاها در آب سرد قرار می‌گیرند، رگ‌های خونی سطحی منقبض می‌شوند، فرآیندی که به عنوان انقباض عروق شناخته می‌شود در نتیجه جریان خون را به سمت سطح پوست کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند تجمع مایع در بافت اطراف و در نتیجه تورم را کاهش دهد.

در پایان، حفظ و رعایت یک رژیم غذایی متعادل و هیدراتاسیون مناسب مهم است. از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث احتباس مایعات می‌شوند، مانند قهوه و نمک، باید اجتناب شود زیرا می‌توانند تورم را بدتر کنند. نوشیدن آب فراوان برای دفع نمک و سموم اضافی از بدن مفید است که به کاهش احتباس مایعات و در نتیجه تورم کمک می‌کند.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=60052

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.