تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
1
آشنایی با اعضای خانواده‌ی منظومه‌ی شمسی، بخش نخست؛

خانه‌ی ما، «زمین»، دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • کد خبر : 59986
  • 07 شهریور 1403 - 13:00
خانه‌ی ما، «زمین»، دارای چه ویژگی‌هایی است؟
ما در سیاره‌ی بی‌همتایی زندگی می‌کنیم. آب و گونه‌های متنوع زندگی در زمین، در هیچ جای دیگر منظومه‌ی شمسی، یافت نمی‌شود. سیاره‌ی ما، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

مجله‌ی خبری «صبح من»: ما در سیاره‌ی بی‌همتایی زندگی می‌کنیم. آب و گونه‌های متنوع زندگی در زمین، در هیچ جای دیگر منظومه‌ی شمسی، یافت نمی‌شود. زمین با ۱۲۷۶۵ کیلومتر پهنا، بزرگترین سیاره‌ی سنگی است. در گذر زمان، اقیانوس‌ها و جو زمین شکل گرفتند . در همین حال نیز فرسایش، خشکی‌ها را تغییر شکل داده است. سیاره‌ی ما، سومین سیاره‌ی نزدیک به خورشید است. زمین سالی یک بار به دور خورشید می‌چرخد و ضمن حرکت به دور خورشید، هر ۲۳/۹ ساعت نیز به دور خود می‌گردد.

درون زمین

سیاره‌ی ما کره‌ای است که بخش اعظم آن از سنگ و فلز ساخته شده است و به چند لایه تقسیم می‌شود. پس از تشکیل زمین، فلز مذاب سنگین فرو رفت و هسته را تشکیل داد و با سرد شدن، تا حدی منجمد شد. در بالای پوشش صخره‌ای، قشری سنگی قرار دارد که اقیانوس ها و سطح زمین را حفاظت می‌کند.

شکل پوسته‌ی زمین

اقیانوس‌های وسیع، قطب‌های شمال و جنوب، پنج قاره با نواحی کوهستانی و سطح، بر روی زمین قابل مشاهده است. نواحی سبز، نشان‌دهنده‌ی جنگل و چمنزار اس و نواحی زرد – قهوه‌ای، نشان‌دهنده‌ی کویر.

تغییرات سطح زمین

سطح زمین از زمان تولد آن در ۴/۶ میلیارد سال پیش، همواره در حال تغییر است. بخار موجود در جو زمین، در سال‌های اولیه‌ی زندگی‌اش، تبدیل به قطرات آب شد و به زمین فرو ریخت. به این ترتیب، اقیانوس‌ها تشکیل شدند. زمین همواره تحت تأثیر نیروهای طبیعت و اعمال انسان است.

فرسایش خاک

باد، آب، بخ و تغییرات دمایی، زمین را تغییر می‌دهند. رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی، دره‌هایی پدید می‌آورند. امواج اقیانوس، خط ساحلی را از بین می‌برد و بادها، سنگ‌ها و صخره‌ها را می‌سایند وشکل آنها را تغییر می‌دهند.

تأثیر انسانی

بیش از نیمی از جمعیت ۸ میلیاردی زمین، در شهرها زندگی می‌کنند که کمتر از ۵% از خشکی‌های زمین را شامل می‌شود. طی ده هزار سال گذشته، انسان حدود ۲۵% درصد از جنگل‌های زمین را تخریب کرده تا زمین زراعی درست کند.

حرکت صفحه‌ها

پوسته‌ی زمین، به هفت صفحه‌ی بزرگ متحرک و تعدادی صفحه‌ی کوچکتر تقسیم شده. در مرز صفحات، کوه‌ها یا آتشفشان‌ها پدیدار می‌شوند و زلزله رخ می‌دهد.

در این بخش، با برخی از ویژگی‌های سیاره‌ی ما، آشنا شدیم. در مطلب هفته‌ی آینده، بیشتر درباره‌ی زمین خواهیم دانست. همراه ما بمانید!

تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»
اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=59986
  • نویسنده : کارول استات
  • منبع : بهترین راهنمای ستارگان و فضا
  • 25 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.