تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 8 September , 2024
1

باکتری و ویروس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

  • کد خبر : 56234
  • 31 تیر 1403 - 16:20
باکتری و ویروس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
در بروز انواع بیماری‌ها بارها واژه‌های «باکتری» و «ویروس» به گوش ما خورده است. اما این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند و راهکارهای درمانی هر کدام چیست؟

«صبح من» با دانستنی‌ها: باکتری‌ها موجودات تک‌سلولی با ساختار پیچیده‌ای هستند که شامل دیواره سلولی، غشای سلولی و سیتوپلاسم می‌شود. در مقابل، ویروس‌ها ساختار بسیار ساده‌تری دارند و شامل یک پوشش پروتئینی و مواد ژنتیکی (DNA یا RNA) هستند.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، باکتری‌ها می‌توانند به‌طور مستقل تولیدمثل کنند و از طریق تقسیم سلولی به تعداد بیشتری تکثیر می‌شوند. ویروس‌ها تنها می‌توانند درون سلول‌های میزبان تکثیر شوند و برای تولیدمثل نیاز به میزبان دارند.

یک تفاوت بیماری ویروسی و باکتریایی، در نحوه پاسخ به درمان است. عفونت‌های باکتریایی معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند، در حالی که عفونت‌های ویروسی به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند و معمولاً نیاز به درمان‌های ضدویروسی دارند.

بیشتر باکتری‌ها برای انسان‌ها بی‌ضرر و حتی مفید هستند. اما ویروس‌ها به‌طور کلی موجب بیماری می‌شوند و هر ویروس به سلول‌های خاصی حمله می‌کند و باعث بیماری‌های خاصی می‌شود.

بسیاری از عفونت‌های باکتریایی مسری هستند و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابند. راه‌های انتقال شامل تماس نزدیک با فرد آلوده، تماس با مایعات بدن فرد آلوده، انتقال از مادر به فرزند در دوران بارداری و تماس با سطوح آلوده می‌شود. همچنین عفونت‌های باکتریایی می‌توانند از طریق حشرات آلوده یا مصرف غذا و آب آلوده نیز منتقل شوند.

مانند عفونت‌های باکتریایی، بسیاری از عفونت‌های ویروسی نیز مسری هستند و از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده، تماس با مایعات بدن فرد آلوده، انتقال از مادر به فرزند در دوران بارداری، تماس با سطوح آلوده و نیش حشرات آلوده یا مصرف غذا و آب آلوده منتقل می‌شوند.

پس از آشنایی با تفاوت بیماری ویروسی و باکتریایی، باید با نحوه درمان هر یک آشنا شوید. درمان خاصی برای بسیاری از عفونت‌های ویروسی وجود ندارد و معمولاً دارو‌هایی برای تسکین علایم تجویز می‌شوند. نوشیدن مایعات، استراحت، مصرف دارو‌های مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن یا مصرف دارو‌های ضداحتقان می‌توانند مؤثر باشند. در برخی موارد، ممکن است که پزشک دارو‌های ضدویروسی را تجویز کند که چرخه زندگی ویروس را مهار می‌کنند.

درمان عفونت‌های باکتریایی عموماً با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها انجام می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها دارو‌هایی هستند که باکتری‌ها را هدف قرار داده یا آن‌ها را از بین می‌برند یا از رشد و تکثیرشان جلوگیری می‌کنند. انتخاب نوع آنتی‌بیوتیک بستگی به نوع باکتری و محل عفونت دارد. برای مثال، پنی‌سیلین‌ها، سفالوسپورین‌ها، ماکرولید‌ها و کینولون‌ها از جمله دسته‌های مختلف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که هر کدام روی گروه‌های خاصی از باکتری‌ها مؤثرند. مدت زمان درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها نیز بستگی به شدت عفونت و نوع باکتری دارد و ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=56234

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.