تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
0

آفتاب‌سوختگی چه زمانی خطرناک است؟

  • کد خبر : 54887
  • 14 تیر 1403 - 11:00
آفتاب‌سوختگی چه زمانی خطرناک است؟
یک پزشک آلمانی درباره‌ی افزایش خطر گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی در تابستان هشدار داد و بر لزوم شناخت علائم آفتاب سوختگی شدید و دانستن زمان مراجعه به پزشک تاکید کرد.

«صبح من» با سلامت: یک پزشک آلمانی درباره‌ی افزایش خطر گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی در تابستان هشدار داد و بر لزوم شناخت علائم آفتاب سوختگی شدید و دانستن زمان مراجعه به پزشک تاکید کرد.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»، دکتر امی کاسوف، متخصص پوست در کلینیک کلیولند آلمان، می‌گوید: «ما معمولاً نگران اثرات طولانی‌مدت آفتاب‌سوختگی، مانند ایجاد سرطان پوست هستیم.»

وی افزود: «لازم نیست برای هر نوع آفتاب سوختگی جزئی به پزشک مراجعه کنیم، زیرا یک نقطه‌ی کوچک سوختگی درجه یک ـ پایین‌ترین درجه‌ی سوختگی ـ معمولاً یک مشکل جدی به شمار نمی‌رود.»

دکتر کاسوف خاطرنشان کرد: «آفتاب‌سوختگی‌ها معمولا مشابه با سوختگی‌های حرارتی ناشی از تماس با مایعات داغ، بخار آب یا آتش است اما به شدت آنها نیست.»

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برای آفتاب‌سوختگی باید به پزشک مراجعه کرد، به طرح موارد هشداردهنده پرداخت:

۱ـ درگیر شدن ناحیه‌ی وسیعی از پوست

۲ـ ایجاد زخم: زخم شدن پوست به معنای آسیب بیشتر به لایه‌های عمیق‌تر پوست است و فرد مبتلا بیشتر در معرض تب و التهاب قرار می‌گیرد و در آن زمان است که فرد باید به دنبال مراقبت‌های بهداشتی باشد.

۳ـ وجود علائم کم‌آبی: پوستی که به شدت سوخته است قادر به حفظ رطوبت در بدن نیست. این امر ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. علائمی که بیانگر کم آبی شدید بدن است عبارتند از: خشکی دهان یا تشنگی، ناتوانی در ادرار کردن یا تیره شدن ادرار، یبوست، گیجی، سرگیجه، به ویژه هنگام ایستادن، خستگی، سردرد و عدم تمرکز، تب، لز یا غش.

۴ـ ایجاد مسمومیت: مسمومیت با نور خورشید بیشتر شبیه واکنش آلرژیک به آفتاب‌سوختگی است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش، باعث التهاب پوست می‌شود، اما تفاوت اصلی بین مسمومیت با نور خورشید و آفتاب سوختگی معمولی، در علائم آن است. فرد مبتلا به مسمومیت با نور خورشید ممکن است دچار احساس سوزش، لرز، تشنگی شدید، خارش یا حالت تهوع شود.

دکتر کاسوف خاطرنشان کرد: آفتاب‌سوختگی شدید باعث از دست دادن مایعات بدن می‌شود. این امر ممکن است منجر به کاهش فشار خون و حجم خون شود. احساس خستگی معمولا اولین نشانه است و پس از آن فرد مبتلا ممکن است دچار سرگیجه، تشنگی شدید، احساس ضعف، تب، سردرد یا تعریق شدید شود.

وی ضمن بیان اینکه گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند دمای خود را کنترل کند، هشدار داد: «این وضعیت در صورت عدم درمان سریع، ممکن است باعث ناتوانی دائمی یا حتی مرگ شود. این علائم به سرعت بدتر می‌شوند و ممکن است شامل تعریق بیش از حد، پوست گرم و خشک (در صورت کم آبی)، از دست دادن هوشیاری، ناتوانی‌های ذهنی مانند گیجی، اختلال در گفتار، تشنج یا دمای بسیار بالا بدن (بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد) شود.

وی درباره‌ی عفونت‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی گفت: «خطر عفونت چندین روز پس از سوختگی افزایش می‌یابد، زیرا تاول‌های پوستی بیرون می‌آیند و لایه‌های پایینی پوست در معرض هوا قرار می‌گیرند. علائم آشکار عفونت شامل افزایش قرمزی، درد، تورم، تب بالا، یا پوشاندن چرک یا پوسته در محل باز است.»

وی در پایان هشدار داد: «وقتی آفتاب سوختگی جدی است، پوست دیگر یک سد غیرقابل نفوذ نیست که بتواند از بدن محافظت کند بنابراین بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه شود.»

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» ـ استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=54887

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.