تاریخ : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 7 July , 2024
0

این موجودات دوست‌داشتنی، در خطر انقراض هستند!

  • کد خبر : 54650
  • 12 تیر 1403 - 15:20
این موجودات دوست‌داشتنی، در خطر انقراض هستند!
انیمیشن «پاندای کونگ‌فوکار» را به یاد دارید؟ شخصیت «استاد شی‌فو» را چطور؟ امروز می‌خواهیم با خانواده‌ی این شخصیت کارتونی آشنا شویم؛ با خانواده‌ی «پاندای قرمز». همراه ما بمانید.

«صبح من» با دنیای حیوانات: انیمیشن «پاندای کونگ‌فوکار» را به یاد دارید؟ شخصیت «استاد شی‌فو» را چطور؟ امروز می‌خواهیم با خانواده‌ی این شخصیت کارتونی آشنا شویم؛ با خانواده‌ی «پاندای قرمز». همراه ما بمانید.

به گزارش مجله‌ی خبری «صبح من»؛ پانداهای قرمز، حیواناتی محبوب و متمایز هستند که به خاطر چهره‌های بچه گربه‌مانند شناخته می‌شوند. برخلاف تصور عموم مردم، پانداهای قرمز، با پانداهای غول‌پیکر ارتباطی ندارند. متأسفانه این حیوانات دوست‌داشتنی، با کاهش تعدادشان در خطر انقراض هستند.

پانداهای قرمز، معمولاً در جنگل‌های معتدل و مرتفع زندگی می‌کنند که بیشتر نزدیک آب هستند و به گیاه بامبو دسترسی دارند. این حیوانات، بیشتر در هنگام غروب و سحر فعالیت می‌کنند و بیشتر ساعات روز را می‌خوابند.

خز قرمز پاندای قرمز، به او کمک می‌کند تا در تاج درختان صنوبر، جایی که شاخه‌ها با توده‌های قهوه‌ای مایل به قرمز پوشیده شده است، استتار کنند. پانداهای قرمز، برای عواملی مانند سرپناه، فرار از دست شکارچیان و آفتاب گرفتن در زمستان، کنار درختان زندگی می‌کنند.

حدود ۹۸ درصد از رژیم غذایی پانداهای قرمز، بامبو است. اما برخلاف پانداهای غول‌پیکر که تقریباً تمام قسمت‌های گیاه را می‌خورند، پانداهای قرمز حساس هستند و فقط از نوک برگ‌ها و شاخه‌های خوش‌طعم و لطیف بامبو، غذا می‎خورند.

پاندای قرمز، روزانه حدود ۲ کیلوگرم غذا می‌خورد. گاهی اوقات، اگر بامبویی وجود نداشته باشد، این حیوان می‌تواند از میوه، ریشه، بلوط، علف، حشرات، تخم پرندگان و همچنین حیوانات کوچک تغذیه کند.

از آنجایی که این حیوانات به صورت پراکنده زندگی می‌کنند، نمی‌توان مطمئن بود که دقیقاً چند پاندای قرمز در طبیعت وجود دارد؛ با این حال، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) تخمین می‌زند که کمتر از ۱۰,۰۰۰ پاندای قرمز در طبیعت باقی مانده است. پانداهای قرمز، به عنوان گونه‌ی «در معرض خطر» طبقه‌بندی می‌شوند.

با توجه به آخرین ارزیابی این سازمان، جمعیت این حیوانات دوست‌داشتنی، همچنان در حال کاهش است. محققان، معتقدند که جمعیت پانداهای قرمز، در ۲۰ سال گذشته ۴۰٪ کاهش یافته است.

پانداهای قرمز معمولاً در جنگل‌های معتدل و مرتفع زندگی می‌کنند که بیشتر نزدیک آب هستند و به گیاه بامبو دسترسی دارند. این مناطق کوچک و کوهستانی معمولاً در بوتان، چین، هند، میانمار و نپال یافت می‌شوند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که پانداهای قرمز چینی و پانداهای قرمز هیمالیا دو گونه مجزا هستند. آنها به این نتیجه رسیدند که پاندای قرمز هیمالیا به دلیل تنوع ژنتیکی کمتر و جمعیت کوچکتر، به حفاظت فوری بیشتری نیاز دارد.

از دست دادن زیستگاه، تهدیدی اصلی برای بقای پاندا قرمز است. رشد جمعیت انسان‌ها در این منطقه و تغییرات آب و هوایی، منجر به پراکنده شدن و از بین رفتن مناطق قابل سکونت برای پانداهای قرمز شده است. علاوه بر این عوامل، پاندای قرمز با خطر بزرگ شکار غیرقانونی توسط انسان مواجه شده است.

کوچک شدن مداوم زیستگاه پانداهای قرمز، یافتن بامبو را برای این حیوانات بسیار دشوار کرده است. هنگامی که انسان‌ها به محل سکونت پانداهای قرمز نقل مکان می‌کنند، جنگل‌ها را برای مسکن و توسعه مکان‌های تجاری، کشاورزی و معدن،از بین می‌برند. انسان‌ها، به دام‌هایشان اجازه می‌دهند تا در جنگل‌ها چرا کنند و این باعث می‌شود تا دام‌های انسان، با پانداهای قرمز بر سر بامبو رقابت کنند.

بلایای طبیعی مانند رانش زمین، سیل، طوفان، برف و بارندگی شدید و همچنین مشکلاتی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها، رویش گونه‌های گیاهی مهاجم و مشکلاتی از جمله مرگ گیاه بامبو، نیز باعث می‌شود تا زیستگاه پانداهای قرمز از بین برود.

گیاه بامبو، به شدت تحت تأثیر آتش‌سوزی جنگل‌ها و سایر تغییرات محیطی قرار می‌گیرد. هنگامی که انسان به مخل زندگی پاندای قرمز نقل مکان می‌کند، اغلب بامبو جمع‌آوری می‌کند و همین باعث می‌شود تا بامبوی کمی برای پانداهای قرمز باقی بماند. علاوه‌بر این، از آنجایی که زیستگاه پانداهای قرمز مدام کاهش می‌یابد، نهال بامبو زنده نمی‌ماند و در نتیجه، بامبو رشد نمی‌کند.

پانداهای قرمز با تهدید شکار غیرقانونی روبرو هستند. اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) گزارش می‌دهد که شکار غیرقانونی و قاچاق، در زیستگاه پاندای قرمز، در حال افزایش است. این حیوانات،به دلیل گوشت و پوست مخصوص خود، مورد توجه شکارچیان هستند. صندوق جهانی حیات وحش (WWF) در گزارشی، مدعی شده که کلاه‌های قرمزی از جنس خز پاندای قرمز، برای فروش در بوتان پیدا شده است.

برخی از شکارچیانی که در زمینه‌ی تجارت حیات وحش کار می‌کنند، پانداهای قرمز را گیر می‌اندازند و آنها را به عنوان حیوانات خانگی غیرقانونی می‌فروشند. گاهی اوقات پانداهای قرمز در تله‌هایی گرفتار می‌شوند که برای گرفتن حیوانات دیگر مانند آهو در نظر گرفته شده است.

ترجمه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من» – استفاده از مطلب تنها با ذکر منبع، مجاز است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=54650

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.