تاریخ : دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 21 October , 2024
7
داستان صورت‌های فلکی؛

مثلث تابستانی چیست؟

  • کد خبر : 54075
  • 06 تیر 1403 - 13:00
مثلث تابستانی چیست؟
این مثلث به دلیل آنکه در طول ماه‌های تابستانی آن را به خوبی می‌توان دید، چنین نام گرفته است. در ادامه بیشتر با این مثلث آشنا خواهیم شد. همراه ما بمانید.

مجله‌ی خبری «صبح من»: این مثلث به دلیل آنکه در طول ماه‌های تابستانی آن را به خوبی می‌توان دید، چنین نام گرفته است. دست کم از حدود ۳۵۰۰ سال پیش مردم در صورت فلکی عقاب، نقش پرنده‌ای را مجسم می‌کردند.

یونانیان و رومیان قدیم در این صورت فلکی، عقابِ زئوس (خدای خدایان یونانیان قدیم) یا ژوپیتر (خدای خدایان رومیان قدیم) را تشخیص می‌دادند که «گانیمد» جوان را ربود و در ارتفاع بالا از طریق هوا او را تا «المپ» که محل زندگی خدایان بود، حمل کرد.

«گانیمد» ـ که در ضمن نام یکی از قمرهای سیاره‌ی مشتری نیز هست ـ وقتی که به بارگاه خدایان وارد شد، باید به عنوان ساقی زئوس به انجام وظیفه می‌پرداخت.

صورت فلکی باشکوه «دجاجه» نیز که به نظر می‌آید در حال پرواز از میان راه شیری به سمت جنوب است، انسان را به یاد خدای خدایان زئوس می‌اندازد.

می‌گویند او خود را به شکل یک قوی سفید درآورد تا خود را به «لدا»ی زیبا نزدیک کند. از این ارتباط، دو فرزند به وجود آمد؛ «هلنا»ی زیبا و «پلی دویکس» که از او با نام لاتینش یعنی «پولوکس» به هنگام بیان افسانه‌های مربوط به صورت فلکی جوزا (دوپیکر) آشنا شدیم.

لیر (نام لاتین صورت فلکی شلیاق) که یکی از قدیمی‌ترین آلات موسیقی تاریخ بشریت است، برابر افسانه‌ها توسط خداوند «هرمس» اختراع شد و ماجرای آوازخان بزرگ «اورفئوس» را به خاطر می‌آورد.

همسر اورفئوس که «اویریدیکه» نام داشت، توسط مار گزیده شد و بدرود حیات گفت و باید به قلمرو زیرزمینی مردگان می‌رفت. اورفئوس که دل شکسته و تسلی ناپذیر بود وارد جهان زیرین شد تا همسرش را بازگرداند.

او چنان زیبا و دلنواز لیر می‌نواخت که حتی نگاهبانان خشمگین قلمرو مردگان را نیز مسحور کرد.

بالاخره «اویریدیکه» اجازه یافت به زمین، به جهان زندگان، بازگردد. اورفئوس اجازه نداشت در راه بازگشت به زمین پشت سر خود و به سوی همسرش نگاه کند. هنگامی که او این کار را کرد، «اویریدیکه»، برای همیشه ناپدید شد و اورفئوس را با سازش تنها گذاشت.

باز هم افسانه‌های زیادی وجود دارد که انسان را به یاد ساز زهی لیر می‌اندازد.

مثلا می‌گویند، این ساز زندگی شاعر و آوازخان بزرگ «آریون» را نجات داده است. یک بار هنگامی که او قصد داشت از سفری که برای اجرای موسیقی انجام داده بود به یونان سفر کند، خدمه نادرست و غارتگر کشتی متوجه شدند که او پول زیادی به همراه خود دارد و خواستند دست و پای او را ببندند و او را غارت کنند.

موسیقی‌دان خواهش کرد که به او اجازه دهند یک بار دیگر، سازش را کوک کند و بنوازد. او چنان آهنگ زیبایی اجرا کرد که جانوران دریایی زیادی را به دور کشتی، جمع کرد. پس از آن «ناریون» به ناگهان به دریا پرید و در آنجا یک دلفین او را بر پشت خود سوار کرد و به ساحل آورد. از آن زمان در آسمان تابستان صورت فلکی دلفین در نزدیکی صورت فلکی شلیاق (لیر) قرار دارد.

تهیه و تنظیم: مجله‌ی خبری «صبح من»

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=54075
  • نویسنده : دکتر اریک اوبلاکر
  • منبع : صورت‌های فلکی و نشانه‌های نجومی
  • 91 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.