تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
1

قیمت روز تیرآهن و خرید تیرآهن

  • کد خبر : 51102
  • 26 اردیبهشت 1403 - 13:40
قیمت روز تیرآهن و خرید تیرآهن

به گزارش پایگاه خبری صبح من و به نقل از آترین فولاد مهر، خرید تمام مقاطع فولادی از جمله خرید تیرآهن مستلزم داشتن اطلاعات خاصی است. خرید تیرآهن، بدون دانش و اطلاعات کافی، ضررهای جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت؛ چرا که این مقاطع فولادی تأثیر مستقیمی بر مقاومت و استحکام سازه‌ها دارند. اگر با دانش […]

به گزارش پایگاه خبری صبح من و به نقل از آترین فولاد مهر، خرید تمام مقاطع فولادی از جمله خرید تیرآهن مستلزم داشتن اطلاعات خاصی است. خرید تیرآهن، بدون دانش و اطلاعات کافی، ضررهای جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت؛ چرا که این مقاطع فولادی تأثیر مستقیمی بر مقاومت و استحکام سازه‌ها دارند.

اگر با دانش کافی در مورد نحوه خرید تیرآهن اقدام به معامله نمایید، می‌توانید بهترین کیفیت و قیمت را دریافت کنید. 

انواع تیرآهن و کاربرد هر کدام

پیش از هر چیز برای تشخیص نوع تیرآهن باید با دو مفهوم بال و جان تیرآهن آشنا شوید. تیرآهن‌ها براساس تفاوت در جان و بال به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به دو لبه موازی در پایین و بالای تیرآهن، بال تیرآهن (flange) می‌گویند و قسمت میانی و متصل‌کننده این دو بال، جان تیرآهن (web) نامیده می‌شود.

بر این اساس، تیرآهن‌ها معمولاً به دو شکل مقطع شبیه به حروف انگلیسی I (با جان بزرگ‌تر و دو بال کوچک‌تر) و H (با دو بال بلند‌تر) تقسیم می‌شوند. با در نظر گرفتن این موارد، تیرآهن به چهار صورت IPE ،INP ،IPB و CPE که در ادامه توضیح خواهیم داد، در بازار به فروش می‌رسد.

جان و بال تیرآهن

انواع تیرآهن I

  • تیرآهن IPE: تیرآهنی I شکل با ضخامت بال یکسان است که در صنعت ساختمان سازی برای تولید خرپا، ستون و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • تیرآهن INP: تیرآهنی I شکل با بال‌های شیب دار است که این نوع تیرآهن، تحمل بار کمتری نسبت به تیرآهن‌‌های IPE دارد و در صنایع کشتی سازی، ساختمان سازی، سد سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع تیرآهن H (تیرآهن هاش)

  • تیرآهن IPB سبک (HEA): به تیرآهن‌های IPB، تیرآهن‌های بال پهن نیز گفته می‌شود. تیرآهن بال پهن سبک، بال باریک‌تری نسبت به تیرآهن هاش سنگین دارد. از این تیرآهن برای ساختمان‌های ضد زلزله‌ای استفاده می‌شود که جهت دریافت استانداردهای خاص ساخته می‌‌شوند.
  • تیرآهن IPB سنگین (HEB): جان این نوع تیرآهن نسبت به تیرآهن HEA ضخیم‌تر است و در نتیجه، وزن بیشتری دارد. تیرآهن هاش سنگین به دلیل ظرفیت تحمل بار بیشتری که دارد، پرفروش‌ترین نوع تیرآهن هاش محسوب می‌شود که در ساختمان‌های ضد زلزله، برج سازی، پالایشگاه‌ها و پل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن CPE (تیرآهن شبکه‌ای یا لانه زنبوری)

در واقع تیرآهن شبکه‌ای یا تیرآهن CPE یا تیرآهن لانه زنبوری همان تیرآهن‌های IPE است که در کارگاه و در چند مرحله برش به شکل لانه زنبوری ساخته می‌شود. نکته جالب اینکه تیرآهن لانه زنبوری به دلیل شکل ظاهری و داشتن حفره‌هایی در طول جان تیرآهن، به این نام خوانده می‌شوند. در تیرآهن CPE یا لانه زنبوری فولاد کمتری استفاده می‌شود و به دلیل سبک‌تر بودن، قیمت تیرآهن لانه زنبوری نسبت به سایر تیرآهن‌ها کمتر است.

هم‌چنین به دلیل ارتفاع بیشتر، مقاومت خمشی بیشتری دارد اما در مقابل نیروهای برشی مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد. از تیرآهن لانه زنبوری برای ساخت سازه‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر در مقابل نیروهای خمشی و فشاری دارند، استفاده می‌شود؛ مانند پارکینگ‌ها، پل‌ها، ساختمان‌های بلند، سازه‌های دریایی و…

طریقه ساخت تیرآهن CPE یا لانه زنبوری

سایز تیرآهن

برای نام بردن از یک نوع تیرآهن خاص، نوع آن به همراه یک عدد کنار نام تیرآهن اعلام می‌شود. به طور مثال، تیرآهن ۱۴ (که منظور از تیرآهن، تیرآهن IPE است). عدد کنار نام تیرآهن، نشان‌دهنده سایز تیرآهن است. منظور از سایز تیرآهن نیز اندازه ارتفاع جان آن به سانتی‌متر است. بنابراین، تیرآهن ۱۴ به معنی تیرآهنی IPE است که ارتفاع جان آن ۱۴ سانتی‌متر باشد.

  • سایز تیرآهن IPE: از سایز ۸ الی ۶۰ سانتی‌متر قابل تولید هستند؛ اما سایزهای تولیدی در ایران در رده ۱۲ الی ۳۰ سانتی‌متر است. دیگر سایزهای تیرآهن IPE از سایر کشورها وارد کشور می‌شوند.
  • سایز تیرآهن هاش (IPB): انواع تیرآهن هاش از سایز ۸ الی ۱۰۰ سانتی متر در جهان تولید می‌شوند. تیرآهن‌های هاش تولیدی در ایران نیز فقط در کارخانه ذوب آهن و در سایز ۱۴ الی ۳۰ تولید می‌شوند. لازم است بدانید تیرآهن‌های ذوب آهن از نظر وزنی، نزدیک‌‌‌ترین مقدار را به جدول اشتال دارند.

رایج‌ترین انواع تیرآهن از نظر سایز در ایران، سایزهای ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷ و ۳۰ از نوع IPE هستند. البته خرید تیرآهن در سایزهای ۳۰ تا سایز ۶۰ نیز ممکن است؛ اما این تیرآهن‌ها کاربرد کمتری دارند.

برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن به وبسایت آترین فولاد مهر مراجعه فرمایید.

طول تیرآهن

قبل از خرید تیرآهن باید طول آن را مشخص کنید. تیرآهن‌ها در تمامی سایزها با طول استاندارد ۱۲ متر تولید می‌شوند. تولید تیرآهن به طول ۶ متر نیز به صورت محدود و در برخی کارخانه‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر تیرآهن ۱۲ و ۶ متری، تیرآهن‌های کمتر از ۱۲ متر با متراژهای مختلف نیز در بازار وجود دارد که به آن ها تیرآهن نرمال می‌گویند. تیرآهن‌های نرمال، دقیقا مشابه تیرآهن‌های دیگر ساخته می‌شوند؛ فقط گاهی در زمان برش به علت خطا در دستگاه، تیرآهن‌ها زیر ۱۲ متر برش می‌خورند.

همچنین ممکن است برخی مشتریان، تیرآهن با طول بیش از ۱۲ متر درخواست داشته باشند؛ از آنجا که تیرآهن بالاتر از ۱۲ متر به محاسبات مخصوصی برای مقاومت کافی نیاز دارد، تنها برخی از کارخانه‌ها بنا بر سفارش مشتری اقدام به طراحی و تولید آن می‌نمایند. به همین دلیل، مشتری باید از کارخانه مورد نظر اقدام به خرید نماید.

وزن تیرآهن

در خرید تیرآهن، وزن تیرآهن جزء پارامترهای بسیار مهم است؛ بنابراین باید به آن دقت زیادی کرد. از آنجا که وزن تیرآهن‌های کارخانه‌های مختلف باهم متفاوت است اما اگر تیرآهن مدنظر شما طبق جدول اشتال تولید شده باشد، می‌توانید از جدول وزنی تیرآهن استفاده کنید. در ایران، تیرآهن‌های تولید شده توسط ذوب آهن اصفهان از نظر وزن، بیشترین مطابقت را با جدول اشتال دارد و از این نظر، سنگین‌ترین و باکیفیت‌‌ترین تیرآهن‌‌های داخلی موجود در بازار هستند.

با توجه به تنوع انواع تیرآهن، همچنین شکل هندسی پیچیده سطح مقطع آن محاسبه وزن تیرآهن از طربق رابطه‌ی ریاضی کاری زمان‌بر است و بهتر است که از جداول اشتال برای این کار استفاده شود.

هر شاخه تیرآهن IPE با توجه به سایز، وزنی بین ۷۰ الی ۱۵۰۰ کیلوگرم دارد. همچنین هر شاخه تیرآهن هاش سبک با توجه به سایز، وزنی بین ۲۰۰ الی ۳۲۶۰ کیلوگرم و هر شاخه تیرآهن هاش سنگین نیز با توجه به سایز خود، وزنی بین ۲۵۰ الی ۳۷۷۰ کیلوگرم دارد.

فرمول زیر می‌تواند به شما در محاسبه وزن تیرآهن کمک کند:

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

برای مثال وزن یک شاخه ۱۲ متری تیرآهن ۱۴ با طول جان ۱۴ سانتی‌متر و ضخامت جان ۴.۷ میلی‌متر و بالی به عرض ۷۳ میلی‌متر و ضخامت ۶.۹ میلی‌متر برابر ۱۵۴.۸ کیلوگرم خواهد بود.

نحوه خرید تیرآهن

در کشور ما، چندین نوع مرجع فروش برای توزیع تیرآهن‌ها به مصرف‌کنندگان وجود دارد. هر یک از این‌ها، محصولات را به سبک متفاوتی به مشتریان عرضه می‌کنند.

خرید تیرآهن از کارخانه

بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند تیرآهن را به‌طور مستقیم از خود کارخانه بخرند. زیرا ممکن است برند موردنظرشان را در بنگاه‌ها یا شرکت‌ها پیدا نکنند. گاهی کارخانه‌ها هزینه‌های جانبی مانند هزینه بارگیری را نیز دریافت می‌کنند. ضمنا سفارش از کارخانه فقط با حجم بالا ممکن خواهد بود. همچنین زمان تحویل کالا به مشتری از کارخانه، به دلیل فاصله بیشتر می‌تواند کمی طولانی‌تر باشد.

در صورتی که برند خاصی مد نظر شماست، می توانید مستقیما از کارخانه تولید کننده خرید نمایید. البته به شرط اینکه بعد مسافت از کارخانه تا محل تخلیه بار، شما را متحمل هزینه‌ای گزاف نکند. در صورت وجود این مشکل، می‌توانید همان برند تیرآهن را از بنگاه یا شرکت‌های بازرگانی تهیه کنید که انباری نزدیک به محل تخلیه شما دارند.

البته خرید تیرآهن از کارخانه، دارای محدودیت‌هایی همچون عدم عرضه روزانه کارخانه‌ها و در نتیجه، طولانی بودن زمان دریافت و محدودیت مکانی (فاصله کارخانه تا پروژه) می باشد.

خرید تیرآهن از بنگاه

بنگاه‌ها معمولا محصولات را با حجم‌های پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تر نسبت به کارخانه می‌فروشند. با خرید از بنگاه، مشتری می‌تواند زمان تحویل و روش ارسال را به‌دلخواه انتخاب کند. برای خرید تیرآهن با حجم پایین یا به صورت شاخه‌ای، خرید از بنگاه، گزینه مناسبی است. همچنین در این روش، نحوه و زمان بارگیری توسط مشتری مشخص می‌شود.

خرید تیرآهن از بورس

دارندگان کد بورسی، می‌توانند از کارگزاری‌های بورس تیرآهن بخرند. البته کارخانه ممکن است زمان انتظار تحویل کالا به مشتری را حتی تا ۲ ماه اعلام کند که از بزرگ‌ترین معایب این روش به شمار می‌رود. با این‌ حال، مشتری پس از تسویه می‌تواند از کارخانه درخواست کند تا در صورت امکان، کالا را زودتر تحویل دهد.

خرید تیرآهن از شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی فروش تیرآهن نیز مانند بنگاه‌ها، محصولات را با هر حجمی در زمان دلخواه مشتری به او عرضه می‌کنند. خوب است اعتبار شرکت بازرگانی موردنظر پیش از خرید چک شود. شرکت‌های بازرگانی معتبر، بسیار مطمئن‌تر از دیگر مراکز می‌توانند به مشتریان خدمت‌رسانی کنند. همچنین برخی از آن‌ها امکان خرید اینترنتی تیرآهن را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن به صورت روزانه تغییر می‌کند. به همین دلیل، لازم است قبل از اقدام به خرید، برآوردی از نوسان قیمت این محصول در بازار داشته باشید. قیمت روزانه تیرآهن تمامی کارخانه‌های ایران را ‌می‌توانید در سایت آترین فولاد مهر مشاهده نمایید.

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=51102

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.