تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
2

در رژیم «کتوژنیک» چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

  • کد خبر : 44520
  • 23 فروردین 1403 - 11:00
در رژیم «کتوژنیک» چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟
پایه و اساس رژیم‌های کتوژنیک، حذف یا کاهش بسیار شدید مواد قندی یا همان مواد کربوهیدراتی در رژیم‌های روزانه است. در ادامه، در گفت‌وگویی با دکتر سیدمجتبی نکوقدم، به معرفی این رژیم لاغری خواهیم پرداخت.

پایه و اساس رژیم‌های کتوژنیک، حذف یا کاهش بسیار شدید مواد قندی یا همان مواد کربوهیدراتی در رژیم‌های روزانه است. در ادامه، در گفت‌وگویی با دکتر سیدمجتبی نکوقدم، به معرفی این رژیم لاغری خواهیم پرداخت.

دکتر سیدمجتبی نکوقدم با بیان این مطلب که تمام بافت‌های ما نیازمند به دریافت میزان مشخصی از گلوکز برای تداوم متابولیسم پایه خود هستند، افزود: در بدن انسان، سه نوع سوخت مصرف می‌شود؛ چربی‌ها، قندها و پروتئین‌ها. تقریبا سوخت اصلی تمامی ارگان‌های‌ بدن به جز قلب، قندها هستند. قلب در شرایط عادی، بیشترین تمایل را به اسید‌های چرب و چربی‌ها دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای اینکه قند وارد سلول شود، بدن نیازمند انسولین است. افراد سالم، وقتی رژیم غذایی حاوی قند مانند نان، شکر، انواع میوه‌جات و شیرینی‌جات را مصرف می‌کنند، انسولین باعث جذب قند و ورود آنها به سلول‌ها می‌شود. سلول‌ها نیز قند را می‌سوزانند و به عنوان منبع انرژی از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: زمانی که فردی قند و کربوهیدارت مصرف نکند، بافت‌های بدن مجبور می‌شوند به سراغ منابع دیگر انرژی مانند اسیدهای چرب و پروتئین‌ها بروند. حاصل سوخت‌وساز چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن، متابولیت‌هایی* غیر از متابولیت‌های مسیر سوخت قند است.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه نام متابولیت‌های نهایی سلولی که حاصل از سوختن چربی هستند، کتون‌ها یا اجسام کتونی است. گفت: این اجسام کتونی در بدن تولید و متابولیزه می‌شوند اما به اندازه‌ی قند که وارد بافت‌ها شده، جذب می‌شود و باعث چاقی و تجمع چربی می‌شود؛ منجر به این پدیده نمی‌شوند.

دکتر نکوقدم افزود: سلول، کتون‌ها را می‌سوزاند و مصرف می‌کند اما نمی‌تواند آنها را ذخیره کند و به همین دلیل، افرادی که تحت رژیم‌های کتوژنیک هستند، معمولا کاهش وزن قابل توجهی پیدا می‌کنند زیرا بدن آن‌ها برای تأمین منابع انرژی، از چربی‌هایی که در بدن ذخیره شده است، برداشت می‌کند تا آن‌ها را تبدیل به اجسام کتونیک کند و به همین دلیل، به این رژیم‌ها، رژیم‌های کتوژنیک یا رژیم‌های کتون ساز می‌گویند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با بیان این مطلب که رژیم‌های کتوژنیک در صورتی پایبندی کامل به آنها، مفید هستند، افزود: این رژیم‌ها مضراتی نیز دارند که در آینده به آنها خواهیم پرداخت.

*در علم بیوشیمی مواد شرکت‌کننده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی را متابولیت می‌نامند. در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه یا محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً اشاره به مولکول‌های کوچک شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی دارد.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman
    

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=44520

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.