تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
7
بخش نخست؛

دنیای شگفت‌انگیز لانه‌ی جانوران

  • کد خبر : 34662
  • 16 دی 1402 - 11:00
دنیای شگفت‌انگیز لانه‌ی جانوران
از برج موریانه‌ها و خانه‌ی سنگ‌های آبی گرفته تا پیله‌ی کرم‌های ابریشم و کندوی زنبورها، همگی خانه‌های شگفت‌آوری هستند که جانوران برای محافظت از خود و بچه‌هایشان در برابر شکارچیان و آب و هوای نامساعد می‌سازند.

مجله‌ی خبر «صبح من»: از برج موریانه‌ها و خانه‌ی سنگ‌های آبی گرفته تا پیله‌ی کرم‌های ابریشم و کندوی زنبورها، همگی خانه‌های شگفت‌آوری هستند که جانوران برای محافظت از خود و بچه‌هایشان در برابر شکارچیان و آب و هوای نامساعد می‌سازند. جانوران با استفاده از مواد طبیعی مانند شاخ و برگ، گِل و موادی مانند ابریشم و‌ موم که در بدنشان تولید می‌شود، خانه‌هایشان را می‌سازند. برخی از آنها در خانه‎ی جانوران دیگر، مثلاً برج‌هایی که موریانه‌ها می‌سازند، یا حتی خانه‌های ما زندگی می‌کنند. بعضی از جانوران به صورت گروهی و برخی به صورت انفرادی زندگی می‌کنند.

جانورانی مانند لاک‌پشت، خانه‌ی خود را بر پشتشان حمل می‌کنند. لاک، بخشی از بدن این جانور است. لاک‌پشت، هنگام خطر یا برای در امان ماندن از آب و هوای بد، درون لاکش پنهان می‌شود.

موش کور از بهترین جانوران حفار جهان است. دستان بیل‌مانند و ناخن‌های درازش به استخوان‌های نیرومند و ماهیچه‌های سینه متصل است. جانوران حفر دیگر، مانند سگ چمنزار، گورکن، خرگوش و روباه نیز برای کندن خانه‌هایشان از چنگال‌های تیز و ماهیچه‌های نیرومند خود استفاده می‌کنند.

خانه‌ی انسان‌ها برای بسیاری از جانوران، مانند چلچله‌ی دمگاه سفید که زیر بام‌ها لانه می‌سازد یا گوش‌خیزک که در زیرزمین‌ها زندگی می‌کند، غذا و سرپناه فراهم می‌کنند. از آنجا که هر روز بیشتر از روز پیش، زیستگاه‌های طبیعی نابود می‌شوند، امکان زنده ماندن جانورانی که بتوانند با ما زندگی کنند، بیشتر می‌شود.

سگ آبی برای خانه‌سازی، با دندان‌های تیز خود، درختان را قطع می‌کند. جانوران با استفاده از اندام‌هایشان مانند دندان، چنگال، آرواره، منقار و پا خانه ‌می‌سازند؛ ولی آنچه می‌سازند، ممکن است بسیار ظریف‌تر از حد تصور ما باشد.

در قسمت بعد، به شیوه‌های لانه‌سازی در برخی از حشرات می‌پردازیم. همراه «صبح من» بمانید.

گردآوری، تنظیم و تخلیص: مجله‌ی خبری «صبح من»
لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=34662
  • نویسنده : باربارا تیلور - مترجم: امیرحسین بنکدار
  • منبع : خانه‌ی جانوران
  • 2889 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.