تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
3

چرا همسرم کارهای خانه را انجام نمی‌دهد؟

  • کد خبر : 57047
  • 08 مرداد 1403 - 16:20
چرا همسرم کارهای خانه را انجام نمی‌دهد؟
برخی از زنان کارهای خانه را انجام نمی‌دهند و شوهرشان از این موضوع شاکی می‌شود. این مشکل یا به این دلیل است که دوست ندارند کارهای خانه را انجام دهند و اصلا علاقه‌ای به خانه‌داری ندارند، یا به دلیل خستگی از کارهای بیرون از منزل، دیگر انرژی لازم برای خانه‌داری را ندارند. در این مقاله ابتدا دلایل مختلف این مشکل را بررسی می‌کنیم و سپس راهکارهای حل آن را توضیح می‌دهیم.

«صبح من» با همسرداری: برخی از زنان کارهای خانه را انجام نمی‌دهند و شوهرشان از این موضوع شاکی می‌شود. این مشکل یا به این دلیل است که دوست ندارند کارهای خانه را انجام دهند و اصلا علاقه‌ای به خانه‌داری ندارند، یا به دلیل خستگی از کارهای بیرون از منزل، دیگر انرژی لازم برای خانه‌داری را ندارند.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، در این مقاله ابتدا دلایل مختلف این مشکل را بررسی می‌کنیم و سپس راهکارهای حل آن را توضیح می‌دهیم.

شاغل است و نمی‌تواند همه کارهای خانه را به تنهایی انجام دهد

امروزه بسیاری از زنان شاغل هستند و مسلما کسی که شاغل است، نیاز دارد شوهرش در کارهای خانه به او کمک کند چون نمی‌تواند مثل یک خانم خانه‌دار که کاری به جز کارهای منزل ندارد، به کارهای منزل فورا و به صورت کامل رسیدگی کند. مخصوصا در زمان‌هایی که فشار کاری در محل کار زیاد است، طبیعی است که همسرتان نیازمند کمک شما در انجام دادن امور منزل باشد.

انجام دادن کارها را به زمان دیگری موکول می‌کند

برخی از افراد همین الآن می‌توانند یک سری کارها را انجام دهند اما آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند و هرچقدر زمان می‌گذرد، بیشتر تنبل و بی‌حوصله می‌شوند و کلا از انجام آن منصرف می‌شوند. درواقع به موقع انجام ندادن کارها، می‌تواند یکی از دلایل انجام ندادن آنها شود.

انجام دادن کارها را به زمان دیگری موکول می‌کند

حواسش با چیزهای دیگر پرت می‌شود و دیگر کار اصلی را فراموش می‌کند

اگر همسرتان هنگامی که می‌خواهد کارهای خانه را انجام دهد، تلویزیون روشن می‌کند یا موسیقی در خانه پخش می‌کند یا ناگهان دوستش زنگ می‌زند که با او صحبت می‌کند، همه این‌ها حواسش را پرت می‌کند و از کار اصلی که باید انجام می‌داد فاصله می‌گیرد. این حواس پرتی‌ها هم می‌تواند یکی از دلایل انجام ندادن کارهای خانه و آشپزی باشد.

سبک زندگی اشتباه

سبک زندگی اشتباه، تنبلی را تشدید می‌کند و فرد را از کار و زندگی می اندازد. افرادی که شاغل نیستند و عادت دارند تا دیر وقت بیدار بمانند و صبح دیر از خواب بیدار شوند. افرادی که دائما نشسته‌اند و در حال تماشای تلویزیون یا بازی کردن با موبایل و تبلت هستند. افرادی که تغذیه ناسالم دارند و این باعث می‌شود عملکرد ذهنی و جسمی‌شان دچار مشکل شود. همه و همه جزء سبک زندگی ناسالم و اشتباه است که باعث می‌شود فرد تنبل شود و کارهایی که مسئول آنها است را انجام ندهد.

خستگی

یکی از دلایل تنبلی و انجام ندادن کارهای خانه، خستگی است. خستگی ناشی از کار، زندگی، مشکلات دیگر و… باعث می‌شود شخص دیگر پتانسیل و انرژی لازم برای انجام کارهای دیگر را نداشته باشد.

خستگی زنان در امور خانه

افسردگی

افسردگی نیز یکی از دلایل خستگی، بی‌انرژی و بی‌انگیزه بودن است. فردی که افسرده است، حوصله انجام دادن کارهای روزمره را ندارد و بی‌انگیزه است. شاید دوست داشته باشد مدام تنها در اتاق خواب دراز کشیده باشد و هیچ کاری را انجام ندهد.

بی‌ارزش دانستن خود

افرادی که خودشان را بی‌ارزش می‌دانند، زندگی‌شان و عزیزان‌شان را نیز بی‌ارزش می‌دانند و اعتقاد دارند که زندگی ارزش زحمت کشیدن و تلاش کردن و این کارها را ندارد. به همین دلیل افسرده و بی‌حال می‌شوند و ترجیح می‌دهند هیچ کار و تلاشی در زندگی خود نکنند.

بی‌مسئولیت بودن

برخی از افراد بی‌مسئولیت هستند و برایشان مهم نیست که کارهایشان را انجام می‌دهند یا خیر.

زن بی مسئولیت در زندگی مشترک

کارهای زیاد انباشته شده روی هم

یکی از دلایل انجام ندادن کارها، این است که فرد وقتی می‌خواهد کارهایش را شروع کند فکر می‌کند «وای چقدر کار دارم که انجام بدم.» و همین موضوع یعنی انباشته شدن کارها روی هم، باعث می‌شود فرد نتواند تمرکز کند و اولویت‌بندی کند و انجام دهد. پس ترجیح می‌دهد کلا از کارها و مسئولیت‌هایش فرار کند.

تنبیه کردن مرد

برخی از زنان بعد از دعوا کردن با شوهر، برای اینکه او را تنبیه کنند، کارهای خانه را انجام نمی‌دهند و آشپزی نمی‌کنند تا مرد تنبیه شود و خودش این کارها را انجام دهد و سختی بکشد، یا برای لجبازی با مرد، کلا آن روز هیچ کاری انجام نمی‌دهند و ادعا می‌کنند که می‌خواهند استراحت کنند، در حالی که موضوع اصلی، چیز دیگری است.

اگر من یک خانم هستم، چگونه تنبلی و بی‌حوصلگی را کنار بگذارم و کارهای خانه را انجام دهم؟

دلیل شما چیست؟ کدام یک از موارد بالا است؟ ابتدا دلیل خودتان را پیدا کنید تا به راه حل درست برسید.

کارهای روزانه‌تان را برنامه‌ریزی کنید و روی یک کاغذ هر روز بنویسید که باید چه کارهایی انجام دهید. به عنوان مثال باید امروز خانه را جارو کنید، آشپزی کنید، لباس‌ها را مرتب کنید و… و هر روز دو یا چند کار را انجام دهید. با برنامه‌ریزی کردن، ذهن‌تان مرتب خواهد شد و دیگر به دلیل انباشته شدن کارها روی هم، اذیت نخواهید شد.

اگر من یک خانم هستم، چگونه تنبلی و بی‌حوصلگی را کنار بگذارم و کارهای خانه را انجام دهم؟

به خودتان رسیدگی کنید، برای خودتان ارزش قائل شوید و اعتماد به نفس و عزت نفس‌تان را تقویت کنید. برای زندگی‌تان هدف تعیین کنید تا زندگی برایتان بامعنا و ارزشمند شود. با این کار، می‌توانید کارهایتان را بهتر و با انگیزه بیشتری انجام دهید چون اگر شما هدف نداشته باشید، مسلما بی‌انگیزه خواهید شد.

هر فردی نیاز دارد در طول روز به اندازه کافی استراحت کند. حتما در برنامه‌ریزی که می‌کنید، وقتی را به استراحت کردن نیز اختصاص دهید.

می‌توانید در انجام برخی از کارها، از شوهرتان کمک بخواهید. با این کار، هم همه چیز روی دوش‌های شما نخواهد بود و می‌توانید کمی استراحت کنید و هم اینکه اگر با هم یک سری کارها را انجام دهید، لحظات شاد و خوبی را با هم خواهید داشت و این به بهبود ارتباط‌تان کمک زیادی می‌کند.

اگر من یک خانم هستم، چگونه تنبلی و بی‌حوصلگی را کنار بگذارم و کارهای خانه را انجام دهم؟

افسردگی و اضطراب، زندگی‌تان را به شدت مختل می‌کنند. اگر حتی به میزان کم افسردگی و اضطراب را احساس می‌کنید، حتما به دنبال درمان باشید. خوددرمانی برای درمان این مشکلات روانی کافی نیست و نیاز است از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید. توصیه می‌کنیم در این زمینه و سایر مشکلات روانی و یا سردرگمی‌ها مثل نداشتن هدف در زندگی، از روانشناسان بالینی همیار عشق کمک بگیرید.

من به عنوان همسر چگونه به زنم در کارهای خانه کمک کنم؟

برخی از مردان هستند که به همسرشان مدام می‌گویند:«چرا مثل مادرم غذا نمی‌پزی؟»، «اصلا غذاهایی که می‌پزی رو دوست ندارم. هر بار یه ایرادی داره.»، «چرا کاراتو نمی‌کنی؟ تنبل شدی؟» یا «تو خیلی بی‌مسئولیتی. زن گرفتن که کارهای خونه رو انجام بدی، ولی تو چی!» این حرف‌ها باعث می‌شود همسرتان از شما دلخور شود و دلش بشکند. بنابراین دیگر انگیزه‌ای برای کار کردن در منزل برای شما باقی نمی‌ماند. به جای این حرف‌ها و این رفتارها که او را خرد و شکسته می‌کنید، به دنبال تشویق کردن او باشید و سعی کنید به او انگیزه بدهید.

با این رفتارها و حرف‌ها، نه تنها او انگیزه کار کردن نمی‌گیرد، بلکه به این نتیجه می‌رسد که اصلا ارزشش را ندارد که برای شما کار کند چون شما دلش را شکستید. سعی کنید همیشه قبل از اینکه حرفی بزنید یا رفتاری نشان بدهید، از خودتان بپرسید «اگر زنم با من اینطوری صحبت می‌کرد یا این رفتار رو با من می‌کرد، من انگیزه می‌گرفتم که کارهامو بهتر انجام بدم یا اصلا پشیمان می‌شدم و بیشتر تنبلی می‌کردم؟» چیزی که نتیجه منفی دارد را اصلا به زبان نیاورید!

من به عنوان همسر چگونه به زنم در کارهای خانه کمک کنم؟

این طرز تفکر جنسیتی قدیمی را کنار بگذارید که زن فقط باید به کارهای خانه رسیدگی کند و مرد به کارهای بیرون از منزل. در دنیای کنونی، مردان و زنان پا به پای هم کار می‌کنند و به هم کمک می‌کنند. زنان در کارهای بیرون از منزل با مردان مشارکت می‌کنند و مردان هم در کارهای داخل منزل. حتی اگر هیچ علاقه و استعدادی در زمینه آشپزی ندارید، اما می‌توانید یک سری غذاهای آسان و فوری را یاد بگیرید و درست کنید در شرایطی که همسرتان دیر به خانه برمی‌گردد یا بیمار است یا به هر دلیلی حوصله غذا پختن ندارد. می‌توانید در انجام دادن کارهای خانه مثل جارو کردن خانه، گردگیری و… به همسرتان کمک کنید.

همان طور که زنان یاد گرفته‌اند در کنار مردان در بیرون از منزل کرد کنند، مردان هم می‌توانند کارهای خانه را یاد بگیرند و به همسران‌شان کمک کنند. این همکاری شما برای همسرتان ارزشمند خواهد بود و قطعا او به مهر و محبت و با کمک کردن به شما در زمینه‌هایی که لازم است، این همکاری شما را جبران خواهد کرد. به علاوه با این همکاری، شما به همسرتان این پیام را می‌رسانید که او تنها نیست و شما یاور او هستید. به همین دلیل او انگیزه بیشتری برای کار کردن در منزل خواهد داشت وقتی یاوری در کنارش باشد.

من به عنوان همسر چگونه به زنم در کارهای خانه کمک کنم؟

توصیه‌های آخر به مردان

مشکلات رابطه هم می‌تواند باعث شود که همسرتان انگیزه لازم برای کار در منزل را نداشته باشد. اگر مشکلی در رابطه‌تان وجود دارد با رعایت احترام و در شرایط مناسب درباره‌اش با همسرتان گفتگو کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. اگر در حل مشکلات‌تان نیاز به کمک حرفه‌ای توسط فرد آگاه دارید، می‌توانید از زوج درمانگران همیار عشق کمک بگیرید.

آیا این اواخر، همسرتان افسرده و بی‌حوصله است؟ آیا فشار کاری یا خانوادگی زیادی روی دوش‌های او است؟ آیا اضطراب و نگرانی‌های زیادی دارد؟ اگر پاسخ‌تان به این سوالات مثبت است، پس دلیل اینکه او مسئولیت‌هایش را درست انجام نمی‌دهد، می‌تواند این موارد باشد. در این صورت بهتر است او را تشویق کنید که برای درمان به روانشناس مراجعه کند و خودتان نیز به همسرتان کمک کنید که بهبودی حاصل شود. اینکه چگونه می‌توانید به همسری که افسرده است یا اضطراب دارد کمک کنید، می‌توانید با زوج درمانگران همیار عشق مشورت کنید.

سلامت روانی همسرتان را بررسی کنید

توقعاتی که از یک خانم خانه دارید، طبق شرایط تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر گاهی همسرتان بسیار دیر از سر کار به خانه برمی‌گردد و خسته و بی‌حوصله است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مثل روزهای عادی کارهای خانه را فوری و عالی انجام دهد، شاید نیاز داشته باشد کمی استراحت کند و حتی شما برایش غذا درست کنید. بنابراین توقعات کلیشه‌ای نداشته باشید که زن باید همیشه همه کارهای خانه را انجام دهد، مخصوصا در دنیای امروزی که سبک زندگی تغییر کرده است و دیگر وظیفه زن فقط خانه‌داری نیست و وظیفه مرد هم صرفا کارهای بیرون از منزل نیست، بلکه باید با هم همکاری کنند تا بتوانند زندگی‌شان را مدیریت کنند.

سخن پایانی

برخی از زنان مسئولیت‌هایی که در خانه دارند را به خوبی انجام نمی‌دهند، مثل خانه‌داری و آشپزی. این موضوع باعث می‌شود شوهرشان گله‌مند شود. در این مقاله دلایل این مشکل را بررسی کردیم که می‌تواند به دلیل افسردگی و اضطراب خانم، بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی، زیاد بودن مشغله‌های ذهنی، مشکلاتی که با شوهرش دارد و… باشد. سپس چند راهکار برای خانم‌ها آوردیم که بتوانند این مشکلات را حل کرده و مسئولیت‌هایشان را درست انجام دهند تا در ارتباط با شوهرشان به مشکل بر نخورند.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=57047

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.