تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
8

گذرنامه موقتی زیارتی چیست و آن را چگونه بگیریم؟

  • کد خبر : 55606
  • 24 تیر 1403 - 16:20
گذرنامه موقتی زیارتی چیست و آن را چگونه بگیریم؟
در این مقاله، پس از پاسخ به این سوال که گذرنامه موقت ۱۴۰۳ چیست، سایت ثبت نام و درخواست گذرنامه زیارتی را معرفی کرده و سپس در ادامه، نحوه ثبت نام، هزینه و نحوه پیگیری صدور برگه گذر موقت اربعین 1403 را توضیح خواهیم داد.

«صبح من» با مسائل حقوقی: گذرنامه موقت یا همان برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۳، پاسپورتی است که اولا، موقت و تنها برای ایام اربعین بوده و ثانیا، صرفا، جهت مسافرت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، قابل استفاده می باشد. نحوه ثبت نام گذرنامه زیارتی، به روش اینترنتی و از طریق ورود به سایت و برنامه پلیس من بوده و هزینه ثبت نام آن ۶۵ هزار تومان می باشد.

به گزارش مجله خبری «صبح من»، اشخاصی که قصد داشته تا به هر منظوری، از جمله ادامه تحصیل، کار، تفریح و یا درمان، از مرزهای کشور خارج شده و وارد کشور دیگری شوند، لازم است تا در درجه اول، برای ثبت نام و دریافت گذرنامه اقدام نموده که این سند هویتی، دارای اعتبار پنج ساله می باشد.

اما، به منظور رفاه حال متقاضیان شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، در سال گذشته، این امکان را برای متقاضیان، فراهم کرد تا با پرداخت هزینه ای اندک، در مقایسه با هزینه پاسپورت بین المللی، برای ثبت نام و دریافت گذرنامه موقت اربعین اقدام نمایند. از آنجا که ثبت نام این گذرنامه، دارای مراحل مخصوصی بوده، لازم است تا متقاضیان، پیش از هرگونه اقدام برای دریافت آن، با مراحل ثبت نام و نکات مربوط به آن، من جمله پیگیری گذرنامه آشنا شوند.

لذا، در این مقاله، پس از پاسخ به این سوال که گذرنامه موقت ۱۴۰۳ چیست، سایت ثبت نام و درخواست گذرنامه زیارتی را معرفی کرده و سپس در ادامه، نحوه ثبت نام، هزینه و نحوه پیگیری صدور برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۳ را توضیح خواهیم داد.

گذرنامه زیارتی یا موقت چیست؟

خروج از مرزهای یک کشور و ورود به کشور دیگر، نیازمند دریافت گذرنامه یا یا پاسپورت است که مانند شناسنامه، مشخص کننده هویت فرد و تابعیت وی می باشد. اما، در روزهای اخیر، صحبت از صدور نوع متفاوتی از گذرنامه بوده که تحت عنوان گذرنامه موقت یا برگه گذر موقت اربعین، شناخته می شود. به همین دلیل، در این بخش، قصد داریم، به این سوال پاسخ دهیم که گذرنامه زیارتی یا موقت چیست؟ 

به طور معمول، هنگامی که یک شخص، برای ثبت نام گذرنامه، به روش حضوری یا از طریق برنامه پلیس من اقدام کرده و پاسپورت وی، صادر می گردد، این گذرنامه، همانند پروانه گذر مرزی، مادام العمر نبوده، بلکه مدت اعتبار آن، دارای محدودیت زمانی است که در حال حاضر، این مدت، برای پاسپورت اتباع ایرانی، ۵ سال می باشد و پس از پایان این مدت، دارنده باید برای تمدید پاسپورت اقدام کند.

اما، در گذرنامه موقت یا همان برگه گذر موقت اربعین، پاسپورتی که برای افراد متقاضی، صادر می گردد، اولا، موقت و تنها برای ایام اربعین بوده؛ ثانیا، صرفا، جهت مسافرت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، قابل استفاده می باشد.

بنابراین، خانم هایی که با اخذ اجازه خروج همسر و یا آقایانی که برای ثبت نام و دریافت گذرنامه ویژه اربعین، اقدام می کنند، لازم است به این نکته توجه داشته باشند که پس از پایان مراسم پیاده روی در کشور عراق، اعتبار گذرنامه زیارتی آن ها تمام شده و این اشخاص، ملزم هستند تا به کشور بازگردند تا مشمول ضمانت اجراهای سنگین ورود غیر قانونی به کشور خارجی نشوند. مدت اعتبار گذرنامه زیارتی آبی رنگ، ۵ سال می باشد.

پس از پاسخ به این سوال که گذرنامه زیارتی یا موقت چیست، در بخش های بعد، قصد داریم تا به معرفی سایت ثبت نام گذرنامه موقت اربعین پرداخته و نحوه ثبت نام این نوع از پاسپورت را به دو روش مراجعه حضوری و از طریق سایت، توضیح دهیم.

سایت ثبت نام گذرنامه موقت اربعین ۱۴۰۳

ایرانیانی که تا کنون برای ثبت نام گذرنامه اقدام نکرده و یا اینکه اعتبار پنج ساله پاسپورت آنها، به اتمام رسیده و هنوز پاسپورت آنها تمدید نشده، لازم است تا قبل خروج از مرزهای کشور و ورود به خاک کشور عراق، جهت شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، برای ثبت نام پاسپورت اقدام نموده یا چنانچه عجله دارند، از روش ثبت نام و دریافت گذرنامه زیارتی، استفاده کنند.

برای ثبت نام برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۳، این امکان نیز برای متقاضیان فراهم بوده تا به روش اینترنتی و از طریق سایت اختصاص یافته برای ثبت نام، اقدام نمایند. لذا، در ادامه، به این پرسش جواب می دهیم که آدرس سایت ثبت نام گذرنامه موقت اربعین چیست؟

سایت ثبت نام گذرنامه موقت اربعین ۱۴۰۳، همان سامانه پایگاه اینترنتی پلیس من، به آدرس اینترنتی police-man.ir، بوده که متقاضیان با ورود به صفحه اصلی آن، می توانند با استفاده از گزینه (خدمات گذرنامه) مراحل ثبت نام برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۳ را به روش اینترنتی انجام دهند. لازم به ذکر است که درخواست ثبت نام گذرنامه بین المللی نیز با ورود به سامانه سخا، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد.

البته، امکانات سایت police-man.ir محدود به ثبت نام گذرنامه موقت اربعین، نبوده و این سامانه، امکانات کاربردی متعددی هم چون خدمات راهور، خدمات آگاهی، امور مربوط به خدمت نظام وظیفه و …. را نیز به کاربران خود، ارائه می دهد.

نحوه ثبت نام و درخواست گذرنامه زیارتی

اشخاصی که قصد داشته تا در مراسم پیاده روی اربعین در کشور عراق شرکت نمایند، در صورتی که دارای پاسپورت بین المللی معتبر بوده ، یعنی گذرنامه خود را جدیدا دریافت کرده یا گذرنامه آنها دارای اعتبار زمانی بوده و یا پس از انقضای اعتبار پاسپورت، برای تمدید مجدد آن اقدام کرده اند، مشکلی برای ورود به کشور عراق، در ایام اربعین نداشته و بنابراین، نیاز به ثبت نام و دریافت گذرنامه زیارتی نیز ندارند.

اما، افرادی که تا به حال، پاسپورتی نداشته و یا اینکه اعتبار زمانی پاسپورت آنها، منقضی شده است، در صورتی که قصد شرکت در مراسم پیاده روی اربعین در کشور عراق را داشته باشند، لازم است تا در اسرع وقت، برای ثبت نام برگه گذر موقت اربعین، اقدام نمایند. به همین دلیل، در این بخش، نحوه ثبت نام و درخواست گذرنامه زیارتی اربعین ۱۴۰۳ را توضیح داده و خواهیم گفت که مراحل آن چیست.

لازم به ذکر است، از آنجا که ثبت نام گذرنامه زیارتی، به دو روش مراجعه حضوری و روش اینترنتی، برای متقاضیان، امکان پذیر بوده، ما نیز در دو قسمت جداگانه، به توضیح مراحل و نحوه ثبت نام برگه گذر موقت اربعین، می پردازیم.

نحوه ثبت نام و دریافت گذرنامه موقت اربعین در روش مراجعه حضوری، بدین صورت بوده که متقاضی باید، به همراه مدارک لازم برای دریافت پاسپورت، به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و درخواست خود را به دفتر مربوطه، ارائه دهد. با ثبت درخواست، برگه گذر موقت اربعین، ظرف حداکثر ۷۲ ساعت صادر گردیده و از طریق پست، برای فرد، ارسال می گردد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از روش حضوری، تنها زمانی میسر است که شخص نتواند از طریق سایت ثبت نام گذرنامه زیارتی، مراحل نام نویسی و دریافت این گذرنامه را طی نماید.

ثبت نام گذرنامه زیارتی در روش اینترنتی، متقاضیان باید به سامانه پایگاه اینترنتی پلیس من، مراجعه کرده و درخواست خود را مطابق مراحل تعیین شده در سایت، ثبت و ارسال نماید که این مراحل، مطابق راهنمای تصویری زیر خواهد بود:

در مرحله اول شخص باید مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس اینترنتی police-man.ir را در آن جست و جو نماید. پس از آن، می بایست گزینه خدمات گذرنامه انتخاب شود.

نحوه ثبت نام گذرنامه موقت اربعین در روش اینترنتی

پس از ورود به صفحه اصلی سایت ثبت نام برگه گذر موقت اربعین، فرد باید شماره تلفن همراه خود را وارد نماید.

نحوه ثبت نام گذرنامه موقت اربعین در روش اینترنتی

در مرحله بعدی، شخص لازم است که کدی که به شماره همراه ثبت شده پیامک می گردد را در این قسمت وارد نماید.

نحوه ثبت نام گذرنامه موقت اربعین در روش اینترنتی

در مرحله بعدی، شخص باید گزینه درخواست گذرنامه زیارتی را انتخاب نموده و مراحل مربوطه را طی نماید.

نحوه ثبت نام گذرنامه موقت اربعین در روش اینترنتی

لازم به ذکر است که در حال حاضر، پس از کلیک بر روی گزینه (درخواست گذرنامه زیارتی)، کاربر به صفحه ای هدایت می شود که در آن، می بایست مراحل احراز هویت را طی نماید. هم چنین، علاوه بر سایت پلیس من، متقاضیان می توانند از طریق اپلیکیشن پلیس من نیز درخواست گذرنامه زیارتی خود را ثبت نمایند. مدت صدور گذرنامه ۷۲ ساعت بوده و این سند، به درب منزل متقاضی پست می گردد. اخذ گذرنامه زیارتی در درجه اول می بایست از طریق وب سرویس و اپلیکیشن موبایلی “پلیس من” انجام شود و در صورت بروز مشکل و عدم ثبت درخواست، متقاضیان می توانند به صورت حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایند.

در بخش های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که گذرنامه موقت چیست و پس از معرفی سایت ثبت نام برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۳، نحوه ثبت نام و دریافت پاسپورت موقت، جهت شرکت در مراسم پیاده روی اربعین در کشور عراق را توضیح دادیم.

پیگیری گذرنامه موقت با کد ملی 

بر اساس اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین و رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، گذرنامه موقت اربعین، ظرف ۷۲ ساعت از ثبت درخواست در دفاتر پلیس + ۱۰، صادر شده و از طریق پست، برای متقاضیان، ارسال می گردد.

اما، گاهی در مواردی ممکن است که گذرنامه زیارتی برخی از متقاضیان، در این بازه زمانی ، به دست آنها نرسیده و از آنجا که مهلت کمی تا آغاز مراسم پیاده روی اربعین مانده، این افراد را با نگرانی هایی مواجه کند. بنابراین، این سوال برای این گروه از متقاضیان، مطرح می شود که پیگیری گذرنامه موقت با کد ملی به چه صورت بوده و مراحل آن، چیست؟ 

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، پیگیری گذرنامه زیارتی از طریق روش حضوری و از طریق دفتر پلیس + ۱۰ برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد. هم چنین، متقاضیان می توانند از طریق سایت و برنامه پلیس من و نیز سایت رهگیری مرسولات سازمانی اقدام نمایند. برای پیگیری صدور گذرنامه از برنامه پلیس من متقاضی می بایست اقدام به دانلود برنامه پلیس من و نصب آن بر روی تلفن همراه خود نماید. در مرحله بعدی، لازم است که شخص پس از وارد کردن شماره همراه خود و کد پیامکی دریافتی، وارد برنامه پلیس من شود.

در این قسمت، باید گزینه گذرنامه انتخاب شود.

در مرحله بعدی، فرد لازم است که گزینه استعلام گذرنامه را انتخاب کند.

پیگیری گذرنامه موقت با کد ملی 

هم چنین، امکان پیگیری گذرنامه از سایت رهگیری مرسولات سازمانی نیز میسر می باشد. برای این منظور لازم است که متقاضی آدرس سامانه استعلام شماره گذرنامه با کد ملی به نشانی najatracking.post.ir را در مرورگر خود جستجو کرده تا وارد صفحه زیر شود و از بین گزینه ها، گذرنامه را انتخاب نماید. 

پیگیری گذرنامه موقت با کد ملی 

در این قسمت، متقاضی می تواند با وارد کردن کد ملی و اعداد کنترلی از آخرین وضعیت گذرنامه زیارتی خود مطلع شود. در هر موردی که شخص در این خصوص به مشکلی مواجه گردد می تواند با با شماره گیری ۱۹۳ که شماره پشتیبان پست جمهوری اسلامی است، جهت اعلام مشکل خود تماس حاصل نماید. 

سوالات متداول

گذرنامه زیارتی پاسپورتی است که اولا موقت و تنها برای ایام اربعین بوده و ثانیا صرفا جهت مسافرت به کشور عراق و به منظور شرکت در مراسم پیاده روی اربعین قابل استفاده می باشد که توضیحات بیشتر در متن مقاله بیان شده است.

نحوه ثبت نام گذرنامه زیارتی ۱۴۰۳​ به روش اینترنتی و از طریق ورود به سایت پلیس من به آدرس اینترنتی police-man.ir، می باشد که توضیحات بیشتر در متن مقاله بیان شده است.

هزینه صدور گذرنامه زیارتی ۱۴۰۳ در حال حاضر، ۶۵ هزار تومان است که توضیحات بیشتر در متن مقاله بیان شده است.

اخبار «صبح من» را در بله و ایتا دنبال کنید:
کانال «صبح من» در بله:
https://ble.ir/sobheman
کانال «صبح من» در ایتا:
https://eitaa.com/Sobheman

لینک کوتاه : https://sobheman.com/?p=55606

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.